Катастрофата в Ахмедабад поставя пореден въпрос за безопасността на Boeing
Индийският министър на здравеопазването Джагат Пракаш Нада заяви, че при катастрофата са загинали „много хора“, но не посочи точен брой
&format=webp)
Полет на Air India за Лондон Гетуик се е разбил в Ахмедабад, Западна Индия, малко след излитането си, с 242 души на борда.
Air India съобщава, че сред пътуващите в самолета Boeing 787-8 са били 169 индийски граждани, както и 53 британски граждани, седем португалски и един канадски. Имало е и 10 души кабинен екипаж и двама пилоти. Няма информация за българи на борда.
Индийският министър на здравеопазването Джагат Пракаш Нада заяви, че при катастрофата са загинали „много хора“, но не посочи точен брой.
Самолетът Boeing 787-8 Dreamliner е бил на повече от 10 години, според Flightradar24, който допълва, че след като е достигнал височина от 625 метра, той е започнал да се спуска с вертикална скорост от 475 метра в минута.
Рохан Кришнан, ръководител на индийската асоциация на лекарите Faima, заяви, че полетът се е разбил в Медицинския колеж BJ в Ахмедабад, като добави, че някои студенти са били откарани в болница.
Според базата данни на Мрежата за авиационна безопасност (Aviation Safety Network) инцидентът е първият случай на катастрофа на самолет 787.
Акциите на Boeing се понижиха със 7 % в предварителната търговия в четвъртък.
Компанията се бори да възстанови доверието в безопасността на самолетите си след две фатални катастрофи на самолетите ѝ 737 Max през 2018 и 2019 г. Миналата седмица тя потвърди, че ще плати 1,1 млрд. долара, за да избегне съдебно преследване във връзка с катастрофите, но семействата на 346-те пътници се борят срещу споразумението в съда.
През 2024 г. по време на полет се взриви тапа на вратата на самолет Boeing 737 Max на Alaska Airlines. Инцидентът наложи аварийно кацане, а Федералната авиационна администрация на САЩ нареди временно да бъдат приземени някои самолети.
Boeing съобщи в четвъртък:
„Запознати сме с първоначалните съобщения и работим по събирането на повече информация.“
Полицията в щата Гуджарат казва пред Financial Times, че самолетът се е разбил „в рамките на 10 минути“ след излитането си от летището в Ахмедабад.
Индийският авиационен регулатор коментира, че самолетът е подал сигнал за тревога към контрола на въздушното движение, „но след това не е отговорил на повикванията, отправени от контрола на въздушното движение“.
Впоследствие летището в Ахмедабад беше затворено.
Министър-председателят на Обединеното кралство сър Киър Стармър написа в X:
„Сцените, които се появяват, когато самолет, пътуващ за Лондон, с много британски граждани се разбива в индийския град Ахмедабад, са опустошителни.“
„Мислите ми са с пътниците и техните семейства в този дълбоко тревожен момент“, добави той.
Министър-председателят на Индия Нарендра Моди заяви:
"Трагедията в Ахмедабад ни зашемети и натъжи. Тя е неописуема."
Натараджан Чандрасекаран, председател на Tata, която пое авиокомпанията от държавен контрол през 2022 г., заяви:
„С дълбока скръб потвърждавам, че полет 171 на Air India, изпълняващ полет от Ахмедабад до Лондон Гетуик, е претърпял трагичен инцидент днес.“
Tata беше обещал да модернизира превозвача и през 2023 г. Air India сключи сделка с Boeing и Airbus за купуване на 470 нови самолета - една от най-големите поръчки в историята на авиацията.
Джон Стрикланд, авиационен консултант, казва пред FT, че самолетът 787 на Boeing има „добри показатели за безопасност в експлоатация“, добавяйки, че е „твърде рано да се спекулира с вероятната причина“ за инцидента.
Air India се е сблъскала с „предизвикателствата на десетилетията държавна собственост и лошото управление“, добавя Стрикланд.
Въпреки това той отбелязва, че след продажбата на Tata е било назначено опитно ръководство и превозвачът „е започнал да се движи в правилната посока както в оперативно, така и в търговско отношение“.