В дълбините на пандемията от COVID-19 един отегчен, нещастен, закъсал свят се обръща към Япония за вдъхновение. Конзолата Switch на Nintendo и нейната игра Animal Crossing: New Horizons бяха готови да осигурят спасение от кризата, пише Financial Times.

Конзолата дойде под формата на революционен хибрид между портативна и домашна система за игри, а Animal Crossing: New Horizons е класическата рецепта на Nintendo - успокояваща и увлекателна. Базираният в Киото производител на играчки, чиито машини вече забавляват поколенията X, Y, Z и алфа, е в стихията си, добавя журналистът Дейвид Киоан.

Миналата седмица Nintendo представи Switch 2 - продължението на конзолата от 2017 г., цялостния търговски залог на най-почитаната в световен мащаб японска компания и, може би, още едно дигитално одеяло за утеха в смутни времена.

Според анализаторите това е решаващ момент не само за самата Nintendo, но и за целия сектор на видеоигрите.

„Конзолата на Nintendo е един вид демократизация и разпространение на игрите. Тъй като не е за суперхардкор геймърите, тя има най-широката демографска структура от всички подобни“, казва пред FT Андрю Шимански, ръководител в гейминг индустрията, базиран в Токио, който е разработвал игри за оригиналния Switch.

Но в същия ден, в който Nintendo обяви новия си продукт, Доналд Тръмп влезе в Розовата градина на Белия дом и отприщи „деня на освобождението“ на огромни мита за широк кръг търговски партньори. Таксите на Тръмп са насочени към държави, но в крайна сметка ще засегнат отделни стоки - конзоли, като Switch 2, от които зависят световните индустрии.

След като през последните години премести производството си в Югоизточна Азия в очакване на търговското напрежение между САЩ и Китай, Nintendo беше пряко засегната от някои от най-строгите нови мита. Около 48 часа след пускането на пазара тя спря предварителните поръчки на Switch 2 в САЩ, превръщайки се в една от първите компании, засегнати от новата ера на търговска несигурност.

Но дори и без този контекст Nintendo има да изкачва висока планина. Switch 2, който ще бъде пуснат в продажба в световен мащаб през юни, прилича ужасно много на оригиналния Switch, но има значително по-висока цена и летва за успех, поставена зашеметяващо високо от неговия предшественик.

Nintendo иска да се изравни или да надмине устройството, от което досега са продадени над 150 млн. бройки и което привлича стари и нови фенове в обятията на Super Mario, Zelda и Donkey Kong.

„Не става въпрос за предефиниране на възможното“, казва Шимански. „Става дума за пренастройване на основната линия за това кое е най-жизнеспособното и най-достъпното изживяване за най-много хора.“

Ако Nintendo го направи правилно, Switch 2 може да предложи най-простия път напред за индустрията, която се бори със застой в приходите след пандемията, както и с дилемата дали да се отдалечи от специализирания гейминг хардуер или да удвои физическите си продукти.

Намирайки се в средата на жизнения цикъл на хардуера на Microsoft Xbox и Sony PlayStation, Switch 2 може да вдъхне живот на старите игри, да възстанови ценовите структури на индустрията и да привлече изцяло ново поколение геймъри.

„Това е една стъпка към съживяването на гейминг индустрията“, казва Серкан Тото, японски експерт по игрите и основател на Kantan Games.

Но Nintendo се надява, че слабият период на индустрията няма да провали успеха на Switch 2, особено след като цената му е на ниво, което заплашва да накара феновете да се отдръпнат още преди да са известни ефектите от разпространението на тарифите.

Междувременно анализаторите ще го наблюдават като емблема на сътресенията, които новите тарифи могат да предизвикат в потребителския сектор. Тъй като е роден в зората на търговската война, Switch 2 рискува да се превърне в една от най-ранните ѝ жертви.

За някои фенове най-голямата разлика е в цената. Машината трябваше да се продава на дребно на цена от $449,99, което представлява 50-процентно увеличение на цената спрямо предшественика ѝ. Това отразява увеличените разходи за хардуер и това, което според анализаторите може да осигури буфер за въздействието на митата върху веригите за доставки. Дори ако цената остане на сегашното си ниво, според анализаторите това би било риск за Nintendo.

