Pokémon е глобален феномен още от края на 90-те години. Милиони хора пазят скъпи спомени от оригиналните игри Red и Blue или от разменянето на карти в училищния двор. Оттогава франчайзът само расте, но при картите за размяна тенденцията придоби изненадващо и неприятно развитие. Вече е почти невъзможно човек да се сдобие с нови карти заради безпрецедентния бум на препродажбите и спекулата през последната година.

Продаването на стари карти на колекционери винаги е било част от хобито и някои Pokémon тестета могат да достигнат хиляди долари. Но пазарът за препродажба е скочил дотолкова, че още преди пускането им нови поредици карти се оценяват на стотици. Последният сет, Phantasmal Flames, съдържа рядка карта с Charizard, която е оценена на над 800 долара още преди някой въобще да я намери. 

Всичко това създава спекулативен „борсов“ пазар около играта, в който възрастни изкупуват всичко, до което се доберат. Така за децата, които реално искат да играят Pokémon, става невъзможно да се сдобият с картите.

Онлайн човек може само да заяви желание за покупка, след което всички попадат в непрозрачна „лотария“. В реалния свят хора чакат с часове пред магазини, дебнат рафтовете докато се зареждат, и изкупуват всичко, преди някой друг да го е видял – само за да са сигурни, че кутиите ще останат запечатани и ще могат да ги препродадат. 

„Персоналът ми получава заплахи – клиенти казват, че ще ги набият“, посочва пред The Guardian Бен Тайър, собственик на независимия магазин BathTCG в Обединеното кралство. „Понякога става неприятно. Чували сме за магазини, в които има нападения или обири. Виждали сме хора да купуват наши продукти и да ги продават веднага във Facebook – още в торбите ни. Страх ни е дори да сложим стока на рафта, защото не искаме да провокираме такова поведение. Преди продавахме цели кутии, но вече спряхме и наложихме лимити дори за единични пакети.“

Финли Пинк от Кейношам пристига почти два часа преди отваряне на BathTCG, за да си осигури карти от последната колекция Phantasmal Flames. Той е първи в опашка от 40 души. „За първи път идвам толкова рано – иначе не успявам да намеря карти. Борба е“ споделя той. „Лудница е, а ютубърите, които споделят как печелят от картите, правят нещата още по-напрегнати.“

Към проблема със спекулантите се добавя и популярността на YouTube и TikTok видеа, в които инфлуенсъри отварят пакети пред камера, бързо преглеждат картите и коментират цените им. Обикновените карти се изхвърлят, важни са само ценните. Радостта от играта и колекционирането отстъпва място на максимизиране на „стойността“.

Пийт Сешънс, мениджър от Бристол, посещава вечер за Pokémon с 12-годишния си син Алфи и е притеснен от влиянието на инфлуенсърите: „Той гледа YouTube клипчета и вече мисли за стойността на всяка карта. Страх ме е, че това му внушава грешна представа как парите се печелят лесно.“

„Хората гледат клипове с невероятни находки, но нямат представа колко хиляди пакети са били отворени преди това и колко пари са похарчени,“ отбелязва Тайър. 

Цялото въодушевление около потенциалната печалба създава изключително нестабилен пазар – приложения като Collectr позволяват на хората да следят цените на картите си в „портфейли“. Паралелно се разпространяват все повече фалшификати, както и вече отворени пакети, които са били запечатани след изваждане на редки карти.

И това е преди да се добави още един пласт – индустрията за оценяване на карти. Отделните екземпляри могат да бъдат изпращани до независими организации, които ги оценяват и запечатват, като така потенциално повишават стойността им в зависимост от дадената оценка. Изложенията на карти вече са се превърнали в обичайна практика в няколко страни. На тях колекционери, търсещи любимите си карти, са заобиколени от хора, които сключват сделки на стойност десетки хиляди.

Въпреки че компанията Pokémon е отпечатала 10,2 млрд. карти през 2025 г., търсенето надминава наличностите. В официално становище компанията заявява, че „активно работи да отпечата повече продукти възможно най-бързо“.

Има обаче признаци, че пазарът на препродажба започва да се охлажда. „Цените на единични карти падат, запечатаните продукти също,“ коментира Тайър. „Някои търговци се нуждаят от пари преди Коледа, защото не са спечелили очакваното. Ще видим спад, но в началото на 2026 г. е 30-годишнината на Pokémon, така че вероятно ще има нов интензивен период.“