Защо Норвегия води в използването на EV
9 от всеки 10 нови коли вече се задвижват от батерии, а целта е да достигнат 100% до края на годината
В продължение на над 75 години базираната в Осло автокъща Harald A Møller внася Volkswagen, но в началото на 2024 г. се сбогува с колите, задвижвани с изкопаеми горива. Сега всички леки автомобили в шоурума му, са електрически (EV).
„Смятаме, че е погрешно да съветваме клиентите да си купят автомобил с ДВГ, защото бъдещето е електрическо“, обяснява пред BBC главният изпълнителен директор Улф Торе Хекнеби, докато обикаля изложените автомобили.
„Дълъг пробег, висока скорост на зареждане. Трудно е да се върнем назад.“
По улиците на норвежката столица автомобилите, задвижвани с батерии, не са новост, те са норма. Почти всеки втори от тях има на регистрационната си табела буквата „Е“ за „електрически“.
Скандинавската държава с население от 5,5 милиона души е възприела електрическите превозни средства по-бързо от която и да е друга по света и е на път да стане първата, която постепенно ще преустанови продажбата на нови автомобили с изкопаеми горива.
Миналата година броят на електрическите автомобили по пътищата на Норвегия за първи път надхвърли този на бензиновите. Когато се включат и дизеловите, EV ще са почти една трета от всички по норвежките пътища.
А 88,9% от новите автомобили, продадени миналата година, са били електрически, като през 2023 г. техният дял нараства до 82,4 %, сочат данните на Норвежката пътна федерация (OFV). В някои месеци продажбите на изцяло електрически автомобили са достигнали 98%, тъй като покупките на нови бензинови или дизелови са се свили.
За разлика от тях, в Обединеното кралство електрическите автомобили съставляват едва 20% от регистрациите на нови автомобили през 2024 г., въпреки че това е рекордно високо ниво и се е увеличило от 16,5% през 2023 г. В САЩ този показател е едва 8% миналата година, което е увеличение от 7,6%.
Норвегия несъмнено е пионер в електрическите превозни средства, но тази революция протича от три десетилетия.
„Тя започна още в началото на 90-те години“, казва Кристина Бу, генерален секретар на Норвежката асоциация за електрически превозни средства. „Малко по малко, облагахме автомобилите с бензинови и дизелови двигатели с по-високи данъци, така че покупката стана много по-скъпа, докато електрическите бяха освободени от данъци.“
Подкрепата за електрически превозни средства е въведена за първи път, за да се подпомогнат двама норвежки производители - Buddy (преди Kewet) и TH!NK City. Въпреки че те прекратяват дейността си в последствие, стимулите за по-екологични превозни средства остават.
„Нашата цел е да видим, че изборът на нулеви емисии винаги е добър и жизнеспособен“, казва заместник-министърът на транспорта Сесилия Книбе Кроглунд.
Въпреки че е голям производител на нефт и газ, Норвегия има за цел всички продавани нови автомобили да бъдат с „нулеви емисии“, като се започне от някакъв момент през 2025 г. Необвързващата цел беше поставена още през 2017 г. и сега този крайъгълен камък е на една ръка разстояние.
„Приближаваме се към целта и ще я постигнем“, добавя Кроглунд. „Мисля, че вече сме направили прехода.“
Ключът към успеха на Норвегия са дългосрочните и предвидими политики, обяснява тя.
Вместо да забранява автомобилите с ДВГ, правителството насочва избора на потребителите. В допълнение към санкционирането на автомобилите с изкопаеми горива с по-високи данъци и регистрационни такси, ДДС и вносните мита бяха премахнати за автомобилите с ниски емисии.
След това последваха редица привилегии, като безплатно паркиране, намалени пътни такси и достъп до автобусни ленти.
За сравнение, ЕС планира да забрани продажбата на нови автомобили с изкопаеми горива до 2035 г., а сегашното правителство на Обединеното кралство иска да забрани продажбата им през 2030 г.
Продажбата на бензинови и дизелови автомобили все още е разрешена в Норвегия. Но малцина ги купуват.
За много граждани, като например Столе Фен, който си купува първия EV автомобил преди 15 месеца, това е икономически целесъобразно.
„С всички стимули, които имаме в Норвегия, без данъци за електромобилите, това беше важно за нас от финансова гледна точка“, обяснява той.
„В студа пробегът е може би с 20% по-малък, но все пак с обширната мрежа за зареждане, която имаме в Норвегия, това не е голям проблем“, допълва той. „Просто трябва да промените начина си на мислене и да зареждате, когато можете, а не когато се налага.“
Друг шофьор, Мерете Егесбьо, разказва, че през 2014 г. е била един от първите в Норвегия, които са притежавали Tesla. „Наистина исках автомобил, който да не замърсява околната среда.“
В норвежките бензиностанции много от горивните помпи са заменени с точки за бързо зареждане, а в страната вече има над 27 000 обществени зарядни устройства.
За сравнение, в Обединеното кралство - страна с 12 пъти по-голямо население - те са 73 699. Според нов доклад това означава, че на 100 000 души население в Норвегия се падат 447 зарядни устройства, докато в Обединеното кралство те са едва 89.
Tesla, VW и Toyota са най-продаваните електрически превозни средства в Норвегия миналата година. Китайските марки - като MG, BYD, Polestar и XPeng вече представляват общо 10% от пазара, според Норвежката пътна федерация.
Норвегия, за разлика от САЩ и ЕС, не е наложила мита върху китайския внос на електрически превозни средства.
Според Кристина Бу „няма причина други държави да не могат да копират Норвегия“. Въпреки това тя добавя, че „всичко се състои в това да се направи по начин, който може да работи във всяка страна или пазар“.
„Не мисля, че екологичното мислене има много общо с това. То е свързано със силни политики и с това, че хората постепенно разбират, че могат да карат електромобил.“
Въпреки това Норвегия е и много богата страна, която благодарение на огромния си износ на нефт и газ има суверенен фонд на стойност над 1,7 трлн. долара.
Това означава, че може по-лесно да си позволи големи проекти за изграждане на инфраструктура и да поеме загубата на данъчни приходи от продажбата на бензинови и дизелови автомобили и тяхното гориво. Страната разполага и с изобилие от възобновяема хидроенергия, която е 88% от производствения ѝ капацитет.
„Една трета от автомобилите вече са електрически, а до няколко години ще надхвърлят 50%“, казва Кйел Вернер Йохансен от Норвежкия център за транспортни изследвания. „Мисля, че правителството приема, че няколко нови бензинови или хибридни автомобила все още ще останат на пазара, но не познавам някой, който да иска да си купи дизелов автомобил в наши дни.“