Европейските автомобилни гиганти, които се намират в сериозно затруднение, се впускат в продуктова офанзива, за да противодействат на засилващата се конкуренция от китайските им съперници на собствена територия.

В навечерието на конференцията IAA Mobility, водещото за сектора автомобилно изложение в Мюнхен, което започва днес и ще продължи до неделя, германските Volkswagen и BMW представиха нови EV модели, пише CNBC.

С акцент върху софтуера, Volkswagen представи ID.Cross Concept в потвърждение на целта си да удвои доминацията при електромобилите в Европа.

BMW направи световна премиера на спортния iX3, демонстрирайки т.нар. „супермозъчна архитектура“, която замества хардуера с централизирана компютърна система.

Френската Renault представи шесто поколение на най-продавания си модел Clio, заедно с Renault 5 Turbo 3E, който описа като първия електрически „мини суперкар“.

Премиерата на новите продукти демонстрира как традиционните европейски производители се борят с китайските конкуренти в опит да запазят пазарния си дял на местно ниво и да компенсират спада в продажбите в Китай, най-големия автомобилен пазар в света, допълва CNBC.

Автомобилният сектор в Европа в момента се сблъсква с множество предизвикателства, от нарастващите производствени разходи до американските мита, както и прекъсвания в веригата на доставки и регулаторен натиск.

Рико Луман, старши икономист в сектора на транспорта и логистиката в нидерландската банка ING, заяви, че новите модели на Volkswagen и BMW са предназначени преди всичко за европейския пазар.

„Знаем, че китайските производители са ценени от европейските потребители заради дигиталните функции. Новите модели са ясен сигнал, че европейските засилват конкуренцията, въвеждайки технология ново поколение“, допълва той.

Изпълнителният директор на Volkswagen Оливер Блуме заяви, че не се страхува от конкуренцията на китайските производители.

„За мен конкуренцията е много положителна. Тя е като в спорта: когато имаш добри конкуренти, трябва да бъдеш по-добър. Това е, за което сме се подготвяли в последните години, по отношение на подобряването си“, заяви той пред CNBC.

Китайските производители като BYD и Xpeng, бързо навлязоха на европейския пазар в последните месеци, благодарение на комбинация от фактори, които им позволяват да произвеждат EV по-евтино от конкурентите.

Растежът им в автомобилния сектор се дължи на субсидии, данъчни стимули и, на разходи за разработване на електромобили между 2009 и 2023 г., оценявани на 230 милиарда долара.

Анализаторите посочват и по-ниските разходи за труд, слабия юан, иновативните технологични разработки и стабилната верига за доставки на батерии сред ключовите предимства.

В Мюнхен тази седмица обаче главният изпълнителен директор на BMW Оливер Зипсе заяви, че конференцията IAA Mobility ще покаже силата на германската и европейската автомобилна индустрия.

„Ще видите много конкуренти, които ще покажат най-доброто от себе си, не само BMW. Това не е състезание от типа „или-или“. Всичко се случва едновременно. И мисля, че това е посланието на автомобилното изложение: тази индустрия е свързана в световен мащаб и това е нещо, което трябва да се опази“, допълни той.

От друга страна, Клаус Розенфелд, главен изпълнителен директор на германския производител на автомобилни части Schaeffler, заяви пред CNBC, че конференцията на IAA ще бъде демонстрация на „самочувствие“ и „оптимизъм“ за европейската автомобилна индустрия.

„Много е окуражаващо да се види, че именно германската автомобилна индустрия е написала домашното, въпреки всички геополитически предизвикателства, конкуренцията и непредвидимите събития, които се случват около нас“, подчертава Розенфелд.

Изпълнителният директор на Schaeffler описва Китай като „най-важния“ автомобилен пазар в света, заявявайки, че компания, която може да успее там, може да го направи и в световен мащаб. „Това е, от моя гледна точка, най-важната цел, която трябва да имате, когато мислите за бъдещето“, допълва той.