BMW залага на електромобили, управлявани от софтуер и задвижвани от „супермозъци“ – един от най-амбициозните опити на затруднените традиционни автомобилни производители да се изправят срещу китайските си конкуренти и Tesla.

Спортният iX3, който дебютира в петък преди автомобилното изложение в Мюнхен, ще бъде първият, разработен върху дългоочакваната платформа Neue Klasse, съобщава Financial Times.

През следващите две години ще последват още 40 нови модела и обновления, като BMW радикално променя начина, по който германският производител проектира, произвежда и продава автомобили.

„С Neue Klasse правим огромни крачки във всички ключови технологични области“, заяви главният изпълнителен директор Оливер Ципсе пред инвеститорите през юли.

„Новият BMW iX3 ще бъде еталон в нашата индустрия.“

iX3 ще бъде сред серията „софтуерно дефинирани автомобили“, които ще бъдат показани в Мюнхен, където централизирана компютърна система заменя хардуера като най-важен елемент.

Традиционните европейски, американски и японски групи отдавна изостават зад Tesla на Илон Мъск и новото поколение китайски производители като Xiaomi и Xpeng в областта на софтуерното развитие.

BMW представи концепцията за платформата Neue Klasse през 2021 г. и е инвестирала над 10 млрд. евро в разработването на технологиите.

Анализаторът на Bernstein Стивън Райтман коментира, че новата платформа има потенциала да бъде „огромен скок напред“ за BMW.

„Може да се каже, че BMW залага всичко на успеха на Neue Klasse“, казва Райтман пред FT.

По думите му успешното внедряване може да „промени много за бъдещето на автомобилната индустрия“ и за възприятието относно способността на западните производители да се конкурират в софтуерната сфера.

BMW заяви, че технологията ще осигури над 20 пъти повече изчислителна мощ от сегашните автомобили и ще намали драстично сложността на електрониката.

Наред с по-дълъг електрически пробег – до 800 км – и по-бързо зареждане, позволяващо добавяне на над 350 км само за 10 минути, моделите от Neue Klasse ще бъдат задвижвани от четири „супермозъка“, които значително подобряват комуникацията в автомобила, мултимедийните дисплеи, автоматизираното управление и други функции.

Преходът към автомобили, управлявани от софтуер, ще позволи на компаниите да подобряват производителността дори след продажбата и да предлагат услуги, от които се надяват да създадат нови източници на приходи.

Освен новото поколение електромобили, платформата ще служи и за основа на бъдещите бензинови и хибридни модели.

Германският производител, който притежава и марките Rolls-Royce и Mini, отдавна е предпазлив относно темповете на глобалния преход към електромобили, като следва стратегия на множество енергийни източници.

Въпреки това продажбите на неговите електромобили – които имат същия дизайн и външен вид като бензиновите и хибридните версии – растат. Батерийните модели са съставлявали около 18% от глобалните доставки през първата половина на годината. За сравнение, при Mercedes-Benz делът е 8%, а при Volkswagen – 11%.

Дори с напредъка при Neue Klasse остава неясно дали BMW може да навакса изоставането си спрямо китайските конкуренти. Традиционните производители са в неизгодна позиция спрямо китайските компании, които могат да продават електромобили на много по-ниска цена.

Ръководителите на компанията обаче твърдят, че новата платформа ще ѝ позволи да продължи да подобрява не само софтуерните си възможности, но и батерийните технологии.

За разлика от конкуренти като VW, BMW не произвежда свои собствени батерийни клетки, но извършва собствени изследвания върху клетките и тяхната химия, като същевременно си партнира с компании като китайската CATL за разработване на нови батерии.

Мартин Шустер, вицепрезидент на BMW за батерийни клетки и модули, казва пред Financial Times, че компанията е успяла да спести до 50% от производствените разходи за новото поколение цилиндрични литиево-йонни батерии.

Макар че това все още може да не намали цената на електромобилите до равнище, което да ги направи толкова печеливши, колкото бензиновите, Шустер отбелязва, че последната батерийна система на BMW ще позволи използването на нови формати клетки, ако се окажат по-добри от настоящите.