Президентът на САЩ Доналд Тръмп подписва изпълнителна заповед за намаляване на митата върху вноса на британски автомобили, което активира част от митническото споразумение между Вашингтон и Лондон, договорено преди месец.

Мярката е официално обявена в навечерието на оттеглянето на Тръмп от срещата на Г-7 в Канада заради ескалацията в Близкия изток, предава BBC.

„Това е изключително важен ден за двете страни“, заяви британският премиер сър Киър Стармър, като подчерта значението на сделката.

Но споразумението е далеч от всеобхватно, тъй като допуска 100 хиляди автомобила от Обединеното кралство да влизат на американския пазар при мита от 10% – доста по-ниско от наложената по-рано тази година тарифа от 25% върху вноса на коли.

В същото време обаче, за повече британски стоки се запазват митата от 10%, а налозите върху вноса на стомана все още са в сила.

„Ще ви дадем тази информация по-късно“, отговори Тръмп на въпроса дали митата върху стоманата ще бъдат премахнати за Великобритания – елемент, който първоначално беше част от преговорите.

От Даунинг стрийт уверяват, че „продължават да работят за постигане на 0% мита върху основни стоманени продукти“, докато споразумението вече обхваща и определени видове аерокосмически стоки.

„Сделката обхваща автомобилната и аерокосмическата индустрия“, каза Стармър, като подчерта, че споразумението е „знак за сила“ в отношенията между Великобритания и САЩ.

Митата, наложени от администрацията на Тръмп, бързо се превръщат в повод за смут на международните пазари и удрят редица сектори във Великобритания, включително автомобилостроенето и металургията, за които САЩ са ключов износен пазар.

Президентът се защитава с класически протекционизъм: „Искате да знаете защо Великобритания е добре защитена? Защото ги харесвам“, заяви Тръмп.

Реакциите от страна на индустрията не закъсняват. Майк Хоус, изпълнителен директор на Обществото на автомобилните производители и търговци (SMMT), определя решението като „огромно облекчение“ за сектора. Пред BBC той посочва, че износът на британски автомобили към САЩ рязко намалява, тъй като производителите изчакват финализирането на споразумението.

На 10 юни JLR – собственост на индийския гигант Tata Motors – понижи прогнозата си за печалба, след като прекрати износа за САЩ през април заради митата.

„Британските автомобили никога не са представлявали заплаха за американското производство. Миналата година изнесохме едва 100 000 – това са малки серии с висока стойност, не масови автомобили като тези, произвеждани в САЩ“, казва Хоус.

Преди новото споразумение колите от Великобритания се обмитяваха с 2,5%, но с добавените нови тарифи това число щеше да достигне до 27,5%.

Сега 10-процентните мита, въпреки че са далеч от идеалното, дават на британските производители „предимство пред конкуренцията от Италия и Германия, които все още подлежат на пълната тарифа от 27,5%“, допълва Хоус.

Министърът на бизнеса и търговията Джонатан Рейнолдс посочва, че съобщението е „резултат от ускорена работа между двете правителства за облекчаване на тежестта за британския бизнес“. Той обещава и че парламентът ще бъде информиран за прилагането на квотите за американско говеждо месо и етанол – част от ангажиментите на Лондон към Вашингтон по тази сделка.

Съгласно договореното, Великобритания ще увеличи квотата за внос на американско говеждо от 1 000 на 13 000 метрични тона и ще премахне митата от 20% за тази категория.

От британска страна уверяват, че хранителните стандарти няма да бъдат занижени, а всяко внасяно месо ще трябва да отговаря на действащите норми за безопасност.

Макар сделката да е представена като значим пробив – и от страна на Тръмп, и от тази на Стармър, – тя не е свободнотърговско споразумение в пълния смисъл на термина.

Президентът на САЩ няма правомощия да подписва такива без одобрението на Конгреса. Това е частично, ограничено споразумение – първото от новите, след като Тръмп въведе широки митнически такси по-рано през тази година.

Въпреки това Тръмп похвали усилията на британския премиер: „Той направи това, което други не успяха… Говорим за тази сделка от шест години насам.“

Но реакцията не е еднозначна.

Лидерът на Консервативната партия Кеми Баденок нарича споразумението „миниатюрна митническа сделка“, а критиците настояват, че обемът и обхватът на подписаното в понеделник е по-ограничен от очакваното.

Засега споразумението влиза в сила седем дни след официалното му публикуване.