Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп обеща да наложи високи мита на Китай, Канада и Мексико в едно от първите си действия след като заеме поста, заплашвайки да разтърси веригите за доставки на автомобилната индустрия.

Новината веднага повиши опасенията на инвеститорите относно по-високите разходи. Предложените мерки включват допълнителни 10% върху всички китайски продукти, идващи в САЩ, и 25% върху стоки, идващи от Канада и Мексико, припомня CNBC.

Акциите на автомобилите паднаха, като се има предвид, че това може да има значителни последици за американските и европейските производители, много от които са построили фабрики и разчитат на доставчици на авточасти, базирани в Мексико.

Фактът, че Европа не беше спомената в първото съобщение за митата на Тръмп, ще се счита за добре дошлo от политиците в Европейския съюз, въпреки че 27-те страни членки вероятно се притесняват, че е въпрос на време той да насочи вниманието си към автомобилния сектор в региона.

В така създалата се ситуация има едно голямо изключение - Ferrari, за която се очаква да остане защитена.

„За Ferrari това е единственото изключение, при което каквато и да е тарифата, няма да започнат да произвеждат в САЩ. Всичко се случва в Маранело, Италия“, обяснява Рела Съскин, капиталов анализатор в Morningstar, пред CNBC.

„Нещото с Ferrari е, че митото е 10%, 20% или 30%, тогава те вероятно могат лесно да прехвърлят тази цена на потребителите, само като се има предвид клиентът, към който са се насочили, и колко скъпи са колите вече. ”

В опит да повиши приходите на САЩ, Тръмп по-рано обеща да наложи общи мита от 10% или 20% върху всички стоки, влизащи в страната, предизвиквайки безпокойство сред широк кръг от ключови сектори, зависими от търговията, като автомобилите.

За Съскин от Morningstar дори тарифа в САЩ до 30% върху всички стоки, идващи от Европа, може да не откаже бъдещите клиенти от покупка на Ferrari. „Нелепо е, но някак си е така“, допълва тя.

Говорителят на Ferrari не беше открит за коментар от CNBC.

По-малко чувствителен към цената

Том Нараян, глобален автомобилен анализатор в RBC Capital Markets, повтори това мнение, като допълни, че Ferrari изглежда е в състояние да прехвърли всяко увеличение на цените, ако Тръмп изпълни обещанието си да въведе по-високи мита.

Повечето анализатори и инвеститори признават италианския производител като уникален сред своите европейски колеги в това отношение, според Томас Бесон, ръководител на отдела за изследване на автомобилния сектор в Kepler Cheuvreux.

Акциите на регистрираната в Милано компания се повишиха с над 34% от началото на годината, значително по-високо от тези на френската Renault или германската Mercedes-Benz Group.

„Не очакваме Ferrari да създаде производство в САЩ“, смята Антъни Дик, автомобилен анализатор в Oddo BHF

„Поради марката, но също така и (вероятно по-важно) поради индустриални причини, тъй като това би изисквало групата да създаде база за доставки на местно ниво, което не ни се струва осъществимо“, допълва той.

„На този етап не е ясно как тарифите ще повлияят на търсенето, но може да се предположи, че клиентите на Ferrari са по-малко чувствителни към цените от повечето“, казва още Дик, отбелязвайки, че конкурентите на групата за луксозни автомобили ще бъдат изправени пред подобно тарифно третиране.

При Porsche е по-различно

Перспективата за допълнителни мита в САЩ вероятно ще бъде „много по-голямо препятствие“ за Porsche, смята Бесон от Kepler Cheuvreux.

Като Ferrari, която произвежда изключително колите си в Италия, Porsche традиционно произвежда своите луксозни модели в Германия.

„Porsche е малко по-различно“, смята Съскин от Morningstar и допълва: „Те могат да прехвърлят тарифа от 10%, но по-висока, като 30%, е малко по-трудно да се прехвърли на клиентите.

Биха могли да изтеглят своята компания-майка Volkswagen, която наистина има свободен капацитет в САЩ, но ще има капиталови разходи, които трябва да инвестират за специфична производствена линия за Porsche.“

Акциите на Porsche са намалели с около 26% от началото на годината. Говорител на компанията не пожела да коментира пред CNBC.