Надбягване с времето: Как 240-годишен часовникарски бранд изпревари крайния срок за митата
От „катастрофа за индустрията“ до GAME OVER – швейцарските производители на часовници живеят в тарифен кошмар
&format=webp)
Швейцарският производител DuBois et fils тази седмица беше в трескава надпревара с времето да изпрати пет луксозни часовника за хиляди долари на клиенти в САЩ преди крайния срок на Вашингтон да изтече и новата тарифна реалност да влезе в сила официално.
До сряда компанията беше блокирала поръчките на своя уебсайт за американски потребители.
Главният изпълнителен директор Томас Щайнеман изчислява ценовите увеличения, които ще трябва да направи, пише Reuters.
Тежката седмица за швейцарския производител на часовници, след като Доналд Тръмп наложи изненадваща 39% търговска тарифа върху вноса от европейската страна, подчертава как големите и малките бизнеси са принудени да се адаптират и преструктурират дейността си под натиск.
DuBois et fils, основана през 1785 г., ускори доставките в понеделник от фабриката си в Мутенц, близо до Базел, за да премине през митницата, преди да влезе в сила новата тарифа върху вноса от Швейцария.
Ставката от 39% – увеличение от базовата 10% от април – влезе в сила в четвъртък, след като президентът на страната се върна от спешно пътуване до Вашингтон без споразумение.
„За часовникарската индустрия това е огромна катастрофа“, заяви Щайнеман. Той е блокирал поръчките от САЩ, защото цените трябва да бъдат преизчислени, за да се отчетат митата. Компания няма да може да поеме удара сама, признава той.
„През последните две години САЩ бяха основен двигател. Сега това унищожава голяма част от бизнеса.“
Цените за американските клиенти ще се повишат със сигурност. Например, моделът DuBois DBF008 вероятно ще поскъпне от 10 800 долара на 14 500 долара. САЩ заемат около 15% от глобалните продажби на DuBois.
Швейцарската часовникарска индустрия като цяло изпитва затруднения, планира повишения на цените, спира поръчките от САЩ и търси алтернативни пазари за скъпите си ръчно изработени часовници.
Страната е дом на марки като Rolex, Patek Philippe, Tag Heuer на LVMH, Swatch на Omega и IWC Schaffhausen, собственост на Richemont.
Според Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия, САЩ са отчели 17% от общия износ на часовници от Швейцария, възлизащ на 26 млрд. швейцарски франка (32 млрд. долара) миналата година. Износът за САЩ е нараснал през април, тъй като часовникарите са ускорили доставките преди първия краен срок за въвеждане на митата.
И двете страни губят, печеливши няма
В комбинация с по-слабия долар спрямо швейцарския франк, увеличението на митата ще направи швейцарските часовници средно с около 65% по-скъпи за американските потребители, смята Амарилдо Пило, собственик на часовникарската компания Pilo & Co.
Според него много марки са изпратили предварително част от продукцията си в САЩ, но това не е дългосрочно решение. САЩ са били пазар, на който всички са се фокусирали и са искали да развиват, допълва той.
„Личното ми мнение е, че американците вече няма да купуват наши часовници“, казва Пило, който е и основател на Swiss Independent Watchmakers Pavilion, представляващ 28 независими марки. „Но тези, които ги искат и които ги харесват, ще ги купуват от другаде. Така че, честно казано, това е загуба за САЩ.“
Налагането на мита е по-широка атака срещу Швейцария, дори и преговорите да продължават с надеждата, че в крайна сметка ще бъде постигнато споразумение. Тръмп твърди, че митата са необходими, за да се премахнат търговските изкривявания и да се върне производството в САЩ.
„Въздействието за швейцарската икономика може да бъде много силно“, коментира Джон Пласард, партньор и ръководител на инвестиционната стратегия в Cite Gestion Private Bank.
Анализаторите оценяват, че тарифите могат да понижат растежа на швейцарския БВП с между 0,3% и 0,6% следващата година. „Бих казал, че това ще намали потенциалния растеж наполовина. Така че непрякото въздействие може да бъде изразено като по-висока безработица в швейцарската икономика“, смята Пласард.
GAME OVER… или не
В бутика за винтидж часовници на Саша Давидоф в Женева цари шок.
Мнозина в страната очакваха сделка, подобна или по-добра от 15-процентната тарифа, която ще се налага върху повечето вносни стоки от ЕС. Швейцария обаче не е член на блока.
„В момента изживяваме кошмара, който се надявахме да не се сбъдне. Събуждаш се сутрин и си казваш: „Не, това не е истина”, каза Давидоф пред Reuters и допълва, че 39% е тежък удар за износа.
„За нас това е нещо като GAME OVER. По същество напълно прекъсва възможността за износ на винтидж часовници на американския пазар.“
Търговецът все пак има надежда, че ситуацията ще се разреши. „Мисля, че това просто ще бъде труден период, в който ще трябва да поставим американския пазар в пауза и да се фокусираме върху продажбите на вътрешния пазар“, допълва той.