Нещото, което Tesla продава най-успешно в момента, е идеята, че Илон Мъск трябва да получава по-висока заплата. А жената, на която е възложена тази задача, е Робин Денхолм, председател на Борда на производителя на електромобили, пише в анализ WSJ.

Тя вече започна кампания преди гласуването на акционерите на 6 ноември за това, което може да бъде пакет от възнаграждения на стойност 1 трилион долара, с цел да мотивира милиардера да остане в управлението за следващото десетилетие.

Обикновено действаща зад кулисите, сега тя дава интервюта и се готви да убеди големите инвеститори в целта, допълва изданието.

Това е вторият път за около 18 месеца, в който Денхолм по същество аргументира, че Tesla трябва да даде на Мъск огромна заплата, за да го държи доволен – с имплицитната заплаха, че той може да напусне, ако инвеститорите не го направят.

По този начин тя се опитва да продаде новия пакет от възнаграждения, тъй като доставките на автомобили на Tesla са спаднали от началото на годината.

Единственият изцяло нов модел от години, Cybertruck, беше пуснат на пазара през 2023 г. и бързо се провали. А залогът за роботизирани автомобили все още е в начален стадий, след като през юни, след около десетилетие на шум около темата, беше пусната ограничена услуга за роботизирани таксита в Остин, Тексас.

В скорошно интервю Денхолм призна, че инвеститорите са уморени от въпроса за спорния план за заплащане на Мъск от 2018 г. – сделката за около 50 милиарда долара, чиято съдба е в ръцете на съд в Делауеър. Но според нея, новото предложение е точно това, което искат.

„Получавах много въпроси от акционерите как изглежда бъдещето за Илон и компанията“, признава тя и допълва, че се е опитала да си представи Tesla без Мъск, като според нея акционерите няма да харесат тази идея – особено в решаващ момент на преход от автомобилен гигант към компания, която внедрява изкуствен интелект чрез роботи.

„Нашето мнение е, че с Илон начело възможностите са много по-големи, отколкото без него“, категорична е тя.

Никой не би очаквал да каже друго. След 11 години в борда на Tesla, включително близо 7 като председател, Денхолм е ветеран в този вид прокси битки, допълва WSJ.

Тя е начело на усилията да убеди инвеститорите през 2016 г. да одобрят придобиване на компания за соларни панели, която се бори с трудности и в която Мъск е председател и най-голям индивидуален акционер. Това е част от визията му по това време да превърне Tesla в компания за възобновяема енергия, но критиците го възприемат като спасителен план за него.

Миналата година Денхолм отново се опита да убеди акционерите да одобрят плана за възнаграждения за 2018 г., след като съдия от Делауеър го отмени, като срещна редици критики по темата.

Тя обаче твърди: „Знам, че работя за акционерите“ и счита, че част от ролята ѝ е да се погрижи за добрите отношения между Борда и Мъск, като същевременно балансира задължението си да защитава интересите на акционерите.

По този показател се справя отлично. По време на мандата ѝ като председател пазарната стойност на Tesla се е повишила до 1 трилион долара. Приписва на пакета от възнаграждения за 2018 г. заслугата за мотивирането на Мъск.

Все пак е трудно да си представим Борда на друга публично търгувана компания да даде на своя главен изпълнителен директор такава свобода, каквато Tesla дава Мъск, като например да контролира други компании – дори и с неговите минали успехи.

„Не можеш да кажеш „Искам Илон, но не искам да прави това… Аз се впускам в трудни дискусии с него... Понякога ме слуша, понякога не, и това е негово право.“, допълва Денхолм.

Технически погледнато, тя може да е шеф на Мъск, но като повечето хора в компанията, прекарва много време в опити да го направи щастлив, продължава WSJ.

Миналото лято изглеждаше, че е успяла, след като той подскачаше развълнувано на сцената по време на събранието на акционерите през юни 2024 г., минути след като одобриха заплатата му от около 50 милиарда долара след първоначалното решение на съдията.

Седмици по-късно той се увлече от преизбирането на президента Тръмп. След това в началото на тази година се премести във Вашингтон в напразен опит да реформира разходите на правителството, докато някои инвеститори го молеха да отделя повече време за Tesla.

Настроението му по отношение на ежедневните задачи в компанията не се подобри, когато през декември съдията от Делауеър отново отхвърли пакета за възнаграждения.

През януари специална комисия на Борда на Tesla, в която участваше и Денхолм, започна работа по въпроса. Целта беше да се измисли начин как да покрият предишния план и да предложат нов, достатъчно вълнуващ, за да задържи Мъск ангажиран.

По време на преговорите, според компанията, милиардерът е намекнал за възможността да „преследва други интереси и да напусне Tesla, ако не получи“ гаранции за най-малко 25% от правата на глас плюс изплащане на пълната сума по компенсационния план за 2018 г.

Мъск също така ясно е заявил, че не е склонен да приеме ограничения върху участието си в други компании или върху дейностите си.

Специалната комисия има свой списък с желания, включително уверение от Мъск, че участието му в политическата сфера ще приключи своевременно. Това така или иначе се случи. Отношенията с Белия дом и Тръмп се влошиха заради т.нар. Голям, красив данъчен законопроект.

„Не съм сигурна дали би казал, че престоят му във Вашингтон е бил страхотен. Не мисля, че е бил страхотен и за компанията.“, допълва Денхолм.

Когато говори за страничните дейности на Мъск, тя звучи противоречиво. От една страна, казва, че не се притеснява от времето, което той прекарва в Tesla, и избягва въпросите дали смята, че политиката му вреди на марката.

„Никога, никога не съм се притеснявала, че той не е посветил достатъчно време на Tesla, дори докато беше във Вашингтон“.

Все пак, признава, че Бордът иска да го накара „да посвети колкото се може повече от времето, енергията и вниманието си“.

Но новият план за заплащане не уточнява колко време иска Бордът. Денхолм не го разглежда като ситуация, в която се отчита работното време и подчертава:

„Не измервам времето, а резултатите“.

Акционерите могат да се простят с надеждата, че резултатите включват само продуктите, които ще оформят бъдещето на компанията, без заплатата на Мъск, допълва WSJ.