$40 милиарда в сметката, но без яхта: историята на анти-богаташа Робин Дзън
Основателят на китайския батериен гигант CATL олицетворява нов тип магнат, процъфтяващ в Китай на Си Цзинпин
&format=webp)
С приблизително нетно богатство от близо 40 милиарда долара, Робин Дзън със сигурност може да си позволи да купи суперяхта. Въпросът е, че той не иска.
Основателят на най-големия производител на батерии в света олицетворява нов тип магнат, процъфтяващ в Китай на Си Дзинпин: скромен, филантроп и готов да повтаря официалните държавни послания.
„Хората ми казаха: ‘Защо не се наслаждаваш на живота? Можеш да си купиш яхта’,“ споделя Дзън в подкаст, организиран от норвежкия държавен фонд, малко преди листването на неговата компания CATL в Хонконг през май.
„Не искам да бъда богаташът“, казва той. „Искам да споделя това богатство, за да се опитам да създам по-добро общество.“
Листването е набрало 5,3 милиарда долара, превръщайки се в най-голямото първично публично предлагане в света за тази година.
CATL, официално известна като Contemporary Amperex Technology, се възползва от нарастващото търсене от производители на електромобили като Tesla. Миналата година нейните батерии са били инсталирани в един от всеки три електромобила в света.
Дзън изпъкна в турбулентен период за Китай, когато политиките забавят някогашния бърз растеж на страната, но позволяват на ново поколение магнати да забогатеят, пише The Wall Street Journal.
През последното десетилетие Си е ограничил неконтролирания финансов сектор, намали спекулациите с имоти и поставя под контрол технологични ръководители като Джак Ма от Alibaba. Комунистическият лидер също така преструктурира икономиката според собствената си визия, насочвайки средства и ресурси към индустрии, които могат да укрепят Китай срещу определената за враждебна Америка.
Дзън, на 57 години, използва технологичните си познания и готовността на държавата да налива пари в секторите на възобновяемата енергия и електромобилите. Ван Чуанфу, основателят на автомобилния производител BYD, и Лей Дзюн от Xiaomi – също се облагодетелстваха от фокуса на правителството върху високотехнологичното производство.
Тези милиардери публично подкрепят визията на Си за Китай, където показните прояви на богатство не се толерират, а скромността е на почит. Дзън, Ван и Лей са заели почетни места, когато лидерът събра водещите ръководители през февруари за мотивираща среща.
„Всички те са разбрали, че са успели в рамките на голямата схема“ и „не ходят наоколо да казват: ‘Всичко това е мое дело’“, казва Рупърт Хугъуърф, основател на Hurun China Rich List – годишна класация на най-богатите в Китай.
„Усъвършенстването на себе си и подпомагането на другите е в основата на ценностите на CATL“, коментира говорител на компанията пред WSJ.
Целта на CATL е да дава сила на „общности, родния ни град, региони из цял Китай и в крайна сметка – на хора по целия свят.“
Дзън, чието китайско име е Дзън Юцюн, израства в югоизточната провинция Фудзиен, близо до Ниндзъ, където днес се намира CATL. Родителите му обработвали парче земя, което едва изхранвало семейството, според местните медии.
По-късно учи корабостроене в Шанхайския университет „Дзяо Тон“ и завършва през 1989 г. По това време Комунистическата партия назначавала на работа, и Дзън бил изпратен да в държавна фабрика във Фудзиен. След няколко месеца се преместил в производител на електроника в южния индустриален град Дунгуан и получил докторска степен по физика в Китайската академия на науките.
Няколко години след като съосновал компания за литиево-йонни батерии Amperex Technology Ltd., Дзън започнал разговори с Apple за създаването на батерия, която да пасва на елегантния iPod. Той станал доставчик за пионерския музикален плейър, а ATL използвала това като трамплин за по-големи поръчки – батерии за iPhone и iPad.
