Забраната в Европа за продажбата на нови дизелови и бензинови автомобили и ванове от 2035 г. отново е в центъра на вниманието.

Спорният въпрос, който беше считан за важен поврат, когато беше приет от ЕС през 2023 г., беше гореща тема на автосалона IAA Mobility в Мюнхен, съобщава CNBC.

Над 150 лидери на индустрията за електромобили в региона подписаха в понеделник отворено писмо, в което призовават ЕК да „заеме твърда позиция“, да поддържа целта си за нулеви емисии за автомобили и ванове до 2035 г. и „да я подкрепи с по-смели действия“.

Подписалите писмото – сред които производителите на електромобили Volvo и Polestar, както и доставчици на материали, производители на батерии и оператори на електропреносни мрежи – заявиха, че въвеждането на целта вече е довело до нови инвестиции за стотици милиарди евро.Те добавиха, че всяко отслабване на ангажимента ще подкопае доверието на инвеститорите и ще даде дългосрочно конкурентно предимство на глобални конкуренти като Китай.

Призивът последва отделно писмо, публикувано в края на миналия месец от ръководителите на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), лобистка група на индустрията, и Европейската асоциация на доставчиците на автомобилни части (CLEPA).

В писмото, адресирано до председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен, групите заявиха, че целите за въглеродните емисии за 2035 г. „просто вече не са постижими“. То е подписано от директора на Mercedes Ола Калениус, който в момента е председател на ACEA, и Матиас Цинк, председател на CLEPA и главен изпълнителен директор на дивизията Automotive Technologies на Schaeffler.

Асоциациите на автомобилната индустрия заявиха, че планът за намаляване на емисиите на 27-те държави „трябва да се преразгледа“, за да защити индустриалната конкурентоспособност, социалното сближаване и стратегическата устойчивост на веригите за доставки в Европа, като същевременно се запазят климатичните цели.

ACEA представлява 16 големи производители, базирани в Европа, включително Volkswagen, BMW, Ferrari и Renault.

Германският канцлер Фридрих Мерц също се включи в дебата.

В изказване на конференцията IAA Mobility във вторник той заяви, че „едностранните политически ангажименти към конкретни технологии са фундаментално погрешен път в икономическата политика“. „Те не са пътят, който ще ни позволи да постигнем надеждно общите цели“, добави Мерц.

Коментарите му бяха възприети като леко завоалирана препратка към регламента на ЕС за въглеродните емисии от 2035 г.

Разделението в индустрията по този въпрос идва в момент, в който шефовете на автомобилните компании се готвят да се срещнат с Урсула фон дер Лайен от ЕС в петък, допълва CNBC.

Очакваните с голям интерес преговори, които се провеждат в момент, когато ЕС преразглежда елементи от забраната за нови дизелови и бензинови автомобили от 2035 г., се очаква да се фокусират как да се справи секторът с т.нар. „поликриза“.

Автомобилният сектор в Европа се бори с множество предизвикателства, от нарастващите производствени разходи до американските тарифи, както и прекъсвания в веригата на доставки и регулаторни натиск.

Рико Луман, старши икономист в транспорта и логистиката в нидерландската банка ING, заяви, че предстоящият стратегически диалог между ЕС и най-големите автомобилни производители е подновил дебата относно предимствата на регламента.

Европейските политици са наясно с реорганизацията и загубата на работни места във Volkswagen, заяви Луман, на фона на по-широките опасения, че спада в заетостта в историческата автомобилна индустрия на Германия може да постави под риск още повече работни места.

„Имаме стратегически план за автомобилната индустрия с по-гъвкави стандарти за 2025 г., а автомобилните производители преживяват трудна година, изпълнена с конкурентни предизвикателства, сериозно влияние на тарифите и загуба на марж“, допълни Луман пред CNBC.

От своя страна, кампанията „Транспорт и околна среда“ призова ЕС да се придържа към целта си за емисиите за 2035 г., когато в петък ще бъде домакин на диалога за бъдещето на автомобилната индустрия.

Представител на ЕК отказа да коментира темата пред CNBC преди преговорите в петък.