Богатите искат все по-големи суперяхти – и цената от близо 300 млн. евро не ги спира
През 2022 г. в световен мащаб са построени или поръчани 1024 нови суперяхти, което е 25% скок спрямо 2021 г. и тогавашен исторически връх. Броят им нараства до 1203 през 2023 г., което е още един нов рекорд
&format=webp)
Паола Трифиро знае много за суперяхтите - със съпруга ѝ са били собственици на повече от дузина такива през годините.
Италианската двойка, която е натрупала състоянието си от печалби в правната сфера и към момента управлява глобална правна компания, обича да обикаля света с яхта.
Трифиро описва плавателните им съдове, някои от които с дължина повече от 50 м, като петзвездни хотели. И държи лично да участва в процеса на проектиране, пише BBC.
Един от съществените критерии е екипажът на борда да разполага с достатъчно кухненско пространство, за да може да приготвя гурме ястия за 15 души. Трифиро обяснява мотивите си:
Ако сте свикнали да се храните отлично, не навсякъде по света има достатъчно добри ресторанти.
Тя допълва, че големият размер на яхтите действа успокояващо.
Независимо дали става дума за плаване покрай гърбати китове, или за поздрави отблизо с рибарите на Фиджи, моите яхти ми позволяват да плавам в безопасност.
Но какво точно представлява суперяхтата?
Въпреки че няма официална глобална класификация, списанието Boat International описва такава яхта като „луксозна, частна яхта с дължина 24 метра или повече и професионален екипаж“.
Списанието твърди, че продажбите в световен мащаб са отбелязали бум при пандемията, тъй като супербогатите не са можели да посещават луксозни хотели в този период.
В резултат през 2022 г. в света са построени или поръчани 1024 нови суперяхти, което е 25% скок спрямо 2021 г. и тогавашен исторически връх, според Boat International. След това броят им нараства до 1203 през 2023 г., което е още един нов рекорд.
„След пандемията хората смятат своите суперяхти за безопасни острови както за себе си, така и за своите семейства“, казва Барбара Армерио, съсобственик на италианския фамилен строител на суперяхти Amer.
Тя добавя, че милиардерите ценят още повече личното си пространство. „Те искаха по-големи прозорци, повече пространство навън и да могат по-лесно да се докосват до морската вода“.
Макар че общият брой на построените или поръчани суперяхти се очаква да намалее леко тази година до 1138, те стават все по-големи, отбелязва Boat International. Досега тази година са произведени 61 с дължина 76 метра или повече, което е повече от 55 през 2024 г. В групата на яхтите с дължина от 46 до 60 метра броят им е нараснал от 159 на 175. В същото време продажбите на най-малките суперяхти, между 24 и 27 метра, са намалели до 286 от 321.
Главният редактор на Boat International Стюарт Кембъл казва, че независимо от размера на суперяхтата, „дизайнерите и морските архитекти стават много умели да вкарват все повече обем в корпусите, предоставяйки на собствениците много повече пространство на борда“.
В резултат съвременните суперяхти разполагат с всичко - от хеликоптерни площадки до киносалони, фитнес зали, салони за красота и сауни.
Цените за това удоволствие са изключително високи. Нова по-малка яхта струва 36 млн. в сравнение с 295 млн. евро за такава с дължина 105 м и всички допълнителни опции.
Половината от всички суперяхти продължават да се строят в Италия, като в момента нейните корабостроителници работят по модели с обща дължина 22 195 метра или над 22 км. Турция е на второ място, следвана от Нидерландия, Обединеното кралство, Тайван, Германия, САЩ и Китай.
Още през 2023 г. италианските корабостроителници са спечелили 8,3 млрд. евро от производството на суперяхти, което е рекорден резултат.
Армерио коментира, че нейната корабостроителница „произвежда само няколко висококачествени“ суперяхти годишно, „шедьоври с уникални детайли“. Тя допълва, че италианските производители се поддържат от солидна мрежа местни занаятчии. „В Италия намираме всичко, от което се нуждаем.“ Като пример посочва, че ако се наложи да поръча мрамор, може да стигне лесно с автомобил до каменните кариери в Тоскана от базата на компанията си в Лигурия.
Що се отнася до милиардерите и мултимилионерите, които купуват суперяхти, Boat International твърди, че повечето от тях са от САЩ. Въпреки това, има клиенти и от Турция, Индонезия и Мексико, тъй като икономиките на тези страни се развиват. В същото време продажбите на руски купувачи са намалели поради санкциите срещу страната и нейния елит в резултат на войната в Украйна.
Паола Трифиро признава, че яхтата ѝ дава възможност да изпълни желанието си за пътешествия под неин контрол.
„Любопитството ми да изследвам нови места ме подтиква да кръстосвам океаните с пътуване, което аз управлявам“, казва тя и допълва, че екипажът ѝ получава двойно по-високо заплащане от това, което би спечелил на сушата. „Много е важно да са щастливи. Капитанът ни работи за нас от 22 години.“