Терористичните атентати от 11 септември 2001 г. в Ню Йорк са повратна точка за сигурността на летищата по целия свят. Затягането на мерките започва почти веднага, а още на следващата година аерогарите в САЩ масово са оборудвани със скенери, които могат да видят всичко в багажа. Как работят тези машини, на които се разчита толкова много?

Пътуването със самолет често е свързано с бързане и стрес, което понякога води до неудобни ситуации при летищните проверки. Всеки е чувал или чел истории за пътници, изненадани от неочаквани предмети в ръчния си багаж – от бръмчащи вибратори, които звучат като потенциална бомба, до забравени наркотици или дори оръжие. Такива случки повдигат въпроса: как летищните служители знаят какво точно има в багажа?

Оказва се, че скенерите виждат много. Ако някога сте зървали дисплея на този апарат, вероятно сте се чудили колко точно информация могат да разчетат служителите. Отговорът е: доста. Независимо дали става дума за пачка пари, кутийка хапчета, електронно устройство или предмети, скрити в тях, пише Popular Science.

Това е от изключителна важност, тъй като ежедневно служителите по сигурността спират купища забранени вещества и предмети. Според данни на американската Федерална агенция за транспортна сигурност (TSA) миналата година са проверени над 2 млрд. чанти и куфари. От тях са извадени тонове опасни предмети, включително оръжия и експлозиви. Рекордът е 2 тона забранени вещи за месец.

От 2002 г. насам летищата в САЩ разчитат основно на системи с компютърна томография (CT) или скенери. Това е доказана технология, широко използвана и в медицината. Тези машини работят чрез изпращане на рентгенови лъчи през багажа. Различните материали пропускат лъчите с различна скорост, което позволява на скенера да различи метали, течности и други вещества.

„Технологията използва сложни алгоритми и създава триизмерни изображения, като събира стотици снимки с рентгенова камера, въртяща се около предметите“, обясняват от агенцията.

Това позволява на операторите да въртят изображенията на 360 градуса по три оси, което им осигурява изключително детайлен анализ, без да се налага отваряне на чантата.

През последните двайсетина години основната концепция за проверка не се е променила, но технологиите са се развили. Новите скенери са толкова прецизни, че пътниците вече могат да не си събуват обувките и да не вадят лаптопите от ръчния си багаж. Някои от най-новите модели могат дори да определят дали течностите съдържат експлозиви, което дава надежда за връщане на по-големите опаковки в ръчния багаж в бъдеще.

„Всичко – от фойерверки до змии домашни любимци.“

Така от агенцията описват пътническия „арсенал“ от забранени предмети. Често се намират ножове, брадви и големи инструменти. Някои от находките са толкова абсурдни, че TSA публикува годишни прегледи в своя YouTube канал. През миналата година пътник се опита да скрие вейп в паста за зъби, а през 2023 г. бяха открити нож в хляб и самоделно взривно устройство в кенче с безалкохолно. През 2022 г. наркотици бяха намерени в ластици за коса и в бонбони.

Европейските летища не изостават в проверките си. Напротив – на Стария континент вече се мисли за стъпки към облекчаване на режимите за забранени вещи. Наскоро Европейската комисия прие промяна в правилата за сигурност на летищата, която разрешава използването на високотехнологични скенери C3. Това би позволило на пътниците да пренасят до 2 литра течности при проверките за сигурност вместо досегашния лимит от 100 милилитра, пише Politico.

Проблемът е, че така формулирано решението засяга само машините, произведени от британската компания Smiths Detection, т.е. не важи за никоя друга фирма, а това поражда сериозни съмнения за лобизъм. Освен това летищата, инвестирали в машини на конкуренти като Nuctech и Rapiscan, не могат да ги ползват. Тези апарати ще останат забранени, докато комисията не реши обратното.

Разрешението за ползване на по-модерните машини засяга 700 скенера, разположени в 21 държави членки. Което означава, че не всички граждани на ЕС ще бъдат проверявани по едни и същи правила и ще могат да носят еднакви количества течности. Разлика може да има дори в различните терминали на едно и също летище.

Например, пътуващите от Милано вече могат да пренасят до 2 литра течности, ако заминават от летище „Линате“ или Терминал 1 на „Малпенса“, докато на Терминал 2 на „Малпенса“ все още е в сила старото правило от 100 мл. Летище „Милано Бергамо“ ще запази лимита от 100 мл до края на ноември, когато се очаква да бъдат инсталирани новите скенери. Дори летище „Амстердам Схипхол“, което разполага с технологията, обяви, че старото правило ще остане в сила за момента.

Скенерите C3 бяха въведени с идеята да облекчат правилата за пътуващите, като същевременно повишат сигурността, позволявайки проверката на багажа без изваждане на течности и електронни устройства като лаптопи и смартфони. Това би намалило значително опашките при проверки. Въпреки това през миналия септември ЕК забрани ползването им с оправдание за предпазни мерки, което на практика премахна основния стимул за летищата да инвестират в тези машини, които са средно осем пъти по-скъпи от обикновените рентгенови скенери.

След като Великобритания отмени подобни ограничения през април, натискът върху ЕК да последва примера нарасна. Сега, с това частично одобрение, остава да се види как ще се развие ситуацията и кога всички летища в Европа ще могат да предложат облекчен режим за пътуващите.