Тази година в Европа се очаква съживяване на продажбите на електромобили, като производителите ще доставят на пазара повече от 160 нови модела, но ръководителите предупреждават, че печалбите могат да намалеят още повече заради регулаторните разходи и отстъпките.

Ръстът на продажбите на електромобили на ключови европейски пазари спря миналата година, тъй като правителствата намалиха субсидиите си, а компаниите се въздържаха от нови модели до 2025 г. в очакване на новите по-строги правила за емисиите.

Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор, прогнозира, че през 2025 г. продажбите на електромобили в Западна Европа, включително Обединеното кралство, ще скочат с 40% до 2,7 млн. коли, тъй като производителите бързат да постигнат целите за намаляване на емисиите на CO₂.

Той очаква, че делът ще излезе от диапазона 15-17% и ще достигне 22% от общия пазар през тази година.

Но завръщането на продажбите ще бъде съпроводено и с високите разходи за спазване на по-строгите правила за емисиите и с повече отстъпки, тъй като потребителите търсят достъпни модели, пише Financial Times. Тъй като основното търсене все още е слабо, ръководителите на компаниите казват, че цялостната перспектива за европейската автомобилна индустрия остава предизвикателна в условията на нарастваща китайска конкуренция и засилващ се протекционизъм в САЩ.

Европейският орган на автомобилната индустрия Acea изчислява, че глобите, разходите за въглеродни кредити или продажбите на електромобили на загуба могат да струват на производителите 16 млрд. евро, ако глобите за 2025 г. не бъдат отложени.

Нейните предварителни данни показват, че регистрациите на нови електромобили в Европа са намалели с близо 6% през миналата година.

Акциите на производителя на електрически автомобили Polestar паднаха с 11% в четвъртък, след като той разкри, че ще са необходими още две години, за да станат свободните му парични потоци положителни, и понижи плановете си за пазарна експанзия.

Шмидт очаква, че тази година в Европа ще се предлагат повече от 160 електрически автомобила, включително по-евтини предложения под 25 000 евро, като Renault 5 и Citroën ë-C3. Гамата включва и 20 нови модела, като електрическия спортен автомобил Neue Klasse на BMW и новия CLA на Mercedes-Benz, а актуализираният Model Y на Tesla, пуснат в Китай в петък, също ще се насочи към Европа.

С рекорден брой продуктови премиери в историята на компанията, които започват от 2025 г., Ола Келениус, главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz, казва, че компанията ще „пусне фойерверк от продукти, повечето от които ще бъдат изцяло електрически“.

Но той предупрежава, че „естественото търсене“ на потребителите едва ли ще се увеличи през 2025 г. до ниво, което да позволи на индустрията да продава електромобили със здравословни маржове на печалба.

От тази година ЕС ще изисква от компаниите да намалят въглеродните емисии, като увеличат дела на продаваните електромобили. Производителите и анализаторите следят отблизо Великобритания, която миналата година стартира своята квотна схема за електрически превозни средства, която изисква 80% от продажбите да бъдат с нулеви емисии до края на десетилетието.

Резултатите в Обединеното кралство през първата година от изпълнението на целите дават ранна представа за това как регулаторният натиск може да повлияе на продажбите и печалбите.

Регистрацията на нови електромобили скача с 21% до рекордните 382 000 през миналата година, като Великобритания за първи път изпреварва Германия като най-големия европейски EV пазар.

Въпреки това, отстъпките за електромобили с цел привличане на клиенти, които не желаят да се откажат от бензиновите модели, струват на производителите милиарди лири.

„Размерът на наличните средства за стимулиране на търсенето ще бъде подложен на силен натиск, когато производителите разполагат с много ограничени ресурси“, предупреждават Майк Хоус, главен изпълнителен директор на Дружеството на производителите и търговците на автомобили в Обединеното кралство.

Анализаторите прогнозират, че по-слабите печалби в Европа ще повлекат след себе си глобалните резултати на автомобилните производители. UBS изчислява, че печалбите преди лихви и данъци на европейските автомобилни групи ще намалеят със 7% в сравнение с 2024 г.

Въпреки че компаниите имат силен интерес да продават повече електрически автомобили през тази година, „въпросът е колко допълнителни отстъпки ще видим от производителите, за да продават повече“, казва пред FT анализаторът на UBS Патрик Хюмел.

Докато европейската автомобилна индустрия призовава Брюксел да обмисли възможността за по-гъвкави регулации, тя също така се надява, че правителствата ще помогнат за съживяването на потребителското търсене на електромобили, като възстановят стимулите.

Регистрацията на нови електромобили в Германия се е сринала с 27% миналата година, след като субсидиите за купуване бяха внезапно прекратени в края на 2023 г. Франция претърпява 3% спад на годишна база и 21% на месечна база само през декември.

Някои правителства започват да се съобразяват с опасенията, свързани с целите, като Великобритания обмисля начини да улесни постигането на задължителните си цели за продажби на електромобили.

Франция предложи компаниите да бъдат пощадени от големите глоби, които биха им били наложени, ако не успеят да изпълнят правилата на ЕС за емисиите.

Но все още не е ясно докъде ще стигнат политическите дебати.

Във Франция популярната лизингова схема за купуване на електромобили от по-малко заможни семейства приключи през февруари 2024 г., след като 50 000 заявки за два месеца бяха над два пъти повече от очакваните за една година.

Миналия месец Париж намали субсидиите от максималните 7 000 евро на 4 000 евро, но тъй като френското правителство все още не е приело бюджета за 2025 г., по-нататъшната подкрепа за електромобилите или санкциите за замърсяващите превозни средства остават неясни.

В Германия несигурността по отношение на субсидиите се отрази на продажбите на електрически превозни средства.