Изблиците на гняв в социалните мрежи през последните няколко седмици в отговор на новия дизайн на емблемата на Jaguar за пореден път разкриха основното противоречие в съвременния брандинг. Според практикуващите го се предполага, че той трябва да разграничава и отличава компаниите и техните продукти, като им позволява да се открояват от тълпата.

Този начин на мислене беше затвърден миналия месец, когато нюйоркската криейтив агенция &Walsh представи новата си мантра: „Намерете своята странност“. Но всеки опит да се направи нещо дори и малко странно по отношение на рекламата, маркетинга или дизайна на лого обикновено се посреща от легиони от анализатори, които влизат в LinkedIn, за да го обявят за провал. В случая с Jaguar обаче мнозина отидоха още по-далеч, разглеждайки ребрандирането като някакъв вид лична обида.

Разбира се, кампанията на бранда имаше за цел да се открои по провокативен начин. Но ако оставим настрана предизвикалото гняв видео и автомобилните странности, останалите графични аспекти на новата идентичност на Jaguar всъщност могат да се разглеждат като доста конвенционални. Те са в пълно съответствие с може би най-значимото движение в дизайна на емблеми през последните години - еволюцията на символите на автомобилните производители, които се опитват да сигнализират за прехода си от двигателя с вътрешно горене към изцяло електрическо бъдеще. Jaguar е само последната от дългата поредица автомобилни компании, които приеха нови лога - обикновено по-леки, по-тънки, по-заоблени, по-малко натрапчиви и с повече малки букви, пише в свой анализ Fast Company.

Преди около десетина години логата на много автомобилни производители представляваха скеоморфни версии на физическите емблеми, прикрепени към капаците на техните автомобили. Те създаваха впечатление за тежест, блестящи с хромирани елементи в три тромави измерения. С преминаването на общите тенденции в дизайна от триизмерност към плоскост много автомобилни лога последваха примера.

През 2017 г. Audi сплеска и обезцвети известните си четири пръстена, а през 2019 г. Toyota направи същото със своите по-малко емблематични овали.

Този вид преработки скоро се обвързаха с по-големи промени в бизнес моделите на автомобилните производители. По-късно през 2019 г. Volkswagen се опита да преодолее скандала с тестовете за вредни емисии, като представи концепцията „New Volkswagen“, съсредоточенa около електрическите превозни средства и придружена от по-плоско, по-тънко и по-леко лого.

През 2020 г., в унисон с представянето на електрически концептуален автомобил, BMW не само сплеска логото си, но и направи външния му пръстен прозрачен, за да „излъчва повече откритост и яснота“. А през 2021 г., когато се ориентира към електрическите превозни средства, General Motors актуализира своя 57-годишен символ, като закръгли ъглите му, изсветли нюанса на синьото и намали размера на главните букви до малки.

В този контекст новите лога на Jaguar изглеждат напълно в крак с модата.

„Безпардонност“ е популярна дума в маркетинга и в културата като цяло в наши дни. Отказът да се извиняваш се смята от мнозина за сила, а тези, които имат най-много за какво, са най-горди, че не го правят. Но новите лога на Jaguar и други производители на автомобили с електрическо задвижване са напълно извинителни.

Извиняваме се - казва новото лого на Volkswagen - за фалшифицирането на тестовете за емисии. Съжаляваме, казват другите нови автомобилни лога, че замърсяваме атмосферата и предизвикваме климатични промени. Ще се движим на електричество, обещават те, и ще бъдем по-чисти, по-тихи, по-леки, по-прозрачни.