„It’s been 84 years…“ – това е добре позната фраза на геймърите, която идва от култовия мийм, а на любителите на видеоигрите често им се налага да си я припомнят, когато чакането за ново заглавие изглежда безкрайно. Hollow Knight: Silksong най-накрая излезе по-рано през този месец, Grand Theft Auto 6 продължава да държи феновете в напрежение, а още един от дългоочакваните хитове вече е факт – шест години след своя предшественик на пазара стъпва Borderlands 4.

„В шок съм. Това е пълна лудост“, коментира пред BBC Ранди Пичфорд, който е шеф на Gearbox – студиото зад франчайза.

Borderlands уверено се нарежда сред най-успешните гейм серии за последните две десетилетия, като дебютът е през 2009 г. и впечатлява с комбинация от шутър и RPG механики, рисуване в стил комикс, сарказъм и кооперативен мултиплейър. Играчите влизат в ролята на ловци на съкровища (vault hunters), които бродят из извънземни светове, пълни с абсурдни герои и врагове.

Играта никога не е триумфирала на големите гейм награди, но това не е и целта ѝ. „Borderlands изключва мозъка и включва забавлението“, казва Аш Париш от The Verge. „Главната философия е много стрелба и изключително глупав хумор. А понякога това е всичко, от което се нуждаеш.“

94 милиона продадени копия по-късно, Borderlands вече се мери с имена като Tomb Raider и дори франчайзите по Хари Потър. „Не би трябвало да е толкова успешно“, признава Пичфорд. „Това трябваше да бъде нишов продукт. Но все пак някак успяхме да се докоснем до хората – и това е чудесна новина.“

Историята на франчайза не преминава без известни предизвикателства. Адаптацията в киното се оказва пълен провал, но Пичфорд не съжалява за това: „Опитът беше ценен“. Успехът носи пари и свобода, но и доста напрежение, защото всяка следваща игра трябва да надмине предходната.

„Това е изключително трудно и отнема доста време. Не можем да си позволим да бързаме“, казва шефът на Gearbox. „Ако не оправдаем очакванията, феновете ще се отвърнат.“

Аш Париш посочва и структурните проблеми на индустрията – технологиите удължават разработката, а масовите съкращения и затваряния на студиа усложняват процеса. Самото Gearbox преминава през бурен период – от независимост, през придобиване и последваща продажба на 2K. „Знанието е в главите на разработчиците. Когато загубиш хора, губиш мъдрост. Всяка завършена игра е чудо“, казва тя.

Добавя и натиска от инвеститорите: „Всичко трябва да е по-голямо, по-добро и да използва новите технологии. А това отнема известно време. Ако линията на печалбата не расте достатъчно бързо – свършено е с нас.“

Пичфорд обаче предпочита позитивния прочит на ситуацията, защото смята, че именно новите технологии позволяват на Borderlands 4 да достигне ниво, което досега е било невъзможно: „Това е най-големият успех, който сме постигали. Ако видите луната в небето – можете да стигнете до нея без прекъсване. От технологична гледна точка това е изключително.“

По негови думи продажбите и очакванията на инвеститорите не са водещото в случая: „Когато игрите се продават, получаваме възможност да правим още. Ако костюмите са доволни от резултатите, имаме гориво да се спускаме още по-надълбоко в това леговище – и това е страхотно.“

Но дали чакането си заслужава?

Към момента – да. Borderlands 4 стартира с положителни оценки от критиците и само ден след премиерата е сред най-играните заглавия в Steam, въпреки че някои играчи съобщават за бъгове и сривове в системата.

Аш Париш хвали играта за това, че е останала вярна на изпитаната формула, въпреки че не е впечатлена от отворения свят. Но в ера, в която десетгодишни паузи между частите не са нещо рядко, шест години чакане изглеждат почти като лукс.

„Отнема време… но не е чак толкова дълго, колкото можеше да бъде“, казва тя.