Корпоративни сувенири: Най-новото оръжие в областта на отбранителните технологии
Kомпании от сектора създават закачлив мърч, който размива границите между маркетинг и миймове
&format=webp)
В първия си работен ден в нова технологична компания можете да очаквате едно сигурно нещо: солиден пакет сувенири, чакащи на бюрото ви.
Този мърч - шапки, тениски, емблематичната Patagonia жилетка от миналото на Уолстрийт - обикновено идва в скучен тъмносин цвят, с бродирано лого безсерифен шрифт. В случай, че става дума за Силициевата долина.
С нарастването на интереса към отбранителните технологии както сред рисковите инвеститори, така и сред търсещите работа, някои компании развиват концепцията още повече, създавайки закачлив мърч, който размива границите между маркетинг и миймове.
Allen Control Systems, отбранителен стартъп, е отпечатал основния си продукт - автоматизирана от изкуствен интелект оръжейна система за сваляне на дронове - върху тениски с лозунга „If it flies, it dies“ („Ако лети, умира“).
Probably not a good idea to wear my @allencontrol shirt on this flight aye? pic.twitter.com/7Af8pjgC8q
— Kaia Rhodes (@imkaiarhodes) August 29, 2025
Компанията не ги раздава само на служители и инвеститори. Тя ги продава за по 30 долара бройката.
„Хората ги носят още в първия си ден в колежа“, разказва Стивън Симони, президент и съосновател на Allen Control Systems, пред Business Insider за тениските и суичърите на компанията.
„Все повече младежи излизат от университет с желание да работят в отбраната.“
Тази модна тенденция показва как Силициевата долина вече мисли за отбранителните технологии. Фондовете за рисков капитал се надпреварват да открият следващия голям военен изпълнител, а младите специалисти активно търсят стартъпи в сектора.
Този ентусиазъм е рязък обрат спрямо преди няколко години: през 2018 г. хиляди служители на Google протестираха срещу участието на компанията в Project Maven - сътрудничество с Пентагона за използване на AI.
Тогава Google обеща да не разработва изкуствен интелект за оръжия или за „наблюдение, нарушаващо международно приети норми“. В началото на тази година обаче компанията актуализира етичните си насоки за AI, като вече не спомена тези ограничения.
„Допреди съвсем скоро беше табу в Силициевата долина да работиш в сферата на отбраната, камо ли да носиш гордо логото на такава компания върху тениска“, казва Джен Бучи, вицепрезидент по дизайн в Anduril, пред Business Insider.
„Днес е точно обратното. Намираме се в момент, когато някои от най-ярките умове избират да посветят таланта си на националната сигурност и се гордеят с това.“
Културната промяна върви ръка за ръка с повишен фокус на инвеститори и основатели върху страни като Китай.
„Духът на времето се промени“, казва Симони.
„Живеем в много опасно време. Китай произвежда дронове с безпрецедентни темпове. Хората започват да осъзнават това и искат да се включат.“
Anduril, любимецът на отбранителния сектор, който произвежда дронове и бойни системи с изкуствен интелект, също е пускал собствени мърч кампании. Сред тях са били куршумирани реликви от балистични тестове и други лимитирани артикули. Компанията твърди, че е дарила всички приходи на две неправителствени организации с военна насоченост.
Palantir, публично търгуваният гигант в отбранителните технологии и анализа на данни, откри свой онлайн магазин през 2024 г., за да се свърже с обществеността и с многобройните си инвеститори.
Досега Palantir е пускала три кампании, като последно е продала 1000 шапки за по-малко от три часа, разказва Елиано Юнес, ръководител на стратегическите ангажименти в компанията.
Юнес, който се фокусира върху работа със създатели на съдържание и дребни инвеститори, смята, че мърчът на Palantir отговаря на културния момент.
„Palantir е лайфстайл бранд. За нас това е безплатен маркетинг“, добавя той за артикулите.
Следващото издание - този четвъртък - включва акварелна тениска с образа на изпълнителния директор Алекс Карп. Юнес я създал, защото, както казва самият той:
„Израснах, гледайки хора с тениски с рапъри и спортисти. Карп е културна икона.“
Available worldwide
— Eliano A. Younes (@Elianoayounes) September 10, 2025
September 18, 2025
6:00pm EST
🔗 in bio
540 limited edition prints pic.twitter.com/7a5Txuw4pE
По думите на Юнес основните купувачи са служители, инвеститори, клиенти и „хора, които обичат д-р Карп“.
По подобен начин Allen Control Systems продава артикули на инвеститори, служители и от време на време на фенове, казва Симони и добавя, че компанията може би подготвя „луксозна колаборация“.
Юнес също има големи очаквания за предложенията на Palantir и иска да развие „по-креативни идеи като Palantir за дома“ - например кафе-машини с лого, и „Palantir за ски“, тъй като Карп е запален скиор.