BlackRock завладява глобалната търговска логистика – с благословията на Тръмп
Компанията на Лари Финк придобива над 40 пристанища, включително ключови терминали на Панамския канал, в сделка за 22,8 млрд. долара
&format=webp)
Световните лидери изцъклиха очи, когато Тръмп започна втория си мандат със заплаха да си върне Панамския канал. Въпреки това в рамките на няколко седмици масивна продажба постави най-големите пристанища на водния път и десетки други в американски ръце - преобръщайки глобалния транспортен бизнес.
Миналата седмица BlackRock, най-големият мениджър на активи в света, заяви, че ръководи консорциум, който ще плати 22,8 млрд. долара, за да купи над 40 пристанища по света, включително ключови кейове в двата края на Панамския канал, от базираната в Хонконг CK Hutchison, контролирана от един от най-богатите хора в Азия.
Сделката е сключена само за един месец - необичайно бърз срок за такъв мащаб. Реториката на Тръмп за Панамския канал е била катализатор, който е дал началото на по-широки преговори, посочва The Wall Street Journal.
Вихреният развой на събитията донесе победа на Белия дом, но близки до сделката хора казват пред WSJ, че ценната логистична инфраструктура, която се простира от Латинска Америка до Европа и Азия, е още по-голяма победа за BlackRock и нейния главен изпълнителен директор Лари Финк..
Финк си е спечелил благоразположението на много републиканци, но е съсредоточен върху възвръщаемостта. В понеделник на енергийна конференция в Хюстън той коментира, че BlackRock няма да контролира канала, а панамските пристанища представляват само 4% от стойността на сделката.
„За съжаление крайнолевите и крайнодесните не споменаха, че сме купили 44 пристанища. Те споменаха, че сме купили две“, каза той, визирайки кейовете на Панамския канал. BlackRock и неговите партньори ще управляват около 100 пристанища по света след приключването на сделката.
„Световните икономики в един дълъг цикъл ще се справят добре“, посочи Финк, заставайки зад думите си дори в условията на мита. Ако световната икономика може да нарасне с 2% или 3%, пристанищата ще останат активни, добави той.
„Нуждата от глобална търговия ще става все по-голяма и по-силна, а не по-слаба.“
В дните преди финализирането на сделката Финк е проведел разговори с Тръмп, държавния секретар Марко Рубио, министъра на финансите Скот Бесент и съветника по националната сигурност Майкъл Уолц, като в крайна сметка получава благословията на администрацията, пише WSJ.
BlackRock и конкурентните ѝ участници в търга искат голямото парче стратегически пристанища, което според тях ще носи стабилна и устойчива възвръщаемост в продължение на десетилетия. Оптичната победа от работата с Тръмп е черешката на тортата.
Според The Wall Street Journal зад кулисите ръководителите на Hutchinson са се притеснявали, че враждебната администрация на Тръмп може да направи живота на техния разрастващ се глобален конгломерат труден. През февруари Рубио се срещна с президента на Панама, като го информира, че Тръмп е установил, че Китайската комунистическа партия има „неприемливо“ влияние върху канала и са необходими „незабавни промени“.
Ръководителите на хонконгската компания и преди са обмисляли продажбата на тези и още десетки пристанища, но моментът не е бил подходящ. С натиска на Тръмп и ниската цена на акциите на компанията това се променя. Бързите сделки са характерни за Ли Кашин, 96-годишния милиардер, основател на Hutchison, който е известен като супермен в Хонконг. Според WSJ първата мисъл на ръководителите на Hutchison е била да се обърнат към съда и да отблъснат натиска да продадат пристанищата си - бизнес единица, с която Ли се гордее особено много.
Но ръководителите са били изненадани от решението на Тръмп да отмени специалните търговски привилегии за Хонконг, а панамските власти току-що са обявили одит на договора на Hutchinson. Изглежда, че тогава Ли решава, че не е време да води битка с Тръмп.
