Microsoft е изправена пред най-голямото изпитание на залога си от 75 милиарда долара за видеоигри - пускането на нова част от франчайза Call of Duty в абонаментната услуга Game Pass, до която клиентите ще имат достъп за първи път в петък.

Придобиването на Activision Blizzard от страна на технологичния гигант, което е най-голямата сделка в историята му, беше залог за бъдещето на начина, по който хората ще имат достъп до видеоигрите и ще плащат за тях. Microsoft се надява, че революцията в стрийминга ще се пренесе от телевизията и филмите към разрастващата се интерактивна среда с милиарди яростни фенове, пише The Wall Street Journal.

Call of Duty, един от най-успешните продукти в историята на видеоигрите, стана част от портфолиото на Microsoft в сделката с Activision. Компанията реши да направи последната част от поредицата шутъри, наречена Call of Duty: Black Ops 6, достъпна чрез Game Pass, надявайки се това да доведе до рязък ръст на абонатите. Играта ще се продава и отделно на цена от 69,99 долара.

Microsoft вижда в стрийминга - и в поддържащия го абонаментен модел - по-ясен път напред за своя бизнес с видеоигри, който изостава от конкурентите Sony Group и Nintendo по продажби на конзоли. Досега убеждаването на геймърите да заменят свалянето на файлове с облака и месечните такси се оказа трудно за компанията.

„Голямата визия е Netflix за видеоигрите и мисля, че това е много възможна опция“, казва пред WSJ Джо Тигей, портфолио мениджър в Equity Armor Investments, дългогодишен бик на Microsoft. „Не знам дали това ще се случи изведнъж, но Microsoft е в добра позиция да го направи.“

Индустрията за видеоигри е изправена пред структурни пречки, подобни на тези, с които се сблъска Netflix преди началото на ерата на стрийминга. Някои играчи се притесняват от потенциални забавяния, които биха могли да навредят на шансовете им за победа в състезателните игри, докато много от най-популярните заглавия днес, като Fortnite, са безплатни. Ентусиастите също така са склонни да се посветят на ограничен игри в даден момент, тъй като разработчиците непрекъснато ги актуализират с нови функции.

Някои анализатори са скептични, че Game Pass - независимо дали хората го използват за стрийминг или за старомодно изтегляне - може някога да постигне масова популярност.

„Бизнесът с видеоигри не е подходящ за модел „яж на корем“ - поне не на цена, която да има смисъл за издателите“, казва Дъг Кройц, анализатор от TD Cowen. „Няма пазар за този продукт.“

През 2017 г. Microsoft стартира Game Pass, предлагайки на хората достъп до голяма, въртяща се библиотека от собствени игри и заглавия на трети страни, които могат да бъдат изтеглени на Xbox срещу месечна такса. През 2019 г. бяха добавени игри за персонални компютри, а през 2020 г. се появява и възможността за стрийминг на игри.

Към януари 2022 г. Game Pass има 34 млн. абонати - число, което Microsoft е оповестила през февруари 2023 г. и не е актуализирала.

Това е само малка част от приблизително 3,1 млрд. души, които играят видеоигри - включително мобилни заглавия - в целия свят, според аналитичната компания Aldora Intelligence.

Анализаторът на Wedbush Securities Майкъл Пахтър казва пред WSJ, че броят на абонатите на Game Pass вероятно е приблизително същият днес. Той очаква, че новата Call of Duty ще увеличи броя на абонатите с два до три милиона. Последното увеличение на цената „може да е предизвикало отлив, но по-вероятно е просто да е спряло растежа“, казва Пахтър.

Със стрийминга, наричан още облачен гейминг, Microsoft цели да привлече хора, които искат да играят игри от висок клас на голям екран, без да харчат стотици долари за конзола. Но милиони потребители обновиха конзолите си по време на пандемията, което е още една причина преходът към стрийминг и абонаменти да е бавен, според анализаторите.

Друга цел е да се отговори на нуждите на тези, които искат да започнат игра на едно устройство, например смарт телевизор у дома, след което да я спрат и възобновят на друго, като смартфон, докато са в движение.

Миналата година потребителите в световен мащаб са похарчили 183,9 млрд. долара само за игрово съдържание, а тази година се очаква тези разходи да нараснат с 2,1%, според данни на компанията за проследяване на индустрията Newzoo.

Благодарение на сделката с Activision игрите вече са четвъртият по големина бизнес на Microsoft, почти наравно с подразделението за Windows и повече от звената за LinkedIn и реклама. В допълнение към конзолите Xbox компанията притежава над 30 студия, които създават популярни франчайзи като Halo, Minecraft и Fallout.

Миналата година Microsoft съкрати около 10 000 служители в цялата си дейност, а тази освободи около 2500 души от звеното си за видеоигри. Компанията също така харчи милиарди долари за изкуствен интелект, който според някои инвеститори може да притисне други бизнес звена, като видеоигрите.

Call of Duty заема централно място в опасенията на регулаторите относно придобиването на Activision от Microsoft, което приключи през октомври 2023 г., почти две години след обявяването му.

Продължителният преглед беше отчасти заради опасенията, че франчайзът може да даде на Microsoft несправедливо предимство в облачните игри, ако реши да не предоставя поредицата на конкурентите си. Тя обеща да не постъпва така.