Акциите на производителят на електромобили загубиха повече от 4% след затварянето на пазарите в САЩ, тъй като инвеститорите са притеснени от думите на Илон Мъск за потенциални трудни тримесечия за Tesla.

По-рано в сряда компанията отчете коригирана печалба от 40 цента на акция, което съответства на консенсуса на FactSet, при продажби от 22,50 милиарда долара, което е малко по-високо от очакванията за 22,28 милиарда долара, също според FactSet.

Печалбата и продажбите обаче са надолу спрямо коригираната печалба на акция за второто тримесечие на 2024 г. от 52 цента при продажби от 25,50 милиарда долара.

Tesla е в преход, на път е да загуби ключови приходи под формата на регулаторни кредити и все още е в ранните етапи на технологията за автономност, каза Мъск по време на конференцията за обявяването на резултатите за второто тримесечие на 2025 г.

Мъск използва думата „rough“ („грубо“, „сурово“, „тежко“) девет пъти в края на конференцията, отбелязва MarketWatch.

„Не казвам, че ще имаме трудни тримесечия, но бихме могли“, каза Мъск, посочвайки четвъртото тримесечие на 2025 г. и първото тримесечие на 2026 г., а може би и второто тримесечие на 2026 г. След като технологията за автономно управление достигне мащаб през втората половина на следващата година, икономиката на Tesla вероятно ще бъде „убедителна“, каза още той.

Tesla предупреди за нов удар върху приходите си вследствие на търговската война и политиките на американския президент Доналд Тръмп, заложени в неговия „голям, красив законопроект“, което помрачава перспективите за компанията.

Фискалното законодателство, въведено от Тръмп, поставя под заплаха ключов източник на печалба за Tesla - възможността да продава регулаторни кредити на по-замърсяващи конкуренти, които използват тези кредити, за да компенсират вредните си емисии.

Загубата на стимули за електромобили и соларна енергия допълнително изостря напрежението между Мъск и Тръмп.

„Намираме се в преходен период, в който ще изгубим много от стимулите в САЩ“, заяви Мъск, цитиран от MarketWatch и Financial Times. „Вероятно ни очакват няколко трудни тримесечия.“

Близките отношения на Мъск с Тръмп, включително подкрепата му за преизбирането на бившия президент, първоначално се възприемаха като предимство за Tesla. Но ролята на Мъск в т.нар. „Департамент по ефективност на управлението“ (DOGE), където той приветстваше съкращения на федералната администрация, отблъсна част от клиентите на компанията.

Мъск напусна Белия дом през май след разрив с президента и се превърна в открит критик на новия законопроект за разходите, като обяви, че ще създаде собствена политическа партия.

Обществената реакция срещу политическата ангажираност на Мъск допринесе за спад в продажбите на Tesla, която вече страда от остаряла продуктова гама и засилена конкуренция от китайски и западни производители на електромобили.

Компанията предупреди, че политиките на Тръмп ще усложнят още повече положението през следващите месеци.

Финансовият директор Вайбав Танеджа заяви, че Tesla разполага с ограничено количество превозни средства и може да не успее да изпълни всички поръчки навреме, ако потребителите се втурнат да купуват електромобили преди края на федералния данъчен кредит от $7,500, който изтича през септември.

Tesla ще загуби голяма част от приходите си от продажба на регулаторни кредити, след като законът на Тръмп премахна глобите за неспазване на нормите, поставяйки под въпрос бъдещето на програмите за търговия с емисии. Приходите от тези кредити се свиват почти наполовина до 439 млн. долара през тримесечието, спрямо същия период година по-рано. През миналата година Tesla реализира 2.8 млрд. долара от този бизнес.

Законопроектът застрашава и останалите дейности на Tesla, като премахва редица стимули за възобновяема енергия.

Танеджа посочи още, че компанията е понесла 300 млн. долара допълнителни разходи, свързани с митата през второто тримесечие, и предупреди, че тази сума ще нараства до края на годината. САЩ наложиха по-високи мита върху вносни автомобили и компоненти, включително батерийни клетки, които Tesla внася от Китай.

„Въпреки усилията ни да управляваме тези ефекти, се намираме в непредсказуема среда по отношение на митата“, добави той, предава Financial Times.

В опит да възстанови динамиката на продажбите си, компанията обяви, че планира да започне масово производство на дългоочаквания си достъпен модел през втората половина на годината.

На фона на спада в приходите от автомобили, Мъск се опитва да убеди инвеститорите, че бъдещето на Tesla е в развитието на услугата с автономни роботаксита, която беше пусната в Остин миналия месец.

Мъск заяви, че броят на роботакситата ще нараства с „хиперекспоненциален темп“, като целта е услугата да бъде достъпна за половината население на САЩ до края на годината, при условие че получи регулаторно одобрение.

Той също така прогнозира, че до пет години Tesla ще произвежда 100,000 от своите хуманоидни роботи Optimus, задвижвани от изкуствен интелект.

Въпреки представянето на обновена версия на своя водещ SUV модел Model Y, продажбите на Tesla продължават да изостават на ключовите европейски пазари.

Мъск заяви, че очаква подобрение на продажбите в Европа, ако и когато Tesla получи регулаторно одобрение за технологията си за „пълно самоуправление“, което според него може да се случи до края на годината.

По-рано този месец Tesla обяви, че е продала 384,122 превозни средства през тримесечието - под прогнозата на анализаторите от 389,000 и с 13% по-малко от 443,956 през същия период на миналата година.

Анализаторът от Barclays Дан Леви определя резултата като „положителен, с подобрени фундаментални показатели и запазен наратив“. Той обаче добавя че „перспективите за обемите остават несигурни“ и отбелязва, че Tesla не е предоставила прогноза за броя на произведените автомобили - нещо, което инвеститорите очакваха.