Ваканция на яхта е сред любимите начини на най-богатите европейци за почивка.

Континентът предлага лесно преодолими разстояния за плаване, приятни морски води, изобилие от зашеметяващи крайбрежия и острови, на които да акостират.

Освен това Европа доминира на пазара на луксозни яхти, като корабостроителниците в Германия, Италия и Нидерландия са известни с висококачествена изработка и технологични иновации, пише Fortune.

Според нов доклад, публикуван от Allied Market Research, пазарyt на луксозни яхти се оценява на 5,8 млрд. долара през 2020 г. и се очаква да достигне 12,8 млрд. долара до 2031 г., отразявайки сложен годишен темп на растеж (CAGR) от 8% от 2022 г. до 2031 г. По отношение на обема Европа заема около две трети от пазарния дял през 2020 г.

Друго изследване на Yacht Sourcing установява, че нововъзникващите пазари в Източна Европа допринасят за резкия ръст на сектора. Хърватия и Черна гора инвестират значителни средства в инфраструктурата за яхти и стимулират покупкитеот чуждестранни компании.

Модерните дестинации за яхтинг

Южна Италия, Френската ривиера, гръцките острови в Егейско море и тюркоазеното крайбрежие на Турция са някои от класическите горещи точки за яхтинг в Европа.

Но според Ник Хатфийлд, управляващ директор на Sanlorenzo Yachts UK, топ дестинациите, които за тази година в Средиземноморието, са Балеарските острови.

Майорка се оказва особен фаворит, благодарение на „уникалната комбинация от зашеметяващи брегове, кристално чиста вода и живо културно наследство“, казва той.

Хърватия също е във възход, като все повече яхти посещават Далматинското крайбрежие.

„Нейната популярност расте, тъй като е по-малко пренаселена и по-уединена от други дестинации, но предлага същите лазурни води и слънце“, казва Хатфийлд.

Той добавя, че акостирането от кърмата до котвата (когато яхтите са подредени покрай пристанището или кея) по крайбрежието „гарантира, че гостите могат да се насладят на лесен достъп до брега и да се възползват максимално от плажните клубове и водните атракции на яхтата“.

Годишният календар на най-бляскавите събития в Европа също оказва влияние на популярността на дестинациите.

„Събития като Гран при на Монако или Кинофестивала в Кан предизвикват колебания в местата, които чартърите могат да посетят – това е красотата на луксозната яхта, че можете да посетите повече от една дестинация в рамките на един чартър“, казва Хатфийлд.

Луксозните яхти като алтернатива на елитните хотели

Тъй като свръхтуризмът се настанява в горещите точки за почивка в Европа, хората със свръхвисока нетна стойност все по-често предпочитат яхтите, за да избягат от тълпите.

„Със сигурност виждаме, че яхтите се радват на нова динамика сред търсещите алтернативи на традиционните почивки, тъй като чартърните преживявания предлагат по-голямо уединение, гъвкавост и усещане за истинска свобода“, обяснява Хатфийлд. Това е „нещо, което става все по-важно за притежателите на високи доходи, тъй като много зашеметяващи дестинации стават все по-достъпни, което ги прави по-многолюдни и по-малко ексклузивни“.

По този начин яхтите са все по-предпочитани като алтернатива на хотелите от висок клас.

„Без значение колко ексклузивен е един хотел, вие все пак го споделяте с други, докато на яхтата сте само вие и избраните от вас гости и/или семейство, като всичко е проектирано само за вас“, казва Хатфийлд.

Освен това съвременните яхти могат да съперничат по удобства дори на най-ексклузивни хотели, които разполагат със СПА центрове, фитнес зали, кина, салони за красота, хеликоптерни площадки, винарски изби и джакузита.

278-футовата Fountainhead, построена за американския милиардер и бивш главен изпълнителен директор на групата за търговия на дребно Sears Еди Ламперт, разполага с баскетболно игрище на открито.

На борда на 258-футовата Feadship Hampshire II гостите могат да играят бадминтон, тенис и футбол на обширната предна палуба, оборудвана със специално проектирани мрежи, за да се предотврати изхвърлянето на топките зад борда. Яхтата, собственост на британския милиардер и главен изпълнителен директор на Ineos Джим Ратклиф, разполага също и с игрище за скуош.

Зеленината на борда е друг лукс. VSY Stella Maris разполага с вертикална градина със стъклени стени, която се издига от главната палуба до горното ниво, а Benetti Ocean Paradise успокоява гостите с дзен градина във фоайето на главната палуба, която се обновява всеки ден.

И така, докато горещите дестинации в Европа се пълнят с все повече туристи, свръхбогатите инвестират в яхтинга като върховен лукс на безлюдни и персонализирани преживявания.