„Големият, красив“ шамар за Мъск и Tesla
„Големият, красив законопроект“ на Тръмп ще лиши производителя на електромобили от милиардни приходи от продажба на кредити за вредни емисии. И не само

Илон Мъск дари над 250 милиона долара за избора на Доналд Тръмп. В замяна на това получи законопроект, който може да струва на Tesla милиарди.
„Големият, красив законопроект“ на Тръмп поставя под риск важен източник на печалба за компанията – той отменя правилата, които позволяват на производителя на електромобили да продава емисионни кредити за милиарди долари. По този начин той задълбочава кризата за производителя, който вече се бори с рязък спад в продажбите и загубата на данъчни стимули за електромобили. Затова и не е чудно, че законодателството предизвика яростна реакция от страна на Мъск, пише в свой анализ Financial Times.
Докато Тръмп се опитваше да прокара законопроекта в Конгреса тази седмица, Мъск го нарече „мерзост“ и заплаши да насочи силите си срещу законодателите, които го подкрепят, с враждебни дарения – и дори да създаде своя собствена политическа партия.
Тръмп отвърна, че „без субсидии Илон вероятно ще трябва да затвори магазина и да се върне в Южна Африка“.
Ескалиращата им вражда заплашва критични части от бизнес империята на Мъск – и оставя републиканските законодатели в средата на престрелката между президента на САЩ и най-богатия човек в света.
„Всички семейни кавги в крайна сметка са за пари“, коментира пред Financial Times технологичният предприемач Тревър Трейна от Сан Франциско, посланик в Австрия по време на първия мандат на Тръмп. „Тази изглежда не е по-различна. Милиарди в субсидии срещу стотици милиони в първичните избори“.
Публично Мъск се противопостави на фискалния законопроект с аргумента, че той ще увеличи значително дефицита на САЩ. Но заплахата за Tesla също е в основата на неговата опозиция.
Тръмп обеща да премахне трите паралелни системи за емисионни кредити в САЩ с цел понижаване на цените на автомобилите – включително една схема, управлявана от Агенцията за опазване на околната среда за емисиите на парникови газове, и втора в щата Калифорния, базирана на продажбите на електро- и хибридни автомобили.
Неговият „голям, красив законопроект“ е насочен и към трета система - федералните стандарти за „средна корпоративна икономия на гориво“ (Cafe). Програмата налага санкции на автомобилните производители, чиито превозни средства не отговарят на целите за горивна ефективност, и награждава тези, които не произвеждат емисии, с кредити за чист въздух. След това те могат да бъдат продадени на конкуренти, фокусирани върху бензина, за да компенсират глобите им.
Продажбата на кредити по Cafe и подобни системи в други юрисдикции допринася за значителна и нарастваща част от печалбата на Tesla. През първото тримесечие зависимостта на Tesla от нея е очевидна: компанията би претърпяла загуба, ако не бяха продажбите на кредити. Те са се увеличили с 35% до 595 млн. долара, надхвърляйки общата нетна печалба на Tesla от 409 млн. долара.
Миналата година компанията отчете 2,8 млрд. долара приходи от продажбата на регулаторни кредити в световен мащаб - увеличение спрямо 1,8 млрд. долара през 2023 г. Те представляват 39% от годишния ѝ нетен доход от 7,1 млрд. долара. От 2015 г. насам тя е спечелила над 11 млрд. долара.
Законопроектът за бюджета отменя Cafe. Tesla се притеснява, че в резултат на това традиционните производители на автомобили ще спрат да купуват кредити, казват хора, запознати с вътрешните дебати в компанията, пред Financial Times.
„Ако няма наказание, няма причина да се купуват кредити за съответствие“, казва Дан Бекер, директор на кампанията „Безопасен климатичен транспорт“ в Центъра за биологично разнообразие. „Не съм сигурен колко скъпи ще бъдат тези промени в сравнение с щетите, които Мъск нанесе на Tesla, като се превърна в основен поддръжник на Тръмп“.
Tesla не разбива печалбите си от регулаторни кредити по региони или между трите американски програми. Но вътрешен източник казва, че средно три четвърти от тях идват от САЩ, а останалата част – от подобни системи в Европейския съюз и Азия.
Ефектът върху финансовите резултати на Tesla няма да бъде незабавен, тъй като компанията често сключва многогодишни договори с конкуренти, които тепърва трябва да бъдат прекратени. Въпреки това, някои от тези сделки включват клаузи за форсмажорни обстоятелства и формулировки за законодателни промени, които биха могли да ги направят невалидни след законопроекта на Тръмп, казва един от източниците на Financial Times.
Tesla ще продължи да печели пари от кредити в чужбина. Наскоро компанията подписа споразумение за „обединяване“ на емисиите в ЕС със Stellantis, Ford, Mazda, Subaru и Toyota. Анализатори от UBS изчисляват, че това в крайна сметка може да донесе повече от 1 млрд. евро на Tesla.
В САЩ няма голяма надежда за възстановяване на федералните емисионни кредити, докато Тръмп е на власт. Но Калифорния заведе дело срещу усилията на администрацията да закрие схемата, в която Tesla има най-голям баланс от кредити.
„Ще има някаква степен на търговия с кредити, докато няма сигурност, но пазарът е паднал до дъното в дългосрочен план“, казва един от хората от Tesla. „Тръмп го направи толкова бързо и с такава жестокост, че цялата програма може просто да изчезне“.