Колкото да изпушиш една цигара. Толкова време трае полетът между градовете Хонконг и Макао. Годината е 1948 г. и пушенето в самолета все още е разрешено.

В наши дни тези два града са сред най-оживените пристанищни и пътуването между тях е основно по вода. Но преди осем десетилетия те са все още европейски колонии и по-заможните предпочитат да се придвижат бързо с кратък полет.

Главната героиня в тази история се нарича „Мис Макао“, но тя не е кралица на красотата, а самолет-амфибия или хидроплан. Именно миската е едно от основните превозни средства между Хоконг и Макао. В онези дни да се качиш на самолет е все едно да се качиш на автобус, казва Дан Порат, професор по история в Еврейския университет в Йерусалим пред CNN.

Въздушният транспорт е особено предпочитан от хората, които пренасят ценности като злато. По онова време Макао е единственият отворен пазар за злато в Източна Азия, което го прави ключов център за търговия.

С полета на „Мис Макао“ от 16 юли 1948 г. обаче се случва нещо. Самолетът така и не се приземява в Хонконг. Местните власти подозират, че се е случило нещо лошо и веднага започват издирвателна операция. Оказват се прави – „Мис Макао“ се е разбил във водата. Има само един оцелял – Уонг Ю, 24-годишен китаец, работещ на оризова плантация. Той е открит в морето от рибар. Според вестникарските статии от онова време младият мъж е бил със счупен крак. Оцелял, защото успял да се добере до една от спасителните жилетки.

Вместо да изясни ситуацията, неговият разказ прави историята още по-заплетена. Уонг разказва, че по време на полета четирима въоръжени мъже се скарали, докато се опитвали да отвлекат самолета. Заради тяхната свада машината била оставена без контрол и се разбила.

По време на фаталния полет на борда има 27 души. Пътниците са 24, стюардесата е само една, а пилотите са двама – американецът Дейл Крамър и австралиецът Кен Макдъф. И двамата са опитни летци и бивши военни.

Разследването, базирано главно на разказа на оцелелия, установява, че опит за отвличане наистина е имало. Уонг обаче не е бил невинен наблюдател, а част от групата, планирала престъплението. В самолета всичко се развива много бързо. Четирима души нахлуват в пилотската кабина. Сред тях е Чиу Ток, който в миналото в взимал уроци по летене и е трябвало да поеме управлението след като пилотите бъдат неутрализирани. Последното се оказва трудна задача. Започва боричкане по време на което и двамата летци са простреляни. След това машината губи височина неконтролируемо и се разбива.

Мотивът за престъплението е банален, твърди Уонг. Похитителите просто искали да оберат пътниците, защото смятали, че те носят много злато. Така че тук не става дума за идеология, а за обикновена алчност. Въпреки че първоначално се проверява и версията за техническа повреда, в крайна сметка се признава, че причината за катастрофата е опитът за отвличане. Така „Мис Макао“ остава в историята като първия похитен самолет. И неговата история води до промени, които са в сила и до днес.

В края на 40-те години щателната проверка на пътник и багаж преди полет е слабо позната, а там, където все пак я има, не се обръща особено внимание. Нападателите на „Мис Макао“ безпроблемно внасят огнестрелно оръжие на борда като връзват пистолетите на глезените си.

Оцелелият от катастрофата Уонг пък се забърква в юридическа каша. Той разказва подробно за случилото се, но се появява въпросът къде да бъде съден – дали от португалските власти в Макао, дали от британските в Хонконг или от китайските на континента. В крайна сметка е изпратен в континетален Китай, където умира малко след пристигането си на 27-годишна възраст.

В следващите десетилетия Хонконг се превръща в един от най-важните авиоцентрове в света. Бурното развитие води до затваряне на летището „Кай Так“ и построяване на ново, по-голямо. През 1995 г. в Макао също отваря врати нова аерогара. В нея е отделен кът за историческа изложба като не е пропуснат и случаят с драматичното отвличане на „Мис Макао“.

Въпреки че този случай се счита за първият на „въздушно пиратство“, не му е обърнато особено внимание и историята бързо слиза от вестникарските страници. Смята се, че отвличането е по-скоро еднократен акт и едва ли ще се повтори. Когато през 1958 г. в САЩ се създава специална федерална агенция, която да надзирава въздушния транспорт, изобщо не се говори за въздушното пиратство. Само десет години по-късно обаче ситуацията коренно се променя.

Между 1968 и 1972 г. светът преживява период, който може да се нарече „златна ера“ на въздушните отвличания. Според историка проф. Порат в този период на всеки пет дни се отвлича по един самолет. Някои от случаите напомнят на онзи с „Мис Макао“ – група похитители поемат силово контрол над машината и искат откуп за пътниците или пък ги ограбват и се приземяват на удобно за бягство място.

Но вече вече се появяват и идеологически мотивираните похитители, считани за терористи. Още през 1968 г. бойци на палестинската групировка „Народен фронт“ отвличат самолет от Италия за Израел и го отклоняват към Алжир. Това се счита за първия терористичен акт във въздушно пространство. Пленените тогава израелски граждани са държани 40 дни, след което са разменени за осъдени на затвор палестинци.

Държавите започват да реагират по-категорично след 1972 г. По това време положението с въздушните пирати става нетърпимо. Затова полека-лека летищата започва да се превръщат в онова, което са днес – строги мерки за пътници и багаж, сериозна охрана и часове чакане в името на безопасността. Днес хората са дотолкова свикнали с щателното претърсване, минаване през металдетектори, събуване на обувки и т.н., че вече никой не се впечатлява.

През 1970 г. ООН приема конвенция за борба с незаконните отвличания на летателни средства, към която се присъединяват множество държави.

Година по-късно САЩ започват да затягат проверките по летищата. Тогава авиобраншът е против идеите на президента Ричард Никсън, защото бизнесмените смятат, че тези тежки процедури ще изпъдят клиентите им. Държавният глава обаче се налага и въвежда металдетекторите по летищата както и сканиране на багажа с рентгенови уреди. Проверките стават още по-строги след атентатите в Ню Йорк на 11 септември 2001 г. Разследването открива, че похитителите от „Ал Кайда“ са успели да се качат на борда въоръжени с макетни ножове въпреки уж строгите правила и претърсвания.

Днес вече е прието за нормално пътниците да бъдат събличани и събувани в името на сигурността. Началото на тази нова ера в гражданските полети е сложено през 1948 г. на борда на „Мис Макао“.