Когато американският президент Доналд Тръмп се зае да прекроява глобалната търговска карта със серия от промени в тарифната политика на САЩ, всичко сочеше, че японският бизнес ще е един от големите потърпевши.

В края на юли обаче САЩ и Япония договориха споразумение, което ще отвори японския пазар за американски автомобили, камиони, ориз и други селскостопански продукти. В замяна японският износ за САЩ беше обложен с 15-процентна митническа такса, вместо с 25-процентна, каквато беше заплахата на Белия дом.

Новината за търговското споразумение доведе до ръст на японските автомобилни акции още на следващия ден – тези на Toyota се повишиха с 14%, на Nissan – с 8%, а на Honda – с 11%.

Останалите сектори също демонстрираха подновен оптимизъм. И по всичко личи, че тази тенденция се запазва.

Sony

В четвъртък Sony повиши прогнозата си за оперативната печалба за цялата година с 4% до 1,33 трилиона йени (9,01 милиарда долара), като се позова на очакванията за по-малко влияние от търговската война на американския президент Доналд Тръмп. Производителят на потребителска електроника измерва влиянието на митата на 70 милиарда йени, в сравнение с прогнозата от 100 милиарда през май. Прогнозираното въздействие се базира на тарифните ставки към 1 август, казват от компанията, но ситуацията остава нестабилна.

Други японски компании, като Honda Motor, също намалиха очакваното въздействие от тарифите на фона на намаляващата несигурност, след като Япония сключи търговско споразумение със САЩ миналия месец.

Sony очаква по-силни перспективи за печалба в своя бизнес с игри, подкрепени от продажбите на мрежови услуги и благоприятните валутни курсове. Компанията някога беше предимно производител на потребителска електроника, като преносимия Walkman, но днес е гигант в развлекателния сектор, обхващащ игри, филми и музика, както и водещ производител на визуални сензори за смартфони.

Групата отчете 36,5% ръст на оперативната печалба за тримесечието април-юни, надминавайки средната стойност на прогнозите на анализаторите, събрани от LSEG. Акциите на компанията скочиха с 5%.

Sony е продала 2,5 милиона конзоли PlayStation 5 през първото тримесечие, което е 4% увеличение в сравнение със същия период на предходната година. Тримесечната оперативна печалба в игралния бизнес се е удвоила благодарение на по-високите продажби на мрежови услуги и игри, които не са произведени от самата компания.

В друга част от конгломерата Sony се готви да намали дела си във финансовото си подразделение до по-малко от 20% чрез частично отделяне, като бизнесът ще бъде регистриран в Токио на 29 септември.

Toyota

Toyota Motor също отчете по-висока от очакваната оперативна печалба за тримесечието, приключващо през юни, въпреки че среща проблеми заради американските мита.

Най-голямата автомобилна компания в света по обем на продажбите надхвърля очакванията на анализаторите както от гледна точка на приходите, така и като оперативна печалба. Все пак трябва да се отбележи, че оперативната печалба за тримесечието спада с 11% на годишна база. Компанията приписва това на американските мита, които са довели и до спад на нетния доход.

Toyota също така ревизира прогнозата си за оперативната печалба за цялата година.

„Поради влиянието на американските мита и други фактори, действителните резултати показаха намалена оперативна печалба и прогнозата беше ревизирана в посока надолу“, посочват от компанията пред CNBC.

Въпреки спада в печалбата, Toyota отбелязва силно глобално търсене и миналата седмица отчете рекордни продажби в световен мащаб за първата половина на годината.

„Въпреки предизвикателната външна среда, ние продължихме да правим всеобхватни инвестиции, както и подобрения като увеличаване на продажбите, намаляване на разходите и разширяване на печалбите от веригата на стойността, като по този начин минимизирахме негативните въздействия“, посочват от Toyota.

Японските автомобилни производители намаляват цените, за да запазят пазарния си дял в САЩ, след като през април влязоха в сила 25-процентовите мита. През юни стойността на японския износ на автомобили за САЩ е спаднала с 25,3% на годишна база, въпреки че обемът на износа на автомобили е нараснал с 4,6% за същия период, според данни на японското министерство на търговията.

Износът на автомобили за САЩ е основен стълб на японската икономика, като съставлява около 24% от глобалните доставки през 2024 г.