Princess Polly има много общо с други марки за бърза мода. Въпреки че е малко по-скъпа от Boohoo и PrettyLittleThing, австралийско-американската мултинационална компания предлага същия вид дрехи на ниски цени, изработени предимно от полиестер. Но има една ключова разлика между Princess Polly и конкурентите ѝ. В началото на юли тя получи сертификата B Corp, като това постави под въпрос интегритета на самата оценка, отбелязва Guardian. 

B Corp е най-разпознаваемият сертификат за корпоративна отговорност в света и от създаването си през 2006 г. се присъжда на компании, които отговарят на „високите стандарти за социална и екологична ефективност, отчетност и прозрачност“, включително Patagonia, The Body Shop и The Guardian. Буквата B означава „благоприятен“.

B Corp отдавна е символ на бизнеси, посветени на грижата за хората и планетата. Чрез строг процес на проверка, продължаващ месеци, а дори и години, той има за цел да поддържа високи стандарти за компаниите. Измерва се положителното им въздействие върху работниците, общността, околната среда и клиентите. Въпреки това в момента Princess Polly провежда промоция „купи едно, получи второ с 60% отстъпка“, с която налага излишъци от продукция. Това от своя страна не съответства с ценностите на B Corp.

Дейл Маккарти, чиято марка за бански костюми с нулеви въглеродни емисии Bondi Born получава B Corp през 2020 г., казва, че новината я е оставила „дълбоко разочарована – това е подигравка“. 

„[Сега] изглежда, че всяка компания може да получи сертификат, дори ако дейностите на бизнеса са основен фактор за увреждане на околната среда“, допълва тя.

Друга модна марка с B Corp сертификат – новозеландската Kowtow, не е съгласна с бизнес модела на Princess Polly, който разчита на производството на огромни количества дрехи. „Това допринася за култура на хиперконсуматорство“, подчертава управляващият директор Ема Уолъс. Нов доклад на Apparel Impact Institute  приписва 7-процентното увеличение на емисиите в индустрията за облекло на бързата мода, свръхпроизводството и зависимостта от първичния полиестер.

На своя уебсайт Princess Polly заявява: „Нашата мисия е да направим модата устойчива“. Компанията отбелязва, че е въвела редица мерки, включително използването на „материали с по-малко въздействие“ като рециклиран полиестер и органичен памук в 30% от „новите си продукти“.

Защитниците на устойчивото развитие и наблюдателите на индустрията изразяват скептицизъм. „Това е greenwashing“, категорична е Алден Уикър, основател на Substack EcoCult, който отразява въпроси, свързани с устойчивостта в индустрията. „Не може да се провежда такава сертификация въз основа на усещания. Всеки, който иска по-добър свят, би имал ценности, които противоречат на етиката на тази марка.“

Напоследък B Corp се сблъсква с критика не само заради Princess Polly. През февруари, след сертифицирането на няколко компании, които обикновено не се свързват с добри екологични практики, известната етична компания за сапуни Dr Bronner's се отказа от своята оценка. „Да споделяме едно и също лого и послания [с] компании с история на сериозни екологични и трудови проблеми, без цялостна или надеждна екологична и социална сертификация на веригите за доставки, е неприемливо за нас“.

Princess Polly коментира, че “се гордее с напредъка си в областта на околната среда, социалната отговорност и управлението“. Марката подчертава, че се фокусира върху две области: етично снабдяване и въздействие върху околната среда. Но инициативите ѝ за кръгова икономика са ограничени.

В изявление в отговор на конкретни въпроси относно сертификацията на Princess Polly, B Lab – компанията зад B Corp, пише: „Сертификацията B Corp е холистична; тя не оценява продукт или услуга, нито се фокусира изключително върху един социален или екологичен проблем.“

С около 10 000 сертифицирани компании, включително различни добре известни мултинационални корпорации, B Lab твърди, че движението е „умишлено разнообразно“. Но за някои този широкообхватен подход разкрива друг недостатък. „Ако вашата теория за промяна е да ангажирате големи и съмнителни играчи и да им помогнете да станат малко по-добри, трябва да разграничите бизнесите, които полагат много повече усилия от това”, смята Бронър, цитиран от Guardian. 

Компаниите, които кандидатстват за B Corp, отговарят на повече от 200 въпроса, за да се измери положителното им въздействие върху управлението, работниците, общността, околната среда и клиентите. След това получават оценка. За получаването на сертификата са необходими най-малко 80 точки. Критиците обаче посочват, че дадена компания може да е слаба в една област и да компенсира това в друга. Предприятията трябва да кандидатстват отново за сертифициране след три и пет години.

Системата за точки често е критикувана, тъй като компаниите могат да наемат консултанти, които да им помогнат да се ориентират в процеса на кандидатстване. С други думи „големите компании могат да си позволят екипи от адвокати и автори на документи“, докато по-малките предприятия по-трудно биха отделили такива ресурси. 

След петгодишен процес на консултации, сертификацията трябва да бъде актуализирана през следващата година. Съгласно новите стандарти на B Lab, компаниите ще трябва да отговарят на минимални изисквания в седем области, сред които действия за климата, управление на околната среда и кръгова икономика.

От 2024 г. дизайнерката на устойчива мода и активистка Ейми Поуни се стреми да получи сертификат B Corp за новия си бранд Akyn. Според нея новите стандарти на B Corp са по-строги по отношение на кръговата икономика, отпадъците, свръхпроизводството и правата на човека, така че „ще бъде интересно да видим дали [Princess Polly] ще успее да ги изпълни в рамките на три години“.

За Бронър новите изисквания „са по-добри, но все още не са достатъчни в някои фундаментални аспекти“. Маккарти от Bondi Born остава скептична: „Ще изчакам да видя дали B Corp като марка ще продължи да се размива, докато стане безсмислена – или не.“