Котките тихо, но абсолютно заслужено, настигат кучетата като най-предпочитаните домашни любимци в САЩ. Това обаче поставя един от гигантите в индустрията за храна за животни – Mars – пред неочаквано предизвикателство: как се създава продукт за същества, които служителите ѝ не разбират напълно?

Тук се ражда и програмата Cattitude – кампания, която цели да помогне на служителите да „влязат в главата на една котка“. Компанията, която стои зад брандове като Whiskas и лакомствата Temptations, организира презентации, посещения от ветеринари и специалисти по животинско хранене, партньорства със семейства с котки, а в един следобед дори мениджърският екип се разхожда из офиса с котешки уши, пише The Wall Street Journal.

Мисията е реорганизация на цялата компания – от екипите по продуктов мениджмънт до маркетинг експертите – около едно от най-дълбоките опасения на собствениците на котки: несигурността, която идва с животното – страхът, че котката им не ги обича.

Ако дори напишете „Does my cat…“ в Google, първите предложения ще бъдат: „…love me?“ или „…know I love her?“

Докато кучетата продължават да се радват на неформален PR като лоялни и емоционални любимци, семейство котки все още са жертва на някои закоренели във времето митове: че са студени, безразлични и лесно заменят стопаните си за по-добра награда.

Но с възхода на поколението Z като доминираща група сред потребителите и растящия брой на домакинства с котки, индустрията започва да преосмисля цялата култура около мъркащите ни приятели.

„Котките отново трябва да са в центъра на вниманието, което заслужават“, казва Хелън Хейстингс, директор в Mars и двигател зад инициативата Cattitude, пред WSJ. И въпреки че самата тя е горд собственик на три кучета, все пак е категорична: „Обичам котки.“

Маркетинг директорът Фернандо Силва признава, че пристига в Mars с едно ясно изразено пристрастие – към кучетата. В Мексико, където е израснал, котките често са възприемани като антагонисти. „Всеки злодей, включително и лошият в Смърфовете, има котка“, шегува се той.

Но след като се включва в Cattitude, Силва посещава десетки домакинства с котки и остава изключително изненадан от дълбоката връзка между хората и „мълчаливите“ им любимци. За мнозина котката дори не е просто домашен любимец, а равнопоставен съквартирант.

„Съществува онзи постоянен стремеж за валидация, че си добър стопанин“, сочат вътрешни наблюдения на Mars. „Котките обикновено не търсят внимание и не дават ясни сигнали, че те обичат. Това води до много погрешни интерпретации от страна на хората.“

Ключово послание от програмата гласи: „Хората са си хора. Но котките не са кучета.“ Тоест – нуждите и поведението им не следват същите емоционални модели, а родителите на котки инстинктивно се адаптират към това.

Вкусът на доверието

Една от най-интересните и важни задачи на Mars, за да се справи с несигурността при стопаните на котки, е свързана с храната. Много изследвания сочат, че причината котките да изглеждат безразлични към лакомствата не е емоционална, а биологична: те не разполагат с рецептори за сладко.

Скот Макгрейн, който е ръководител на екипа по сензорна наука в изследователския център на Mars във Великобритания и горд стопанин на три котки – Декстър, Рипли и Нют – води проучвания върху вкусовите възприятия на тези животни. Екипът му открива, че макар да не усещат сладко, котките все пак имат вкусови рецептори за умами и кокуми – което обяснява защо толкова обичат риба тон.

Експериментите включват панели от котки, които показват предпочитанията си чрез количеството изпита овкусена вода. Това помага на компанията да проектира ново поколение вкусове и протеинови формули – по-близки до естествената котешка диета.

Mars вече предлага и „лъжички за близане“, създадени за директно хранене от ръката на стопанина – с цел засилване на онези редки мигове на връзка между човек и котка.

Несигурността, за която говорим, може да бъде забелязана и при навиците за награждаване на домашните животни. Кампанията на Mars от май месец тази година хвърля светлина върху така наречения „treat gap“ – разликата в това колко често се дават лакомства на кучета и котки.

Данните сочат, че в домакинства с един вид животно кучетата получават с 32% повече лакомства дневно. В домакинства с две различни животни 38% от стопаните признават, че награждават кучетата си по-често.

След Cattitude служителите в Mars започват да виждат място и за котешката любов в иначе кучешки настроения пейзаж на офиса. В централата във Франклин, Тенеси, вече има редовни сесии по йога с котенца. Колеги споделят котешки миймове в Teams и WhatsApp, а един екип дори си поръчва еднакви дънкови якета с надписи „I Love Cats“.

Тифани Биерер от екипа за развойна дейност споделя, че инициативата я е насърчила да изразява по-свободно обичта си към котките си – Олаф, Уебър и Свеа. Тя поставя големи изрязани котешки силуети из лабораторията, води срещите си, екипирана с котешки уши, а веднъж дори провежда презентация пред търговски екип, облечена като котка.

„Много лесно е да разпознаеш хората, които обичат кучета – те просто водят кучетата си на работа“, казва тя. „Но никой не знаеше кой точно обича котки – докато не се появи Cattitude.“