Shein се прощава с мечтата за IPO в Лондон
Китайският гигант в бързата мода не получи зелена светлина за листване на британската фондова борса, което щеше да му осигури международна легитимност и достъп до надеждни инвеститори
&format=webp)
Проблемите за китайския гигант в бързата мода Shein се увеличават, след като дългоочакваното първично публично предлагане (IPO) в Лондон се оказа пред нова бариера.
Компанията обяви, че ще се стреми към листване на борсата в Хонконг, след като не получи одобрение от китайските регулаторни органи за широко рекламираното си лондонско IPO, съобщава Reuters, цитирана от CNBC.
Листването на борсата в Лондон се считаше за огромен успех за 16-годишната компания, тъй като щеше да осигури международна легитимност и достъп до дълбока и надеждна група западни инвеститори.
Въпреки това анализаторите заявиха, че не са изненадани от този ход, като се има предвид, че компанията е подложена на непрекъснат контрол.
„Винаги сме казвали, че Хонконг би бил по-сигурен вариант за първично публично предлагане на Shein“, заяви пред CNBC Самюел Кер, ръководител на глобалните капиталови пазари в Mergermarket. „За международните инвеститори това винаги е IPO, което може би ще се хареса по-добре от местната публика“, добави той.
Нито Shein, нито китайският регулаторен орган China Securities Regulatory Commission (CSRC) отговориха на молбата на CNBC за коментар. Hong Kong Exchanges and Clearing Limited заяви, че не коментира отделни компании.
Shein се сблъска с трудности амбициите си за листване, тъй като се опитва да разсее обвиненията за използване на принудителен труд за производството на дрехи по 5 долара и обувки по 7 долара. Въпреки че категорично отрича твърденията, миналата година тя премести фокуса си от листване в Ню Йорк към Лондон, след като се срещна отпор на американските законодатели по тези въпроси.
Междувременно загрижеността за търговските практики на компанията предизвика разследване на ЕС, което по-рано тази седмица установи, че компанията е нарушила законите за защита на потребителите, включително използването на фалшиви отстъпки, продажба под натиск и подвеждане на купувачите по отношение на твърденията за устойчивост.
Закриването този месец на вратичката de minimis в САЩ за евтини стоки - и възможните подобни мерки от ЕС и Обединеното кралство, увеличиха проблемите на компанията.
„Смята се, че критиките, които ще се засилят преди листването в Лондон, отчасти са причина китайските регулатори да не искат да дадат зелена светлина за IPO“, коментира Сюзън Стритър от Hargreaves Lansdown.
Предложеното листване на Shein в Лондон се разглеждаше и като необходим стимул за слабия пазар на първични публични предлагания в Обединеното кралство след поредица от делиствания и дезертиране в условията на силна конкуренция от други финансови пазари.
„Това ще бъде удар за амбициите на Лондон да привлече по-големи имена за листване, но предвид натрупаните пречки не е изненадващо, че компанията се отклонява в друга посока“, допълва Стритър.
Засиленият контрол в Обединеното кралство също се разглеждаше като натиск върху оценката на Shein на фона на сравненията с други регистрирани на борсата компании за търговия на дребно, като Asos, Next и Boohoo. Според Bloomberg компанията вече е била подложена на натиск да намали оценката си за листване в Лондон до около 30 млрд. долара, по-малко от прогнозираните 50 млрд. долара.
В същото време листването на Shein може да бъде допълнителен стимул за Хонконг в годината, която се очертава да бъде силна за пазара след нови капиталови потоци от местни и чуждестранни инвеститори.
„За Shein щеше да е значим етап да се листне в Лондон или Ню Йорк, като се има предвид зрелостта, дълбочината и потенциала за оценка на тези пазари“, заяви пред CNBC Руи Ма, основател и анализатор в Tech Buzz China. „Въпреки това пазарите се формират от качеството на листванията и участниците в тях. Листването на Shein е победа за Хонконг, но не е повратна точка“, допълва той.
Инвеститорите на Shein, с които CNBC разговаря, отказаха да коментират преместването на листването.