Карате по магистралата, когато без предупреждение трафикът внезапно спира, докато влизате в тунел. Посягате към аварийните светлини, но те не са там, където очаквате. Вместо бутон, те са скрити в менюто на сензорния екран на колата ви. Докосвате екрана, но той замръзва. И сега какво?

От средата на 2010 г. много автомобилни производители прегърнаха бъдещето без бутони, вдъхновени от смартфоните и минималистичния дизайн на Tesla. Дори функциите за безопасност, като аварийните светлини, чистачките и дефростерите, преминаха към изцяло цифрови сензорни екрани. Но мечтата за елегантен, футуристичен кокпит все повече се сблъсква с човешките ограничения, особено когато решенията за частица от секундата са от решаващо значение, пише Financial Times.

Защо тогава компаниите избраха тази посока? Освен привлекателността на минималистичния дизайн, промяната беше до голяма степен свързана с финансовия аспект. Премахването на бутоните намалява броя на частите и сложността на производството. То поддържа безжични софтуерни актуализации, което позволява на автомобилните производители да въвеждат функции на абонаментен принцип, като навигация, гласови команди и дори отопляеми седалки, без да е необходимо да се посещава дилърски сервиз. Този модел копира индустрията на смартфоните: продава се хардуерът, а след това се печели от софтуера.

Но сега се наблюдава обрат. Автомобилните производители връщат бутоните, които някога обявиха за остаряла технология. Промяната е особено забележима в Азия. След като спомогна за навлизането на интериори, доминирани от сензорни екрани, регионът сега е сред първите, които коригират курса.

Китайските производители на електромобили като Xiaomi, BYD и Denza са водещи в това отношение. SU7 на Xiaomi, например, предлага ред физически бутони, които се прикрепват магнитно под централния сензорен екран. BYD Sealion 05 включва бутони на централната конзола. Denza, подмарка на BYD, актуализира модела си D9, като замени сензорните панели с превключватели. В Япония Subaru, след кратко експериментиране с интериори, доминирани от сензорни екрани, тази година промени курса си, като отново въведе физически контроли в модели като 2026 Outback.

Европа може да се окаже най-голямата сила в ускоряването на преработката на таблото. Euro NCAP, европейският орган за безопасност на автомобилите, обяви, че до 2026 г. основни функции като мигачи и аварийни светлини трябва да бъдат достъпни чрез физически бутони, за да получат най-високата оценка за безопасност.

Volvo от 2005 г. с традиционни физически бутони позволяваше на шофьорите да изпълняват основни задачи за едва 10 секунди, което е по-малко от една четвърт от времето, необходимо в съвременните автомобили, оборудвани със сензорни екрани. В тях простите задачи отнемат до 44,6 секунди, според шведски пътен тест, проведен от Vi Bilägare. Проучване на Transport Research Laboratory установява, че използването на сензорни екрани в автомобилите може да влоши реакционното време на шофьора повече, отколкото превишаването на допустимата граница на алкохол или употребата на канабис.

От гледна точка на разходите, повторно въвеждането на физически контроли може да изглежда като регрес. Ако приемем, че допълнителните разходи за компоненти, окабеляване и монтаж на автомобил са около 100 долара, глобален производител на автомобили, произвеждащ 10 милиона бройки годишно, може да се сблъска с до 1 милиард долара допълнителни разходи.

Но на единична база това е по-малко от 1% от средната цена на автомобил от среден клас и значително по-малко от потенциалните финансови рискове, свързани с използването само на сензорни екрани. Например, спадът в рейтингите на Euro NCAP може да подкопае доверието на потребителите, да повиши разходите за застраховки и да понижи продажбите на автомобилни паркове, особено в Европа, където покупките от автомобилни паркове съставляват над половината от всички регистрации на нови автомобили. Междувременно, на конкурентни пазари като Китай, където има над 100 марки електромобили, дори леко понижение в нетния промоционален рейтинг на дадена марка – основният показател за лоялността на клиентите – може бързо да подкопае пазарния дял.

Връщането на бутоните е част от повтарящ се модел в историята на технологиите. Многократно индустриите са бъркали минималистичните интерфейси с прогрес. В началото на 2000-те години производителите на мобилни телефони се втурнаха да премахнат физическите клавиши, само за да върнат бутоните за сила на звука, заключване и достъп в спешни обаждания. Дори превключвателят за безшумен режим на iPhone остава, по същата причина, по която шофьорите се нуждаят от бутон за аварийна светлина: можете да го намерите, без да го търсите.

В авиацията сензорните интерфейси първоначално бяха считани за революционни, но проучвания от края на първото десетилетие на новия век показват, че при турбуленция или извънредни ситуации нищо не може да се сравни със скоростта на физическия превключвател. Фабричното оборудване, медицинските устройства и военното оборудване продължават да разчитат на специални физически контроли.

Уроците от различни индустрии ни напомнят, че в критични моменти човешкият мозък по подразбиране разчита на мускулната памет. В автомобилите това означава да се гради около начина, по който хората действително карат. Затова и понякога напредъкът означава връщане назад.