Испания печели 80 млрд. евро от туристи, но не ги иска повече. Какво мисли бизнесът
Въпреки печалбите, цената на свръхтуризма излиза много по-солено за местните жители, които и това лято продължават битката срещу посетителите
&format=webp)
Хиляди демонстранти излязоха по улиците на Барселона, Лисабон и Неапол в неделя с призив да се сложи край на явлението, което наричат „туристизиране“ на градовете им.
Но защо туристите са такъв източник на напрежение?
Сандра Карвао, директор по „Икономическо разузнаване, политика и конкурентоспособност“ в отдел „Туризъм“ на ООН, коментира пред Euronews, че масовият туризъм е нараснал през последните години поради „по-големия разполагаем доход на средната класа в много страни.
По-достъпните пътувания по отношение на капацитета на въздушния транспорт, но и на цените на самолетни билети и съоръженията за пресичане на границите, които са се променили радикално през десетилетията“.
Броят на пристигащите международни туристи се е увеличил от 416 млн. през 2005 г. до над 747 млн. през 2024 г., според данни на ООН в областта на туризма. Между 2019 г. и 2024 г. броят им се е увеличил с 18,1% в Португалия, 12,3% в Испания и 12,2% във Франция, според агенцията на ООН, съобщава Euronews.
От друга страна обаче, в Италия туристическите посещения са намалели с 10,5% през същия период.
Положителен факт е, че притокът на посетители генерира работни места и приходи за туристическите региони.
„Това е сектор с висока степен на заетост, така че създава много и различни работни места. Повече от 50% от тях се заемат от жени, а над 80% от туристическите компании са МСП“, допълва Карвао.
През 2023 г. Испания е спечелила 80 млрд. евро от международни туристи. Франция е спечелила 61 млрд. евро, а Италия и Португалия съответно 47 и 23 млрд. евро.
Но на каква цена?
Тежък трафик, пренаситени градски центрове, растящи цени на наемите: масовият туризъм създава редица проблеми за местните жители.
Разпространението на жилищата за краткосрочни наеми допринася за рязкото покачване на цените на имотите и все повече изтласква местните жители от пазара на имоти.
По данни на Евростат между 2015 г. и 2023 г. цените на имотите в Европейския съюз са нараснали средно с 48%.
Най-голямо е увеличението в Унгария (+172,5 %), а най-ниско - във Финландия (+5 %). За същия период цените на жилищата са се увеличили със 105,8% в Португалия, 47,7% в Испания, 31,3% във Франция и 8,3% в Италия.
Някои общини, жертви на собствения си успех, се заеха с проблема. Амстердам забрани строителството на нови хотели, а Дубровник ограничи броя на круизните кораби, които могат да акостират ежедневно.
„Самият сектор трябва да определи капацитета на определени дестинации“, казва Карвао.
„В тази ситуация новите технологии помагат, защото може да се направи много с проследяването на движението на хората. Можете да разполагате с повече данни и по-добра информация.
Съществуват политики, които включват диверсифициране на търсенето през годината, така че по-малко хора да пътуват в определено време, за да има по-малък натиск върху ресурсите на дестинацията.“
Туристите също могат да предприемат действия, като избират по-малко натоварени дестинации. Според данните цели 42% от тях са съсредоточени едва в 10 държави по света.