Дзън продал ATL на японската TDK през 2005 г. за 100 милиона долара, но останал в компанията и създал подразделение, фокусирано върху автомобилни батерии.
Когато китайските регулатори забранили на подразделението да продава на вътрешния пазар, защото е собственост на чуждестранна компания, Дзън основал изцяло китайската CATL през 2011 г.
Моментът бил идеален - правителството тъкмо започнало да приоритизира развитието на електромобили, предоставяйки субсидии на производителите.
Както при ATL, така и в CATL, Дзън изградил ранната репутация на компанията около договор с водеща западна марка – доставяйки батерии за съвместното предприятие на BMW в Китай.
Големият пробив дошъл през 2015 г., когато Пекин казал на световните автомобилни производители, че ще получават субсидии само ако използват батерии от списък с одобрени китайски доставчици, в който била и CATL.
През 2014 г. приходите на CATL били 1,2 милиарда долара. Година по-късно скочили на 9 милиарда.
След първичното публично предлагане на CATL през 2018 г. на фондовата борса в Шънджън, Дзън натрупал 5,8 милиарда долара лично богатство. Той държи близо една четвърт от акциите на компанията, чиято пазарна стойност надхвърля 160 милиарда долара.
До 2020 г. CATL започва да доставя батерии на фабриката на Tesla в Китай, затвърждавайки лидерската си позиция на пазара.
С клиенти по целия свят, Дзън редовно работи до полунощ, разказва той в норвежкия подкаст “In Good Company”.
Заради този интензивен график обича да си дремва около 13:00 ч., за да се презареди.
Част от богатството си е дарил на благотворителна организация за деца и е изградил фабрики в селски райони, за да могат работниците да живеят близо до семействата си.
Дзън твърди, че е воден от ценностите на Конфуций и насърчава хората да четат „Аналектите“ – сборник с негови поучения, които подчертават необходимостта от постоянно учене и морално усъвършенстване.
В по-ранните си години Дзън е бил заснет с калиграфски надпис „Силна хазартна природа“ – намек за готовността му да поема големи рискове. По-скоро напоследък е фотографиран в офиса си до фраза от класика на Конфуций:
„Дълбок и обширен като извор“ - описание на мъдрец.
Класата на китайските милиардери се оформя след промените през 90-те години, които стимулират частното предприемачество. Не всички обаче остават в добри отношения с партията. Един от първите частни милиардери – Хуан Гуаню – е осъден за корупция през 2010 г. и прекарва повече от десетилетие в затвора. Поне трима други бивши носители на титлата „най-богат човек в Китай“ също са имали сериозни проблеми с властта, казва Хугъуърф пред WSJ.
Клиенти на Дзън признават влиянието му върху индустрията за батерии.
„Всички ние трябва да печелим пари за него“, казва Ли Бин, основател на китайския стартъп за електромобили NIO, на автомобилно изложение в Пекин миналата година.
Неговата компания, както и много други китайски производители на електромобили, губи пари, докато CATL отчита печалба от 7 милиарда долара за миналата година. Дзън отвръща: „Ние просто правим тухли.“
Днес Дзън се стреми CATL да бъде не само производител на батерии за автомобили. Той иска батерии в камиони, влакове и самолети и вярва, че цели градове и държави могат да се захранват с възобновяема енергия, съхранявана в батерии.
Китайският пазар на електромобили е изправен пред ценова война и свръхпредлагане.
Американският контрол над CATL се засилва заради опасения за националната сигурност – Пентагонът твърди за военни връзки, а законодатели призовават американски банки да дадат информация за листването в Хонконг. CATL заявява, че няма участие във военни проекти, а банките казват, че съдействат.
Проблемите не са намалили интереса на инвеститорите – цената на акциите на CATL в Хонконг е нараснала с над 50% след листването, изпреварвайки тези на вътрешния пазар в Китай, който е по-недостъпен за глобални инвеститори.