Докато индустрията и любителите на видеоигрите с нетърпение очакват Grand Theft Auto 6 (и броят бавно протичащите месеци след последното отлагане), едно независимо и доскоро непознато заглавие успява да привлече вниманието не само на масовата публика, но и да оглави класациите на Steam – най-голямата платформа за дигитална дистрибуция на игри в света, пише Business Insider.

Става въпрос за Schedule 1 – симулатор на наркокартел, който само в рамките на няколко месеца се превръща в най-обсъжданото заглавие в сегмента на бизнес стратегиите.

Разработена от австралийското студио TVGS и пусната в ранна версия в края на март, играта изстрелва популярността си до над 460 хиляди играчи по едно и също време през април – без бюджет за маркетинг, без инфлуенсъри и без подкрепата на голям издател.

Веднага след дебюта си Schedule 1 оглавява глобалната класация на платформата и задържа челната позиция повече от две седмици. Към момента тя остава сред топ 5 най-играни заглавия в платформата.

От марихуана до метамфетамин – симулация на черната икономика

Като жанр, играта попада в категорията на т.нар. „tycoon“ заглавия – икономически симулатори, в които играчът поема ролята на предприемач, развива бизнес стратегия, наема служители и търси доминация на пазара.

Тук обаче не говорим за увеселителен парк, мол или мегаполис, както при RollerCoaster Tycoon или Cities: Skylines. Schedule 1 симулира развитието на империя за наркотици – започвайки с канабис и постепенно преминавайки към производство и дистрибуция на кокаин и метамфетамин.

Графиките в играта са стилизирани, но в никакъв случай цензурирани.

В интернет се разпространяват видеа, в които анимационни аватари приемат дизайнерски наркотици, пушат... или буквално се самозапалват.

Естествено, реакциите са контрастни – играта си има ентусиазирани привърженици, но има и доста хора, които задават въпроси около социалния дебат относно границите на гейминга и моралните ценности.

Игра, търсена и на грешното място

Бързият успех на заглавието води до интересен страничен ефект. В класациите на PlayStation Store бързо се появяват фалшиви игри с подобни заглавия, в опит да се възползват от масовото търсене.

От TVGS предупреждават, че Schedule 1 не е налична за конзоли, а всяка подобна игра на тези платформи не е тяхна.

„Ще обявим официален порт за конзоли, когато сме готови за това, и то първо в нашата общност“, посочват от екипа в пост в X.

Конкуренцията и въпросите около авторското право

Това не е първата игра със сценарий, който се захваща с темата за незаконната търговия. През 2020 г. полската компания Movie Games SA пуска играта Drug Dealer Simulator, чиято механика също включва изграждане на наркоимперия. В момента от Movie Games проверяват приликите между двете заглавия и възможното нарушаване на авторски права.

В същото време Grand Theft Auto Online – част от серията на Rockstar Games – включва сходни „крими-треньорски“ сюжети, като позволява на играчите да трупат богатство чрез незаконни дейности, включително производство на наркотици, търговия, мисии и обири.

Това показва, че пазарът за подобен тип симулации е не само добре развит, но и добре толериран в мейнстрийм гейминга, когато е поднесен с подходяща доза сарказъм и „игрова дистанция“.

Пазарът на игри като лакмус за социоикономическите интереси

Макар и сатирична по същност, Schedule 1 отразява все по-популярната тенденция в гейминг индустрията – интересът към симулации на реални бизнес модели, дори и тези от сивата или дори черната икономика.

Потребителите – включително и много млади играчи – търсят преживявания, в които да тестват граници, да изграждат стратегии и да управляват риск.

А за независимите разработчици това означава само едно: ниският бюджет не е пречка за висока възвръщаемост, когато се хване правилният момент, платформа и ниша.

Успехът на Schedule 1 идва в контекста на забавянето на най-очакваната игра на десетилетието – Grand Theft Auto 6. Миналата седмица Rockstar Games обявява, че премиерата се отлага за май 2026 г., което води до осемпроцентов спад в акциите на компанията майка – Take-Two Interactive.

Така, на фона на мегапродукции, които отнемат години разработка и стотици милиони бюджет, малък хит като Schedule 1 показва, че пазарът има място за експерименти, провокации и бързи възходи.