Когато Найоми Гласес е дете, майка ѝ я води в магазин на Ralph Lauren. Тя е възхитена от дрехите, но е особено привлечена от стъклените витрини, където понякога са изложени бижута, вдъхновени от местното индианско население.

Като член на Навахо, някои от тези бижута ѝ се струват познати. „Помислих си, че един ден аз може да избирам гривните и огърлиците за витрината“, разказва Найоми Гласес за Fast Company.

Днес тя прави много повече от това.

Като професионален дизайнер на текстил, Найоми използва техники и модели, вдъхновени от нейното културно наследство. Polo Ralph Lauren наскоро наема Гласес да проектира колекция от 32 части, всички от които са вдъхновени от традициите на Навахо и подчертават нейния опит в тъкането. Следващата година ще последват още две колекции. Това ще бъдат първите линии на Ralph Lauren, включващи името на друг дизайнер на етикета.

Партньорството на бранда с Гласес е част от по-широките усилия на Ralph Lauren да привлече дизайнери с различни гледни точки от обичайните за марката.

През 2022 г. марката обяви програмата Artist in Residence с конкретна цел да идентифицира дизайнери, които съхраняват занаяти от миналото и биха могли да си сътрудничат с творческите екипи на Ralph Lauren. Гласес, която е седмо поколение тъкач, е първият творец, избран по програмата.

Майкъл Райдър, творчески директор на Polo Ralph Lauren, казва, че дизайнерският екип веднага е бил привлечен от нея, не само заради майсторството ѝ в тъкането, но и заради личния ѝ стил.

Гласес често поставя свой собствен акцент върху естетиката на Навахо, комбинирайки традиционни тъкани и тюркоазени бижута с поли, дънкови якета и маратонки. „Тя има отличителна гледна точка, която почита миналото, но също така го модернизира“, казва Райдър.

Найоми Гласес работи в тясно сътрудничество с дизайнерския екип на Polo Ralph Lauren, за да създаде елементите в колекцията, която включва мъжки, женски и унисекс облекла.

Като се има предвид нейното собствено минало като тъкачка, Гласес включва в колекцията мотиви като кръстове и диаманти, идващи от дните преди западните влияния да започнат да диктуват какво ще тъкат и продават Навахо.

Ранните тъкани на индианския народ обикновено са в по-неутрални цветове, които отразяват нюансите на югозападния пейзаж, от които Гласес винаги се е впечатлявала. Научила се е да тъче още като дете от баба си, която предяла овча вълна на ръка.

Дрехите в колекцията Polo Ralph Lauren x Naiomi Glasses са в кремаво, кафяво и сиво, като включват и червено за акцент.

Всеки от мотивите има значение. Кръстът представлява четирите посоки. Освен това има кръст с осем черни квадрата и диамант в центъра, който представлява Жената паяк. „Тя е важна фигура в историята на създаването на Навахо, защото е научила нашите хора как да тъкат“, казва Найоми.

Гласес участва и в създаването на рекламната кампания, която ще лансира колекцията – не само при избора на местните модели. „За мен беше важно да имаме изцяло местен творчески екип - от фотографите до хората, които работят върху прическите и грима“, казва тя.

Ralph Lauren винаги е бил фокусиран върху създаването на ясно изразена американска естетика, черпейки от различни щамове на културата и историята. Марката вече е работила с майстора на сребро Джими Бегай от Навахо върху ръчно щамповани сребърни колани Concho, както и с художника Иши Глински от Тохоно О’одам върху лимитирана серия мокасини. Марката обаче никога не е работила с артист от индиански народ върху колекция с такъв размер и широчина.

Найоми Гласес се е питала дали облеклата, вдъхновени от коренното население, наистина са празник за местните култури, или става дума за присвояване на техните труд и творчество.

В крайна сметка тя вярва, че всичко се свежда до това дали самите местни артисти са участвали в създаването на дрехите. „Щом са направени в сътрудничество с местни художници, трябва да се чувствате комфортно да носите тези дрехи“, казва тя.

„Един коренен жител влива сърцето си в занаят, който е усъвършенствал с години. Каня всеки да носи тези дрехи, за да почете занаята, но и да ги стилизира по автентичен начин.“

Снимки: Ralph Lauren