Преди изборите в САЩ стартъпите за електромобили изпитваха затруднения. Победата на Доналд Тръмп може да ги доведе до тотален срив.

Няколко автомобилни компании, включително Fisker и производителят на автобуси Arrival, обявиха фалит по-рано тази година. Базираният в Швеция производител на батерии Northvolt стана последната жертва миналата седмица, като подаде документи за несъстоятелност, след като BMW отмени ключова поръчка.

Според анализ на The Wall Street Journal, поне дузина други стартъпи, специализирани в електромобили или батерии, са застрашени да изчерпят парите си до следващото лято.

Дори акциите на по-стабилни предприятия, като Rivian Automotive и Lucid Group, са се понижили с 40% или повече тази година, тъй като са изправени пред все по-трудни перспективи.

Тази седмица Rivian получи условно одобрение за правителствен заем в размер до 6,6 млрд. долара за увеличаване на производствения капацитет, но инвеститорите все още са притеснени от разходите и перспективата компанията да не получи парите, ако не приключи сделката до инагурацията на Тръмп.

Много от тези млади компании са засегнати от намаляването на търсенето на електромобили, нарастващите разходи и пречките по веригата за доставки, които възпрепятстват способността им да пускат нови продукти. Сриващите се цени на акциите са изтрили милиарди долари пазарна стойност.

Променящата се политическа обстановка излага на риск планираните инвестиции в САЩ, част от които бяха подпомогнати от държавни и федерални субсидии.

Анализ на 54 публично търгувани стартиращи компании за електрически превозни средства и батерии, направен от WSJ, показва все по-тежко финансово състояние. Седем компании вече са подали молба за обявяване в несъстоятелност. От 36 работещи стартъпи с достатъчно данни за анализ, три четвърти губят пари, а 13 се очаква да изчерпят парите си до следващото лято.

Предстоят още предизвикателства

Очаква се администрацията на Тръмп да нанесе още един удар върху техните усилия. Новоизбраният президент обеща да премахне данъчния кредит от $7500 за електромобили, който помага на търсенето. Ръководителите от индустрията също така се опасяват, че финансирането от времето на Байдън за предприятия за електромобили и проекти за батерии може да бъде застрашено и през втория мандат на Тръмп.

Междувременно нови или увеличени мита върху превозни средства и автомобилни части, идващи от чужбина - като предложените от Тръмп тази седмица налози върху Мексико, Канада и Китай - могат да повишат допълнително разходите.

Препятствията се отразяват на веригата за доставки на автомобили, като намаляват търсенето на батерии и материали като литий, които ги захранват. Това е една цяла екосистема, необходима за плавното развитие на индустрията, която просто се срива.

Много от стартъпите станаха публични през последните години, водени от вълната на ентусиазъм за компаниите, които се опитват да подражават на успеха на Tesla.

Някои от тях се възползваха от бума на т.нар. сделки за обратно сливане, при които млада компания се слива с дружество със специална цел за придобиване или SPAC, за да се листне публично. Тези сделки предлагат на стартъпите по-лесен път към публичните пазари, отколкото традиционното първично публично предлагане, но е доказано, че обогатяват вътрешни лица за сметка на други инвеститори.

Преходът към втора администрация на Тръмп също идва в критичен момент за по-утвърдените западни автомобилни производители като Ford и General Motors. Тези компании, които са обещали милиарди долари за разширяване на гамата си от електромобили, сега отлагат или изтеглят бъдещи инвестиции, тъй като продажбите не се реализират според очакванията.

Много от тях се притесняват да не изостанат още повече от китайските си конкуренти, като BYD и производителя на батерии CATL. Анализаторите предупреждават, че отстъплението на САЩ от индустриите за чиста енергия може да увеличи огромната преднина на Китай в тези сектори.

„Ако продължат така, то ние просто се отказваме от основен икономически двигател за следващите 50 години“, казва пред WSJ Аникет Шах, глобален ръководител на стратегията за устойчивост и енергиен преход в инвестиционната банка Jefferies Group.

Частната компания Northvolt беше сред най-зашеметяващите имплозии в индустрията. Стартъпът, който се стремеше да произвежда батерии с по-нисък въглероден отпечатък, беше набрал около 15 млрд. долара за близо десетилетие от спонсори, сред които Volkswagen, Goldman Sachs Asset Management и Европейския съюз.

Вълнението на инвеститорите относно технологията на батериите и постиженията на главния изпълнителен директор Петер Карлсон, бивш мениджър на веригата за доставки в Tesla, повишиха оценката на компанията.

Отслабващият пазар на електромобили, заедно с отменената поръчка на BMW, нарушиха плановете на компанията и я тласнаха към защита от фалит. Оттогава Карлсон е напуснал поста си.

Засегнати стартъпи

Други стартъпи с правителствена подкрепа от САЩ също изпитват затруднения. Li-Cycle Holdings, компания, която обещава да превърне рециклираните батерии в полезни материали, има одобрен правителствен заем от 475 млн. долара, за да подпомогне изграждането на завод в Рочестър, Ню Йорк.

Но в края на септември тя разполага с достатъчно пари в брой, за да поддържа дейността си за около шест месеца. Канадската компания, подкрепена финансово от минния гигант Glencore, спря строителството на фабриката поради нарасналите разходи.

Акциите на Li-Cycle са се понижили с над 97% спрямо цената на листване.

Производителят на електрически фургони и камиони Canoo също изгаря парични средства и съкрати около една четвърт от работната си сила в Оклахома Сити, за да пести пари.

Компанията получи пакет от стимули на стойност 113 млн. долара от щата, за да създаде над 1300 работни места в заводите си за превозни средства и батерии в Оклахома, и обеща бързо да достигне приходи от 1,4 млрд. долара през тази година, след като през 2020 г. се листнa на борсата чрез SPAC сделка.

„Чувствам се като ударен в лицето всяка сутрин, опитвайки се да разработвам превозни средства, чиито всички компоненти от толкова дълго време са изнесени в Китай“, коментира главният изпълнителен директор Тони Акуила.

Този месец компанията си осигури заем в размер на 12 млн. долара от инвестиционна банка.

Някои стартъпи все още се стремят към SPAC сделки. През юни Thunder Power Holdings, компания, която предлага да използва изкуствен интелект за създаване на по-добри електромобили, завърши сделка за обратно сливане. Оттогава акциите с тикер „AIEV“ са паднали с повече от 97% до 25 цента при затварянето в сряда.

„Много от тези мениджърски екипи влизат в тях с мисълта, че ще направят следващата Tesla, но това се оказва по-скоро изключение, отколкото правило“, казва пред WSJ Брайън Добсън, управляващ директор в брокерската компания Clear Street, който следи сектора отблизо.