Петър Илиев, SAP: Най-ценната роля на AI не е в автоматизацията, а в промяната на начина на мислене
Най-голямата европейска технологична компания интегрира AI във всяка бизнес линия, за да даде на клиентите си нови хоризонти за растеж и иновации

В днешния бързо развиващ се дигитален свят изкуственият интелект (AI) вече не е футуристична концепция, а стратегическа необходимост. Предприятията от различни индустрии използват технологията за автоматизиране на процеси, генериране на идеи и подобряване на ефективността на своите бизнес операции.
Това важи с пълна сила и за европейския софтуерен гигант SAP. Най-голямата по пазарна капитализация технологична компания на Стария континент интегрира AI възможности навсякъде в своята екосистема – от ERP платформата си до инструментите за управление на веригата на доставки, финанси, човешки ресурси, снабдяване и клиентско преживяване.
„Бройката на AI сценариите при нас непрекъснато расте. Към момента имаме над 200 AI сценария, напълно интегрирани в облачното продуктовото портфолио на SAP – в сфери като финанси, HR, логистика, производство и верига за доставки“, обяснява пред Profit.bg Петър Илиев, мениджър екип в глобалната Business AI организация на германския гигант.
AI играе ключова роля в тези продукти. За да онагледим: в производството виждаме до 30% по-бързо откриване и разрешаване на грешки със SAP Digital Manufacturing. В сферата на човешките ресурси функцията Explain Pay в приложението SAP SuccessFactors води до 50% по-малко запитвания към payroll help desk. А при подбора на кадри рекрутърите спестяват до 70% от времето си при обобщаване на интервюта.
AI в полза на бизнеса
В основата на стратегията на SAP стои концепцията за „Business AI“ – надежден, обясним и вграден изкуствен интелект, който трансформира бизнес процесите отвътре. Вместо да предлага AI като външен add-on, SAP интегрира технологиите директно в системи като SAP S/4HANA, SAP SuccessFactors, SAP Ariba и SAP Customer Experience.
„Най-голямата стойност, която “Business AI” носи за SAP, е фактът, че разполагаме с продукти във всички ключови линии на бизнеса. Повечето наши клиенти имат набор от SAP приложения – от ERP системи до управление на човешкия капитал със SuccessFactors, както и Concur за пътувания. Именно това богатство от системи и данните им, обединени от изкуствен интелект, ни позволява да свържем точките помежду им и да предложим на клиентите интегрирано, интелигентно изживяване. Това е нашето стратегическо предимство – можем да създадем AI решения, които разбират бизнес логиката в дълбочина“, допълва Илиев.
Един от най-ярките примери за това е SAP Digital Manufacturing, където AI агенти автоматично анализират планирането на изпълнение на поръчки и поддръжка. „Вече регистрираме с до 50% ръст в скоростта при тези активности, което преди се правеше ръчно и отнемаше значително време“, казва Илиев.
AI в полза на служителите
SAP не само предлага AI решения, но и активно ги използва вътрешно за подобрение на собствените си процеси. Резултатът е пълна автоматизация на рутинните задачи и възможност за фокус върху креативност и стратегическо мислене.
„Най-ценната роля на AI не е в автоматизацията, а в промяната на начина на мислене. Хората не просто работят с нови технологии – те допринасят за създаването на следващото ниво в бизнес трансформацията.“- казва Петър Илиев. За да постигне това, компанията инвестира целенасочено в обучения – заделя се време, насърчават се експерименти и споделяне на знание. Резултатът: Всеки има пространство да се адаптира, да експериментира, да се усъвършенства. И това води до ангажираност, не съпротива.
„AI не ни измества – той ни повдига на следващото ниво. Лично аз вярвам, че изкуственият интелект ще освободи хората от рутинното, за да се съсредоточат върху креативността, лидерството и смелите идеи. Това е бъдещето, което искаме да създадем.“, обобщава Илиев.
SAP интегрира AI с акцент върху етика, обяснимост и съответствие с глобални регулации. Моделите са създадени така, че да бъдат проверими, разбираеми и честни – да обясняват защо предлагат дадено решение.
Това дава увереност на бизнес лидерите, че решенията, взети с помощта на AI, са прозрачни и отговорни.
Поглед напред – SAP Joule: the „omnipresent“ AI асистент
В сърцето на „Business AI“ компанията позиционира Joule като „вездесъщ“ AI асистент, който вече излиза отвъд традиционната екосистема от SAP приложения. Копилотът е надграден така, че да подкрепя потребителите през целия им работен ден – независимо кои приложения използват. Joule вече разполага с над 1600 AI умения, които работят автономно и се очаква да бъдат интегрирани не само в SAP системи, но и в приложения от трети страни.
„Joule е “вездесъщ” и запомня контекста, което означава, че можете да му задавате въпроси и да водите диалог с него така естествено, както бихте го направили с човешки асистент,“ подчертава Илиев.
Изкуственият интелект е тук, за да остане – и SAP не просто го използва, а го превръща в сърцето на модерния бизнес. Това означава не просто по-бързи процеси, а по-смели и по-интелигентни решения.
„Вярвам, че бизнесите, които успеят да превърнат AI в свой стратегически съюзник, ще диктуват посоката на развитие на цели индустрии“, заключава Петър Илиев.