Но след като Тръмп най-накрая показа търговските си намерения, нараства загрижеността, че в крайна сметка може да се окаже още по-скъп - особено в САЩ, които според анализаторите съставляват една трета от приходите на Nintendo.

След първото президентство на Тръмп и кампанията му срещу търговските дефицити на Китай, Nintendo прехвърли производствените си и монтажни бази към Виетнам и Камбоджа, които според анализаторите са съставлявали 50% от доставките през последните месеци. Миналата седмица Тръмп обяви мита в размер на 46% върху стоки от Виетнам и 49% за Камбоджа.

Много устройства ще избегнат тези мита. Само през януари Nintendo достави стотици хиляди Switch 2 от Виетнам за САЩ преди пускането им на пазара. Не е ясно точно колко големи запаси са успели да създадат.

Но малко анализатори смятат, че мащабът на увеличението на разходите е бил предвиден. Nintendo все още се ангажира с пускането на пазара през юни, но не е съобщила на пазара дали ще се наложи повишаване на цените.

„Тъй като предварителните поръчки в САЩ вече са спрени, изглежда, че Nintendo ще повиши цените в САЩ, разчитайки на търсенето на новия хардуер от страна на основните фенове на Nintendo“, казва анализаторът Робин Жу от Bernstein.

„Ако приемем, че 46% тарифа върху около 340 долара от разходите за производство ... ще означава 160 долара допълнителни такси за хардуера Switch 2“, добавя той.

По-високите цени вече го поставят в пряка конкуренция с базовата версия на PS5 на Sony и Xbox на Microsoft - по-мощни машини, които имат свои собствени специализирани бази за поддръжка.Базата от фенове на Nintendo обаче е не по-малко предана. В старинните магазини за игри в приличащия на война токийски квартал Акихабара ентусиастите са готови да платят големи суми за артефакти от безкрайно колоритното минало на компанията.

В един от тези магазини, наречен Super Potato, играта Metroid Fusion за Game Boy Advance струва 20 680 йени (139 долара), а Pokémon за Game Boy Color, чиито касети са съхранявани зад щанда, струват 45 900 йени, разказва FT.

Kато цяло високите цени правят новото устройство недостъпно за някои фенове, които след обявяването на Switch 2 се обърнаха към форумите за съобщения и социалните медии, за да поискат от Nintendo да „свали цената“.

За Шимански привидно високите цени на новите премиум игри за Switch 2 представляват възможност, тъй като поскъпването на гейминг продуктите от най-висок клас отдавна е закъсняло - факт, който според него е притиснал способността на независимите разработчици на игри да се конкурират.

„Цените не са се променили, а всичко останало се е променило... така че този разговор трябва да се проведе. Излизането на Nintendo на пазара по този начин ще наложи дискусията и ще свали лепенката“, казва той.

Успехите на компанията показват, че тя разбира изключително добре основната си аудитория и е пригодила продукт, който да обслужва нейните желания. Те не само имат игри, които да изкушат хората при пускането на пазара - има нов Donkey Kong, Mario Kart, както и модернизирани рестарти на оригинални заглавия - но са подготвили и множество игри и ексклузиви от трети страни.

Досега са потвърдени около 46 игри от други разработчици, включително The Duskbloods, ексклузивна игра в по-тъмни тонове от известния режисьор Хидетака Миязаки и заглавие, което може да спечели нови геймъри за Nintendo.

Нещо повече, на хибридния пазар няма реална конкуренция. Няма нова платформа, която наистина да се конкурира със Switch, може би с изключение на Steam Deck.

Основната ѝ аудитория представлява голяма група от хора. Джеймс Макуиртър от консултантската компания Omdia изчислява, че в края на миналата година 105 млн. конзоли Switch са били в активна употреба, което е „благоприятно за сравнение с PlayStation 4, която има 92 млн. активни потребители в същия момент от жизнения си цикъл“. Това, казва Макуиртър, дава „солидна основа за следващото поколение“, ако приемем, че те наистина са готови да направят скок.