Hutchinson използва бившия главен изпълнителен директор на Citigroup Майкъл Корбат, който съветва компанията след пенсионирането си през 2021 г., за да посредничи при продажбата.. Връзките му са дълбоки. Корбат има дългогодишни отношения със семейство Ли от времето на банковата си дейност и е бил гост на едно от известните пътувания на Финк до Аляска с цел риболов.
Повече от половин дузина милиардери, някои от най-богатите семейства в Азия и Европа, както и служители на Белия дом, бързо са въвлечени във вихъра на обажданията, докато компаниите се надпреварват да наддават за пристанищата. Епизодът подчертава неортодоксалния стил на администрацията на Тръмп и огромната привлекателност на глобалните инвестиции в инфраструктура в момент, когато светът се променя с бързината, която може би не е виждана от падането на Берлинската стена насам.
Корбат и изпълнителният директор на Hutchison Франк Сикст отпътуват за Ню Йорк, за да се срещнат с потенциални купувачи, включително да проучат интереса на BlackRock.
Връзката Финк-Тръмп
Само шепа инвеститори имат мащаба и оперативния опит, за да направят реалистична оферта за такава обширна мрежа от пристанища. Доскоро BlackRock не беше един от тях, пише WSJ.
BlackRock управлява активи на стойност 11 трилиона долара, предимно в публични фондове за акции и облигации, а не в частна инфраструктура като пристанищата. Но придобиването на Global Infrastructure Partners миналата година променя вида на сделките, които компанията може да прави.
GIP управлява големи инфраструктурни активи като тръбопроводи, центрове за данни и летища, включително лондонското Gatwick, което дава на BlackRock оперативен опит.
Нито BlackRock, нито GIP са сключвали толкова големи сделки с частни активи преди това. Финк, милиардерът Адебайо Огунлеси, шеф на GIP, и Terminal Investment Limited - пристанищен мениджър, собственост на италианското милиардерско семейство Апонте - все пак са подали оферта.
Консорциумът BlackRock не наема инвестиционни банки, които да консултират сделката, а преговаря директно. Освен от Корбат, Hutchison е консултиран и от Goldman Sachs.
Диего Апонте, чието семейство е собственик на партньорите на GIP - TIL и Mediterranean Shipping Co., е помогнал за воденето на преговорите на BlackRock и конкуренцията е била ожесточена. Американските гиганти на частния пазар Blackstone и KKR също са подали оферти. Стивън Шварцман и Хенри Кравис, милиардерите, които са лидери на двете компании, са участвали пряко, предава WSJ.
Политическите връзки на Финк, оперативният опит на GIP в областта на пристанищата и съществуващите отношения между семействата Апонте и Ли помагат на BlackRock да получи най-голяма подкрепа. Групата предлага най-високата цена с най-привлекателни условия и има по-малко антитръстови опасения, свързани със съществуващи активи на същите пазари.
Споразумението дава на BlackRock контрол върху 44 пристанища в 23 държави, включително Мексико, Нидерландия, Египет, Австралия и Южна Корея - огромна част от инфраструктурата, която някога превръща Hutchison в най-големия оператор на терминали в света. Преди да се съгласи да финализира каквото и да било, Финк е информирал Белия дом, а BlackRock не би продължил напред без подкрепата на Тръмп.
Групата е имала споразумение и страните са обявили сделката преди речта на президента пред Конгреса миналата седмица. Тръмп с гордост отбеляза, че американска компания купува панамските пристанища.
„Взимаме си ги обратно“, каза той под одобрителните възгласи на републиканските законодатели.
BlackRock е управлявала парите на Trump Organization и въпреки политическите различия - Финк е консервативен демократ - той и други ръководители на компанията поддържат пряка връзка с Тръмп и неговите съветници.
„Предпочитам да работя с BlackRock, отколкото с китайска компания, а BlackRock са добри“, заяви Тръмп в интервю за Fox News в неделя.