Голямото завръщане на Ralph Lauren
В труден период за световната индустрия за луксозни стоки американската марка процъфтява. Каква е тайната ѝ?
&format=webp)
През последните две години луксозната индустрия изгуби част от чара си сред потребителите: мнозина са недоволни от непрестанното вдигане на цените, проблемите с качеството и културното пренасищане от някога ексклузивни продукти, разпространявани вече масово.
Водещи марки се борят с липса на ръст в продажбите, падащи акции и трусове в творческото и корпоративното си ръководство. Ralph Lauren не е сред тях.
Брандът е във възход от няколко години, като акциите му са поскъпнали с 35% само през 2025 г.
В последния си финансов отчет компанията съобщи, че приходите за първото тримесечие са нараснали с 11% до 1,72 млрд. долара – над очакванията на анализаторите. Ръст има във всички региони – Северна Америка, Европа и особено Азия, след първото модно шоу на Ralph Lauren в Шанхай тази пролет.
Средната цена на продаден артикул е нараснала с над 100% за осем години.
Каква е тайната?
„Това, за което се борим – амбиция, оптимизъм, индивидуалност и автентичност – вдъхновява хората по целия свят“, пише Ралф Лорън, изпълнителен председател и главен креативен директор, в отчета за август, цитиран от Financial Times.
Подпомогнали дефинирането на т. нар. preppy стил - квинтесенцията на спортната елегантност - днес саката, ризите и небрежно преметнатите през раменете пуловери на Ralph Lauren изживяват нов подем, който надхвърля самата марка. Фактът, че компанията върви срещу спада в сектора (особено в Китай, доскорошния двигател на западния лукс, където продажбите са скочили с 30% през последното тримесечие), е доказателство за стабилността на империята на 85-годишния Лорън.
Роден през 1939 г. в Бронкс като Ралф Лифшиц, той стратегически насочва бизнеса към издигащата се средна класа, черпейки вдъхновение от изискани кампуси, елитни клубове, ранчо стилистика от типа Yellowstone и старата холивудска елегантност.
„Не съм човек на модата, а на анти-модата“, е често цитирано негово изказване. Той обича да го сравняват с Уолт Дисни: „Не проектирам дрехи. Проектирам мечти.“

По-ниските ценови нива дават достъп до продуктите на Ralph Lauren на клиенти с амбиции, които обаче не могат да си позволят по-висок лукс. Модният директор на Nordstrom Джиан ДеЛеон казва, че силата на марката е в „актуалните, но вечни“ дрехи, привлекателни за различни поколения и култури. „Всеки помни първата си дреха на Ralph Lauren – кога, защо и как се е чувствал преди и след като я е придобил.“
Според Джон Кернан, управляващ директор в TD Cowen, марката инвестира сериозно в маркетинг, за да превръща милиони нови клиенти в дългосрочни фенове – чрез кинематографични кампании, партньорства с „Уимбълдън“, US Open и Олимпийския отбор на САЩ, навлизане в гейминг платформи като Fortnite и брандове като Ralph’s Coffee.
„Преди брандът харчеше около 5% от приходите за маркетинг, сега са близо до 8%, докато конкурентите рядко надхвърлят 4%“, казва Кернан пред FT. „Очевидно това се отплаща.“
Трансформацията
Днешният успех не е дошъл за една нощ. През 2017 г., още с идването си, главния изпълнителен директор Патрис Луве (бивш ръководител на Procter & Gamble) започва да изпълнява план за обрат: ограничаване на прекомерните отстъпки и аутлети, преструктуриране на дистрибуцията, закриване на две трети от продажбите на едро и обновяване на онлайн платформите. Луве също така намалява зависимостта на производството от Китай – стратегически ход предвид търговските войни.
От 2022 г. основните приоритети са засилен маркетинг, издигане на имиджа и качеството на продуктите, фокус върху 30 ключови града в света и запазване на стабилна основа в „основните“ артикули – пуловери, поло тишърти и туидени сака – които съставляват 70% от продажбите.
„Много компании сменят изцяло предложенията си всеки сезон. Ние смятаме, че това обърква клиентите. Ние знаем кои сме“, казва Луве.
Днес бестселъри са Polo линията, чантите и връхните дрехи. Луве смята, че следващата голяма възможност е дамската мода: „Ние сме компания за 7 млрд. долара, а дамската мода е по-малко от една трета от бизнеса ни. В същото време 56% от клиентите ни са жени. Тя вече е в нашите магазини и на нашия сайт – просто трябва да я ангажираме по-успешно.“
След шоуто в рамките на Нюйоркската седмица на модата компанията ще проведе Ден на инвеститора на 16 септември, където Луве ще очертае нови цели, стъпвайки върху вече постигнатото. „Последователността е сила“, казва той и допълва: „Много марки загубиха връзка със своето наследство. Всяка седмица, когато обядвам с Ралф, обсъждаме един въпрос: оставаме ли верни на това кои сме?“