Масовият потребител обаче е друга история.

„Първите една-две години ще бъдат доминирани от суперфенове, които биха си я купили дори да струваше 500 долара... но цената скочи с 50%, така че съм малко притеснен какво ще се случи със Switch, след като дойде ред на новите потребители. Тогава Nintendo трябва да премине към друг модел, за да достигне до тях“, казва Тото от Kantan Games.

Една хитова игра може да бъде най-сигурният начин да се постигне това. Липсата на 3D Mario игра или дори на тийзър за такава, която все още се разработва, разочарова някои фенове, наблюдавали събитието за пускане на пазара, но мнозина очакват, че тя все пак скоро ще се появи.

Ако Nintendo успее да постигне правилния баланс - между лоялните фенове, готови да платят висока цена, и необходимостта да привлече масовия потребител с поетапни премиери на нови игтри - тогава може да очаква нов хит.

Switch печаташе пари по време на жизнения си цикъл: средният собственик на Switch е купил девет игри, според Bernstein, което означава, че до края на миналата година е продал почти 1,4 млрд. игри. От Mario Kart 8 са доставени 67,4 млн. броя, а от Animal Crossing - 47,4 млн. броя.

Според анализаторът Сътклиф от Enders приходите от игри са останали без промяна в продължение на няколко години, като продажбите на софтуер компенсират намаляващото търсене на застаряващите конзоли Xbox и PlayStation.

Това, заедно с нарастващите разходи и високия критерий, поставен от първия Switch, е променило изчисленията за успех на целия сектор. Това също така задълбочава несигурността около очакваното разделение на премиум конзоли, като PS5 Pro, преносими машини и игри в облака или на персонални компютри.

Очаква се в някакъв момент в бъдеще Xbox и Sony да пуснат свои собствени преносими машини. Microsoft и Sony ще имат преносими устройства през следващите няколко години. След това се връщаме към конвергенцията, където борбата е между едни и същи видове машини“, казва независимият анализатор Пелъм Смитърс.

„Конкуренцията явно се засилва в този момент... Ето защо продажбите на Switch през първата година ще бъдат толкова важни, защото конкуренцията идва, а основната история е, че фиксираните конзоли умират - от Sony до Xbox“, казва Сътклиф.

Уроци от провала

Nintendo и Switch 2 са преследвани от най-голямата катастрофа в историята на компанията - провала на Wii U. Пуснат на пазара през 2012 г. като наследник на своя рекорден съименник, Wii U беше всичко, което сега Nintendo трябва да избегне.

С лошо име, слабо рекламиран, технологично тромав и без достатъчно игри, които да накарат хората да го купят, Wii U е продал по-малко от 14 млн. бройки в световен мащаб и едва 104 млн. игри. За сравнение, първата итерация е продала 102 млн. единици и 922 млн. игри.

Според анализатори, за да се счита Switch 2 за провал от мащаба на Wii U, трябва да се продадат под 50 млн. бройки - нещо, което малцина смятат за вероятно.

Но разочарованието остава възможно.

„Въпросът ще бъде: какъв процент от настоящите собственици на Switch - след като видят цената на Switch 2 - ще изберат PS5 или ще преминат към PC?“, пита Смитърс.

В малко вероятния случай на неуспех последиците за Nintendo и нейната история на все по-концентрирани залози могат да възродят спекулациите, че компанията ще бъде по-добре в дългосрочен план, ако се откаже от манията си да създава машини и се съсредоточи единствено върху подхранването на стабилния си софтуер и интелектуална собственост.

Други смятат, че Nintendo просто ще приеме болката и ще продължи напред, както вече направи веднъж, използвайки провала на Wii U като мотивация за създаването на Switch.

Междувременно за компаниите за игри друго събитие през тази година предлага перспективата за втори тежък удар: очакваното пускане на следващата Grand Theft Auto, един от най-продаваните франчайзи за всички времена, през есента.