Конкурентите на ChatGPT - като Gemini на Google, Grok на xAI и, макар и в по-малка степен, Meta AI, намаляват изоставането си от ChatGPT, показва нов доклад на фонда за рискови инвестиции Andreessen Horowitz, фокусиран върху потребителската AI среда.

Петото издание на проучването, цитирано от TechCrunch, представя данни от две години и половина за променящото се използване на AI продукти от страна на потребителите. И за пети път 14 компании се появяват в списъка на най-добрите AI продукти: ChatGPT, Perplexity, Poe, Character AI, Midjourney, Leonardo, Veed, Cutout, ElevenLabs, Photoroom, Gamma, QuillBot, Civitai и Hugging Face. Според фонда тези компании представляват напречно сечение на това как потребителите използват изкуствения интелект: за обща помощ, компания, редактиране на изображения и видео, генериране на глас, производителност и хостинг на модели.

Пет други компании се появяват във всички доклади с изключение на първия, отбелязват още от Andreessen Horowitz - Claude, DeepAI, Janitor AI, Pixelcut и Suno.

За първи път в поредицата от доклади Google влиза с четири продукта в списъка на най-добрите потребителски GenAI уеб инструменти - Gemini, AI Studio, NotebookLM и Google Labs. Тези продукти вече имат свои собствени домейни, което позволява растежът им да се проследява отделно един от друг.

Забележително е, че приложението Gemini, което заема второ място, намалява разликата с лидера ChatGPT, макар и с почти половината месечни активни потребители. AI технологията на Gemini, очаквано, се приема по-добре на Android, с почти 90% от месечната активна потребителска база. В уеб тя заема второ място след ChatGPT, с приблизително 12% от посещенията на лидера.

AI Studio – ориентирана към разработчиците платформа, базирана на Gemini, влиза в топ 10 на AI уеб продуктите, заемайки 10-то място; NotebookLM е на 13-то място. Google Labs, лаборатория за AI експерименти на Google (например Flow, Project Mariner и Doppl), се класира на 39-то място.

Докладът показва, че Meta AI и Grok също скъсяват дистанцията спрямо най-популярното AI приложение.

Grok се класира на четвърто място в уеб и на 23-то място в мобилните устройства. Това е бърз растеж, като се има предвид, че платформата премина от липса на самостоятелно приложение в края на 2024 г. (първоначално беше пусната на X) до инструмент с над 20 милиона активни потребители месечно. През юли 2025 г. Grok също отбеляза ръст от почти 40% при пускането на Grok 4.

Асистентът на Meta се класира на 46-то място в класацията за уеб приложения – същото като през март – но не влиза в списъка на най-популярните мобилни AI платформи. Отчасти това се дължи на новината, че Meta AI споделя публично в интернет публикации на някои потребители без тяхното информирано съгласие.

DeepSeek и Claude отбелязват забавяне на растежа си в мобилна версия. Първото регистрира спад от 22% спрямо пиковите си стойности. При уеб варианта на DeepSeek спадът е още по-рязък - повече от 40% спрямо пиковите си стойности от февруари 2025 г. Perplexity обаче продължава да расте.

Други китайски AI разработчици също успяват да влязат в топ 20, когато става дума за уеб. №9 е Quark, AI асистентът на Alibaba (№47 в мобилния списък); №12 е Doubao, базовият LLM продукт на ByteDance (№4 в мобилния списък), а Kimi, чатбот от Moonshot AI, е на 17 място. Всяка от тях има китайски уебсайт и 75% от трафика й идва от Китай. Седем компании от уеб класацията са разработени в Китай, но изнасят AI технологията си в световен мащаб: DeepSeek, Hailuo, Kling, SeaArt, Cutout Pro, Manus и Monica.

В мобилната категория 22 от 50-те най-популярни приложения са разработени в Китай, като само три се използват предимно в страната. Сред най-големите играчи тук са Meitu (Photo & Video Editor, BeautyPlus, BeautyCam, Wink и Airbrush), ByteDance (Doubao и Cici), Gauth и Hypic.

Andreessen Horowitz посочва и AI приложенията, които са на прага да влязат в списъка с най-добрите, включително PixAI, Bolt, Blackbox AI, Clipchamp и Getliner за уеб и Talkie, Seekee, Photo AI, AI Mirror и Arvin за мобилните устройства.

Докладът се основава на данни от трети страни, занимаващи се с пазарни проучвания, включително Similarweb за уеб продукти и Sensor Tower за данни за мобилни приложения.