Официални лица в Пекин и Хонконг се обявиха срещу предложението за продажба на пристанища в Панамския канал на консорциум, ръководен от BlackRock.

Новината доведе до рязък спад на акциите на базирания в Хонконг конгломерат, който притежава пристанищата.

На този етап не е ясно как регулаторните органи биха могли да се намесят в плана, обявен този месец, като се има предвид, че пристанищата, които CK Hutchison възнамерява да продаде на групата, ръководена от американския инвестиционен гигант, се намират извън континентален Китай и Хонконг, съобщава CNN.

Според наблюдатели обаче, острата критика на Пекин към сделката означава, че тя може и да не бъде осъществена.

На редовна пресконференция, попитан дали Китай разследва планираната продажба на CK Hutchison, говорителят на външното министерство Мао Нин отказа да отговори директно. Но ясно изрази мнението на Пекин.

„Бих искала да подчертая, че Китай винаги се е противопоставял твърдо на използването на икономическа принуда, хегемонизъм и тормоз за накърняване на законните права и интереси на други държави“, заяви тя.

Изразената позиция допълва тази на Джон Лий, лидер на Хонконг, който по-рано заяви: „Ние се противопоставяме на неправомерното използване на тактики на принуда и тормоз в международните, икономическите и търговските отношения.“

Във вторник Bloomberg съобщи, че няколко китайски правителствени агенции, включително висшият пазарен регулатор, са били инструктирани от държавните лидери да проучат сделката за нарушения на сигурността или антитръстови нарушения.

Акциите на CK Hutchison паднаха с 5% във вторник поради притеснения относно бъдещето на предложението, което в момента е „принципно споразумение“.

По-рано този месец групата инвеститори, водена от BlackRock, заяви, че ще похарчи 22,8 млрд. долара в сделка с CK Hutchison, за да придобие пристанищата Балбоа и Кристобал в краищата на Панамския канал, както и контролен дял в 43 пристанища в 23 държави.

The Wall Street Journal посочи, че сделката е сключена само за един месец - необичайно бърз срок за такъв мащаб. Реториката на Тръмп за Панамския канал е била катализатор, поставил началото на по-широки преговори.

Ценната логистична инфраструктура, която се простира от Латинска Америка до Европа и Азия, е огромен успех за BlackRock и нейния главен изпълнителен директор Лари Финк, спечелил благоразположението на републиканците.

В дните преди финализирането на сделката той е провел разговори с президента на САЩ Доналд Тръмп, държавния секретар Марко Рубио, министъра на финансите Скот Бесент и съветника по националната сигурност Майкъл Уолц, като в крайна сметка е получил благословията на администрацията, допълва WSJ.

В коментар за сделката самият Финк посочи, че BlackRock няма да контролира канала, а панамските пристанища представляват само 4% от стойността й.

Хонконг е бивша британска колония, върната под китайско управление през 1997 г. по силата на специално споразумение с Пекин, което предостави автономия и широки свободи, недостъпни в континентален Китай.

Но законът за националната сигурност, който влезе в сила през 2020 г., промени политическия, правния и бизнес пейзаж на Хонконг, допълва CNN.