Норвегия може да е първата страна, която напълно да премине към електрически автомобили
Продажбите на EV в страната са се увеличили от по-малко от 1% от общите продажби на автомобили през 2010 г. до огромните 88,9% миналата година - и тази тенденция не показва признаци на забавяне
Норвегия е на път да стане първата страна в света, която ефективно ще премахне бензиновите и дизеловите коли от своя нов автомобилен пазар.
Въпреки огромните си запаси от нефт и газ, скандинавската страна отдавна е призната за световен лидер в устойчивия транспорт. Продажбите на електрически превозни средства (EV) са се увеличили от по-малко от 1% от общите продажби на автомобили през 2010 г. до огромните 88,9% миналата година - и тази тенденция не показва признаци на забавяне, пише CNBC.
Данните, публикувани от Норвежката администрация за обществени пътища, която отговаря за националната пътна мрежа на страната, показват, че електромобилите представляват повече от 96% от новите автомобили, продадени през първите няколко седмици на тази година.
Това поставя Норвегия на една крачка от това да стане изцяло електрическа – реализирайки необвързваща цел, която беше поставена за първи път от законодателите през 2017 г.
Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката EV асоциация (NEVA), която представлява собствениците на електрически автомобили в страната, очаква Норвегия да постигне тази цел. В ход са планове за организиране на парти, за да отпразнуват това историческо събитие, казва тя пред CNBC. „Във време, в което президентът на САЩ Доналд Тръмп оттегля САЩ от споразумението за климата и всичко останало, мисля, че трябва да отпразнуваме нашите постижения“, добавя Бу.
Наред с настояването за оттегляне на САЩ от Парижко споразумение, миналата седмица Тръмп се прицели и в няколко нисковъглеродни технологии. Това включва отмяна на необвързваща изпълнителна заповед на предшественика му Джо Байдън, която цели 50% продажби на електрически превозни средства до 2030 г.
Изпълнителната заповед на Тръмп, която беше критикувана от привържениците на EV, има за цел да „елиминира мандата на електрическите превозни средства (EV) и да насърчи истинския потребителски избор“.
„Новото нормално“
Заместник-министърът на транспорта на Норвегия Сесили Кроглунд казва, че дългосрочните и последователни политики, подкрепящи навлизането на електромобили, вместо да налагат мерки за забрана на използването на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, са били ключови за EV прехода на страната.
За сравнение, Европейският съюз прие законодателство, според което от 2035 г. всички нови коли, продавани на пазара, ще трябва да не емитират никакъв въглероден диоксид. Обединеното кралство иска да забрани продажбата на нови автомобили, задвижвани единствено от двигатели с вътрешно горене, до 2030 г.
Някои от стимулите за електромобили в Норвегия включват освобождаване от ДДС, отстъпки за пътни такси и такси за паркиране и достъп до автобусни ленти. Правителството също така инвестира сериозно в обществена инфраструктура за зареждане, като много норвежки домакинства могат да зареждат колите си у дома.
Кроглунд описва промените като „нова норма“ за страната с население от 5,5 милиона. „Транспортът е голяма част от отговора за щадящи климата решения. Така че трябва да сме сигурни, че част от успеха, който постигнахме с автомобилите, може да се използва и в други области на транспортния сектор“, казва Кроглунд пред CNBC.
Страната планира да премине изцяло към електрически градски автобуси през 2025 г., като същевременно направи тежкотоварните превозни средства по-щадящи околната среда.
Докато продажбите на нови автомобили в Норвегия са близо до 100% електрически, все още има много превозни средства с двигатели с вътрешно горене по пътищата. Бу обаче казва, че 28% от автомобилите са напълно електрически на национално ниво, въпреки че това нараства до над 40% в столицата Осло.
„Не е като норвежците да са по-зелени или по-склонни да правят подобни неща от другите. Политиките го направиха и хората бързо разбраха и промениха мисленето си“, добавя тя.
Смята се, че липсата на лоби на производителите на автомобили в Норвегия е облагодетелствала скоростта на приемане на EV в страната през годините.
Бу посочва, че докато често е имало политически дебати относно предимствата на прехода от ДВГ към EV, онези, които са се противопоставяли на този преход, „не са били достатъчно силни или достатъчно организирани“.
За разлика от стремежа на Норвегия да премине изцяло на електрически превозни средства, EV представляват 8,1% от общите продажби в САЩ през 2024 г. Тази цифра е нараснала от 7,8% дял от пазара през 2023 г., според компанията за пазарни проучвания Cox Automotive.
В Обединеното кралство данните от индустрията показват, че електромобилите са съставлявали близо 20% от регистрациите на нови автомобили през 2024 г.
Рико Луман, старши икономист в сектора на транспорта и логистиката в нидерландската банка ING, казва, че лидерството на Норвегия в областта на електромобилите показва, че е възможно други страни да последват примера.
„Трябва да имаме предвид обаче, че Норвегия е една от най-проспериращите страни в Европа, която лесно може да си позволи безмилостни бюджети“, коментира Луман пред CNBC.
„Друг момент е, че енергията в Норвегия е сравнително евтина (като голям износител на петрол и газ), което прави електромобилите по-привлекателни. Повечето други страни не могат да покрият това ниво. Помислете какво се случи в Германия след внезапното спиране на субсидиите за широката общественост след бюджетни ограничения“, добавя Луман.
Германия, най-голямата икономика в Европа, внезапно премахна субсидиите за EV в края на 2023 г. в резултат на споразумение за преодоляване на бюджетна криза. Управляващото коалиционно правителство на страната, което се разпадна в края на миналата година, оттогава се споразумя за предложение за предоставяне на някои данъчни облекчения за електрически автомобили на фона на спадащи продажби.
Харалд Нилс Рьоствик, професор в Норвежкия университет в Ставангер, казва, че не очаква Норвегия да се откаже от своя преход към EV.
„Предимствата на електрическа кола спрямо шумна дизелова са толкова много. Тиха е, по-икономична е, изглежда добре - това е вид символ на статус за мнозина“, коментира той и добавя: „Няма да се върнем към обемистия, шумен, мръсен дизелов автомобил. Просто не е логично.“