Главният изпълнителен директор на Northvolt подаде оставка ден след като голямата европейска надежда за батерии подаде молба за обявяване в несъстоятелност в САЩ.

Петер Карлсон пое отговорността за драматичния срив по време на общо събрание със служителите в петък сутринта, съобщава шведската компания, цитирана от Financial Times.

Northvolt беше най-добре финансираното стартиращо предприятие в Европа, набрало повече от 15 млрд. долара от инвеститори и правителства, но остана само с 30 млн. долара в брой - достатъчни за една седмица оперативна дейност - преди да подаде молба за обявяване в несъстоятелност съгласно правилата на глава 11 от американския закон, която му дава защита от кредиторите.

„Подаването на молба по глава 11 дава възможност за период, през който компанията може да бъде реорганизирана, да увеличи операциите си, като спазва ангажиментите към клиентите и доставчиците, и в крайна сметка да се позиционира в дългосрочен план. Това прави момента подходящ да предам управлението на следващото поколение лидери“, заяви Карлсон.

По-късно той коментира пред репортери, че Northvolt се нуждае от около 1-1,2 млрд. долара, за да може да продължи да функционира като действащо предприятие след подаването на молбата за фалит.

Бившият изпълнителен директор на Tesla основава Northvolt през 2016 г. и я позиционира като европейски отговор на нарастващата доминация на азиатските играчи в производството на батерии, като китайските CATL и BYD, японската Panasonic и южнокорейските LG и Samsung.

Northvolt е събрала над 50 млрд. долара под формата на поръчки от автомобилни групи като Volkswagen, BMW, Scania и Porsche, както и още милиарди капитали от същите групи и от финансови инвеститори, включително Goldman Sachs и BlackRock.

Но в четвъртък тя заяви, че подава молба за обявяване в несъстоятелност по глава 11 в САЩ с дългове от 5,8 млрд. долара, за да може да получи достъп до 145 млн. долара в брой и 100 млн. долара ново финансиране от производителя на камиони Scania. Сега тя търси един или повече инвеститори, които да й осигурят бъдещо финансиране, за да излезе от кризата.

Настоящи и бивши служители казват пред FT, че фалитът на Northvolt се дължи на множество проблеми - от лошо управление и прекомерни разходи до лоши стандарти за безопасност и прекомерна зависимост от китайски машини.

Няколко инвеститори са призовали Карлсон да подаде оставка, за да поеме отговорност за драматичното падение на Northvolt.

В петък Карлсон коментира това какво се е объркало: „Трябваше да дръпна спирачките по-рано по пътя на разширяването, за да се уверя, че основният двигател се движи по план.“ .

VW, най-големият настоящ акционер на Northvolt с дял от 21%, е казал на компанията, че „не е в състояние да продължи да ни капитализира“, продължи Карлсон. Но той също така заяви, че компанията е получила силна подкрепа от Scania, Porsche и Audi, които са част от групата VW.

Northvolt се бори да увеличи производството в единствения си завод в град Skellefteå, точно под Полярния кръг в Северна Швеция.

Плановете за заводите в Германия и Канада остават незасегнати от фалита, тъй като те са получили значителни субсидии от съответните правителства.

„Изключително сме благодарни на Петер за неговата визия и отдаденост в изграждането на Northvolt от една безпрецедентна идея до превръщането му в европейски шампион в производството на батерии“, коментира Том Джонстън, временен председател на Northvolt.

Компанията ще започне незабавно да търси нов главен изпълнителен директор.

Сегашното ръководство на компанията се състои от Пиа Аалтонен-Форсел, главен финансов директор, Матиас Арлет, бивш изпълнителен директор на VW, който сега е ръководител на отдела за клетки и който ще поеме и ролята на главен оперативен директор, както и Скот Милър, изпълнителен директор в Teneo, който стана главен директор по преструктурирането.

Карлсон, който понастоящем е един от най-големите акционери на Northvolt, ще остане член на управителния съвет на компанията и старши съветник.