Акциите на европейски компании с голяма пазарна капитализация продължават да изпитват затруднения спрямо изключителните резултати на „Великолепната седморка“ на технологичните титани в САЩ.

От началото на годината досега „Великолепната седморка“ е нараснала средно с около 55%, докато европейските им колеги като „Eurostars“ или „GRANOLAS“ изостават значително, отбелязвайки съответно скромния растеж от 7,6% и 0,6%.

Разликата в представянето на САЩ и Европа се простира и отвъд акциите с огромна пазарна капитализация, като S&P 500 е нараснал с 25% от началото на годината досега в сравнение с едва 5% ръст на европейските акции, проследени от Stoxx 600.

На този фон Джорди Херманс, портфолио мениджър и инвестиционен стратег в Aegon Asset Management Херманс посочва ясен катализатор:

„Технологичният сектор и AI остават мощни двигатели на възвръщаемостта, подкрепяйки продължаващата сила на акциите от Великолепната седморка“, казва той пред Euronews.

Европа пропуска бума

Според експерта слабото представяне на европейските акции до голяма степен се дължи на структурните различия в състава на пазара и външните насрещни ветрове.

Великолепната седморка - включваща технологични мощности като Alphabet, Amazon, Apple, Meta Platforms, Microsoft, Nvidia и Tesla - е задвижвана от продължаващия бум на изкуствения интелект и интегрирането му в различни индустрии.

„Този двигател на възвръщаемостта на практика липсва при европейските акции“, казва Херманс.

С други думи, без вятъра на изкуствения интелект, европейските акции нямат експлозивния катализатор, който изстреля американските пазари до нови висоти.

Експозиция в Китай и нови макроикономически фактори

Най-добрите европейски компании се борят и със специфични за региона предизвикателства. Европейските мултинационални предприятия имат значителна експозиция към Китай, където по-бавният икономически растеж и продължаващото геополитическо напрежение намаляват търсенето. Това се отразява особено силно на луксозния сектор и на френския титан LVMH, който е силно зависим от китайските потребители.

Освен това геополитическата несигурност, включително търговските политики при новата администрация на САЩ, натежава непропорционално много върху европейските предприятия.

Европейските производители на автомобили и луксозни марки може да се сблъскат с допълнителни пречки, ако предложените от бившия президент на САЩ Доналд Тръмп мита се появят отново. Републиканецът предложи широкообхватни мерки, включително 60% мито върху китайския внос и 10% универсална тарифа върху стоки от други държави.

Ferrari, наред с други компании от групата Eurostar, може да бъде особено уязвима предвид зависимостта ѝ от износа за САЩ и Китай. Макар че търсенето на европейски стоки от висок клас обикновено е устойчиво, несигурността около митата - и потенциалните ответни мерки - кара инвеститорите да се притесняват.

„Ясно е, че инвеститорите не харесват несигурността от предстоящите мита, за който и да е бизнес“, подчертава Херманс.

Растежът на европейския гигант е изправен пред нови предизвикателства

Novo Nordisk, най-голямата компания в Европа по пазарна капитализация, е спечелила едва 4% от началото на годината, което я поставя на пътя към най-слабото ѝ годишно представяне от пет години насам.

След експоненциалния растеж, стимулиран от хитовия медикамент за лечение на затлъстяването Wegovy, сега Novo е изправена пред засилена конкуренция, тъй като на пазара навлизат по-евтини алтернативи.

„Монополната позиция на Novo Nordisk на този пазар се разклаща“, отбелязва Херманс.

„Въпреки това общият пазар продължава да расте, а пазарният дял на компанията остава много висок.“

Призив за диверсификация

Докато американските технологични гиганти пренаписват правилата за възвръщаемост на собствения капитал, европейските гиганти се борят със структурни насрещни ветрове и външни предизвикателства.

Независимо дали става въпрос за забавянето на Китай, митническите рискове или липсата на бум, подхранван от изкуствения интелект, пътят напред изглежда далеч не е гладък.

Както отбелязва Херманс, продължаващото превъзходство на американските акции преоформя глобалните портфейли, като ги накланя все повече към американските активи, но също така повишава риска от концентрация.

Въпреки това Херманс съветва за предпазливост: „Инвеститорите не трябва да се фокусират само върху американските акции и трябва да обмислят географска диверсификация.“