BYD пусна на пазара в Обединеното кралство най-евтиния си и малък електромобил, с което пренесе битката на китайските електромобили за ценова победа в Европа, предава Financial Times.

Dolphin Surf, с начална цена от 18 650 паунда, е британският еквивалент на популярния хечбек Seagull на BYD. Този модел се предлага в Китай на цена, по-ниска от една трета от британската - под 6 000 паунда - след скорошна серия от отстъпки в условията на ценова война на най-големия автомобилен пазар в света.

„Компактните автомобили са следващата граница на електрификацията в Европа“, заяви изпълнителният вицепрезидент на BYD Стела Ли по време на скорошно събитие в Рим, като отбеляза, че преходът към електрическо задвижване при малките модели е по-бавен, отколкото при по-големите спортни варианти.

BYD, водещият производител на електромобили, обяви атака на японския пазар на малки автомобили миналия месец, като обяви планове да пусне евтин електромобил тип „kei“ през следващата година. Този миниавтомобил ще бъде по-евтин от компактния Dolphin, който се продава за 2,9 млн. йени ($20 700) в Япония.

Още преди европейския дебют на Dolphin Surf няколко седмици по-рано на цена под 23 000 евро, конкурентните компактни електрически предложения от Renault 5, Citroën ë-C3 до Dacia Spring вече бяха излезли на пазарите с подобни цени.

Китайските марки са възприели по-сдържана ценова стратегия в Европа, отколкото на родния си пазар, особено след като от миналата година Брюксел наложи мита върху вноса на електромобили, произведени в Китай.

Въпреки това разширяването на BYD във всички автомобилни сегменти в Европа ще ускори растежа на компанията в чужбина. Пазарният дял на BYD и други китайски марки на континента е нараснал от 2,9% през първото тримесечие на 2024 г. до 4,8% през първите четири месеца на 2025 г., според Schmidt Automotive Research.

На Обединеното кралство, което не е наложило допълнителни мита за китайските електромобили, сега се пада почти една трета от всички модели на китайски марки, които влизат в Западна Европа.

Анализаторите твърдят, че има повече възможности за намаляване на цените на по-малките електрически автомобили, тъй като западните производители използват по-евтини литиево-желязо-фосфатни батерии, за да се конкурират с китайските си конкуренти.

Renault и Volkswagen използват китайски инженерен опит, както и компоненти, произведени в Китай, за да ускорят разработването и да намалят разходите за компактни електрически автомобили, които трябва да бъдат пуснати на пазара през следващата година.

„След като започнат да излизат на пазара, ще видим дефлация на цените“, казва автомобилният анализатор Матиас Шмид.

Цао Ли, старши вицепрезидент на подкрепяния от Stellantis китайски автомобилен производител Leapmotor, заяви пред журналисти в сряда, че сближаването на цените на електромобилите и бензиновите модели е широка тенденция на европейския пазар.

Някои китайски ръководители на автомобилни компании се опасяват, че ценовата война на родния им пазар може да се разпространи и в Европа. Въпреки това се смята, че нарастващото търговско напрежение между Китай и ЕС променя динамиката на ценообразуването в Европа.

Пекин и неговите производители на автомобили предложиха да въведат система за доброволен контрол на цените, която да замени митата на ЕС, но все още не е ясно дали Брюксел ще приеме този подход за минимално ценообразуване.

FT предава, че при предишните преговори Пекин е предложил минимална цена от 35 000 евро, независимо от модела. При това ниво по-евтините автомобили като тези, предлагани от BYD и Leapmotor, ще бъдат изключени от пазара.

Но дори и намаленията на цените в Европа да са по-ограничени, според анализатори потребителите вероятно ще бъдат привлечени от китайските предложения поради високото качество на техните технологии и софтуер.

Ли от BYD например заяви наскоро пред белгийски медии, че китайската група планира да внедри своята технология за свръхбързо зареждане в Европа през следващите 12 месеца.