Докато продажбите на Tesla в някои ключови европейски региони се сриват, компанията на Илон Мъск продължава да бележи бум в една специфична точка на континента: Норвегия.

Там, въпреки политическата турбуленция около Мъск, Tesla регистрира ръст от 54% на годишна база през юни, посочват данни на Норвежката пътна федерация (OFV).

Основен двигател на ръста е обновената версия на Model Y – SUV, като моделът отчита впечатляващ ръст от 115,3% спрямо същия месец на миналата година. Това затвърждава водещата позиция на Tesla в страната, която отдавна е световен шампион по дял на EV. Само месец по-рано – през май – компанията отбелязва още по-резки стойности, а продажбите скачат с 213%.

„Tesla е добре установен бранд в Норвегия от години насам, но популярността на новия Model Y определено е част от причината за ръста в продажбите“, коментира Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката EV асоциация NEVA, в интервю за CNBC.

Според нея Model Y се радва на особен интерес сред норвежците благодарение на съотношението „цена-стойност“ и това, че отговаря на специфичните нужди на местните потребители: разполага с голям багажник, висок клирънс, задвижване на четирите колела и възможност за теглене.

И докато Норвегия остава светлото петно на европейската карта за Tesla, данните от Южна Европа подсказват и за други плахи признаци на стабилизация. В Испания компанията отбелязва ръст от 61% в регистрациите на нови автомобили през юни, а в Португалия – около 7%.

В останалата част на континента обаче ситуацията е съвсем различна. В Германия – най-големият автомобилен пазар в Европа – продажбите на Tesla се сриват с 60% на годишна база за юни. Спад е отчетен и във Франция. Според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), това е пети пореден месец на спад в регистрациите на Tesla на континента.

Причините за охлаждането към бранда не са само пазарни. От началото на 2024 г. стойността на Tesla ерозира, отчасти заради все по-противоречивите политически позиции на Илон Мъск.

Милиардерът изразходва близо 300 млн. долара в подкрепа на президентската кампания на Доналд Тръмп, а до неотдавна заемаше и пост в Белия дом, като ръководеше инициатива за съкращаване на федерални агенции.

Като резултат, из цяла Европа избухват протести пред автосалоните на Tesla.

След като напуска Белия дом в края на май, напрежението между Мъск и Тръмп прераства във вербален сблъсък. Почти едновременно, основателят на Tesla официално подкрепя крайнодясната партия AfD в Германия – позиция, която предизвиква бурна обществена реакция в Берлин.

Но в Норвегия, където брандът продължава да бъде лидер по пазарен дял, политическите позиции на Мъск също не остават незабелязани. Проучване, проведено сред над 15 хиляди собственици на електрически автомобили от NEVA, показва, че 43% от респондентите не биха си купили Tesla само по политически причини.

„Определено се води сериозен дебат в Норвегия. Това, което Илон Мъск говори и прави през последната година, влияе на хората. Но все пак не на толкова много, защото пазарният им дял наистина е впечатляващ“, казва Кристина Бу.

Норвегия отдавна е модел за устойчив транспорт. Страната е на път да стане първата в света, която напълно ще елиминира дизеловите и бензиновите автомобили от новите регистрации. Зад този преход стоят последователни и дългосрочни политики в подкрепа на електромобилите.

„Това е резултат от последователно законодателство. Имаме редица стимули – най-важни са данъчните облекчения и привилегиите за ползвателите. Но също така и инвестиции в инфраструктурата“, обяснява заместник-министърът на транспорта на Норвегия Сесили Кнайбе Кроглунд пред CNBC.

Сред стимулите са освобождаване от ДДС, отстъпки за пътни такси и паркинг, както и достъп до бус лентите. Немалко домакинства пък разполагат със собствени зарядни станции.