Копенхаген издига на ново ниво устойчивия туризъм
Докато Барселона, Лисабон, Венеция и много други туристически центрове протестират срещу наплива на хора, датската столица е измислила как да ги привлече към дейности в помощ на местните общности

За много местни жители по целия свят това лято – както всяко друго – туризмът носи по-скоро нещастие, отколкото удоволствие. В Барселона местните жители, отегчени от прекомерния туризъм, излязоха на улиците в знак на протест. В Генуа, Лисабон и Канарските острови направиха същото. А във Венеция бяха разгневени, че градът им трябваше да бъде фон за сватбеното тържество на технологичния милиардер Джеф Безос.
Копенхаген обаче обръща проклятието на туризма с главата надолу, като кани посетителите да правят добри дела за града и да бъдат възнаградени за това, разказва POLITICO.
„През 2024 г. испанският туристически сектор преживя най-добрата си година от 2019 г. насам. Приносът му към БВП се увеличи с почти 8% до 248,7 млрд. евро, или 15,6% от икономиката. Той също така даде работа на 3 милиона души, което е почти 14% от общия брой работни места в страната“, съобщава през май Световният съвет за пътувания и туризъм.
За много испанци обаче това едва ли е добра новина. Всъщност е точно обратното. За тях – и за местните жители в много други градове, които туристите обичат да посещават – това всъщност означава пренаселеност, липса на жилища и постоянно замърсяване.
Като цяло туризмът е тежка сделка: той носи пари и работни места, но колкото по-голям е потокът от хора, толкова повече неудобство има за местните общности. Днес дори пътеките, водещи към Хималаите, са замърсени с отпадъци – да не говорим за Instagram туризма.
Но туризмът не трябва да бъде толкова разрушителен. Швейцария, например, започна да предлага отстъпки за железопътен транспорт на тези, които резервират престой в устойчиви хотели, и таксува всеки, който посещава кея на езерото Бриенц, което стана известно благодарение на корейската драма „Crash Landing on You“, с 5 швейцарски франка. Постъпленията се инвестират в местната инфраструктура.
Подходът на Копенхаген е още по-иновативен. Миналата година датската столица стартира CopenPay - схема, която приканва туристите да правят добри дела за града и ги възнаграждава за това.
„Всичко, което трябва да направите, е да карате велосипед вместо кола, да помагате за поддържането на града, да работите в градска градина или да пътувате с влак до Копенхаген вместо със самолет, да останете по-дълго на местоназначението“, обясняват от екипа на инициативата.
Тя стартира като четириседмична пилотна програма миналата година, а това лято се разширява до девет седмици, като в нея са включени 100 атракции – четирикратно увеличение. Например, като част от CopenPay, в момента има 15 различни възможности за почистване на отпадъци в целия град, една от които е „Почистете пристанището с GreenKayak и се насладете на безплатна безалкохолна напитка”.
Разбира се, не за всички, но за много хора почистването на пристанището в центъра на Копенхаген с каяк определено звучи като вълнуващо начинание. А събирането на отпадъци е само началото.
Ако отидете с велосипед или обществен транспорт до Националния музей, получавате безплатно сладолед с входния си билет. Ако пристигнете в Копенхаген с влак или електромобил, получавате подобна награда. Има безплатни велосипеди под наем, безплатни йога сесии, безплатни екскурзии с гид, които чакат да бъдат ползвани. Посетителите, пристигащи с влак от чужбина, могат дори да получат безплатни храни в Централната гара на Копенхаген.
Идеята е ясна: бъдете добри граждани, докато сте в града ни, и ще ви се случват хубави неща. И дано влиянието на CopenPay – и други подобни инициативи, които се разработват в момента – не спре дотук. Представете си, че хората започнат да мислят по различен начин в ролята си на туристи. Щом участват в поддържането на града, може би ще започнат да гледат на заобикалящата ги среда не толкова като стока за Instagram, а по-скоро част от местната общност, която си заслужава да бъде защитена.
Представете си какво биха могли да направят такива схеми за участие за други туристически дестинации, особено за тези, които са най-засегнати от тълпите безразлични посетители.