Търпението на германския бизнес към Мерц се изчерпва, а помощ не идва отникъде
Той дойде на власт с обещанието да сложи бърз край на индустриалния упадък в страната, но икономическите перспективи станаха още по-мрачни, откакто пое поста

По-малко от пет месеца след като стана канцлер, възможностите на Фридрих Мерц да сложи край на дългия икономически застой в Германия вече изглеждат оскъдни.
Той дойде на власт с обещанието да сложи бърз край на индустриалния упадък в страната, но икономическите перспективи станаха още по-мрачни, откакто пое поста, а политическата му нестабилност не помага по никакъв начин. Бизнес лидерите вече публично изразяват своето недоволство.
„Настроението в нашата индустрия вече не е просто напрегнато – то е яростно и разочаровано“, казва пред POLITICO Бертрам Кавлат, президент на VDMA, лобистка група за производители на машини и оборудване. „Страхът от реформи виси като прословутия слон в стаята. Това колебание има висока цена. Все повече компании са изправени пред дълбоки съкращения. Губят се работни места“.
Мерц вече е изправен пред неприятна реалност: той има малко сериозни възможности да осъществи радикалните реформи и бързото обръщане, на които заложи, за да спечели изборите. Производствените компании, които някога бяха двигател на следвоенния икономически бум в страната, съкращават работни места. Общият брой на безработните достигна 3,02 милиона през август – най-високата цифра за десетилетие. След две поредни години на икономически спад, икономистите очакват слаб или никакъв растеж през тази година, а настроенията в германския бизнес са в упадък.
Историческата стъпка на Мерц и неговите съюзници да отпуснат стотици милиарди евро за инфраструктура и отбрана през март миналата година има благоприятен икономически ефект, но не е достатъчна, за да компенсира напълно по-големите структурни проблеми, казват икономистите. Тези разходи ще помогнат за възстановяване на слабия растеж от 1,3% през 2026 г. и 1,4% през 2027 г., прогнозира тази седмица група германски икономически институти.
„Германската икономика все още е на нестабилна основа“, предупреждава пред POLITICO Джералдин Дани-Кнедлик от Германския институт за икономически изследвания. „Тя ще се възстанови значително през следващите две години. Въпреки това, предвид продължаващите структурни слабости, този импулс няма да бъде устойчив“.
Нищо от това не може да бъде приписано на правителството на Мерц. Огромните структурни проблеми, с които канцлерът се сблъсква – тарифните войни на американския президент Доналд Тръмп, високите цени на енергията, засилената конкуренция от Китай, застаряващото население – са съществували много преди неговото пристигане или изглеждат до голяма степен извън неговите възможности за решаване. Но това няма да промени факта, че именно Мерц ще понесе политическите последствия.
Недоволството от неговото правителство нараства, като ново проучване показва, че едва 26% от германците одобряват неговата работа. Основният политически опонент на Мерц, крайнодясната „Алтернатива за Германия“ (AfD), най-голямата опозиционна партия в парламента, все по-силно критикува канцлера за икономиката и за усилията му да я съживи чрез заемане на средства.
„Вие ще останете в историята като най-фалиралият канцлер в историята на Федерална република Германия“, акцентира тази седмица в Бундестага съпредседателят на AfD Алис Вайдел, преди да продължи да се оплаква как „деиндустриализацията засяга всички индустриални сектори“.
И този подход изглежда работи. През септември AfD изпревари консерваторите на Мерц и за първи път от създаването си преди повече от десетилетие стана най-популярната партия в страната, според анкета на POLITICO.
„Есен на реформите“
Мерц е добре запознат с нарастващата тревога сред лидерите на индустрията и изглежда е осъзнал, че политическото му оцеляване зависи от бързи действия. След като прекара първите месеци от канцлерството си, фокусирайки се предимно върху въпроси на външната политика – по-специално върху мобилизирането на военна помощ за Украйна в условията на колебаещата се подкрепа от администрацията на Тръмп – Мерц се обърна към вътрешни въпроси, провеждайки поредица от високопрофилни срещи с бизнес лидери и заемайки пряка позиция по отношение на икономиката.
„От много години не сме виждали реален растеж“, казва той пред членовете на търговската камара по време на посещение в родния си регион в Западна Германия по-рано този месец. „Първата стъпка към подобрение е да признаем, че не се сблъскваме само с временен икономически спад, а със структурна криза на растежа“.
Мерц обещава да започне фундаментални реформи през есента. Някои от консерваторите дори очакват „есен на реформите“.
Проблемът за Мерц е, че не е ясно дали коалицията му, състояща се от неговия консервативен алианс и център-лявата Социалдемократическа партия (SPD), ще успее да прокара съответното законодателство през следващите месеци. Законодателите обмислят конкретни мерки за съкращаване на дългосрочните обезщетения за безработица и за увеличаване на финансовите стимули за пенсионерите да работят.
Но предложенията за тези политически чувствителни реформи – включително структурна реформа на пенсионната система и по-мащабна реформа на конституционните ограничения на разходите в страната – са възложени на експертни комисии. Това прави бързите и смели действия малко вероятни, предвид сложността на задачите.
Едновременно с това някои политици от SPD изразяват съмнения, че „есента на реформите“ ще доведе до значителни резултати, наричайки я празна политическа акция.
„Не разбирам добре този термин“, казва Дагмар Шмид, депутат от SPD. „Ние дори не сме започнали преговори“.
Междувременно Мерц призовава за повече високопрофилни срещи, включително двудневна среща на върха на коалицията във вила в покрайнините на Берлин, посветена на конкурентоспособността. Той планира и разговори с представители на затруднените автомобилна и стоманодобивна промишленост. Тази седмица канцлерът дори назначи и комисар по чуждестранните инвестиции, който заяви, че една от първите му задачи ще бъде да организира конференция за инвеститори.
Междувременно представителите на бизнеса казват, че времето за наистина амбициозната реформа изтича.
„Сякаш икономиката ни е в интензивно отделение и се нуждаем от незабавно лечение“, смята Йорг Дитрих, президент на Германската конфедерация на занаятчиите.
Дитрих призовава правителството незабавно да премахне ненужната бюрокрация и да преразгледа социалноосигурителната система на Германия, за да контролира нарастващите разходи: „Не трябва да губим конкурентоспособността си, защото не можем да си позволим да плащаме за всичко това. Трябва да гарантираме, че можем да продължим да инвестираме“.
„Няма план“
Една от причините, поради които възможностите на Мерц са ограничени, е относителната му политическа слабост. С възхода на политическите крайности идеологически разнородната коалиция на канцлера има едно от най-тесните парламентарни мнозинства в следвоенната история на Германия.
Именно тази слабост принуди Мерц да предприеме това, което може да се окаже най-амбициозната му реформа, още преди да встъпи в длъжност. През март Мерц използва излизащия парламент, за да прокара исторически пакет от реформи в разходите, които частично освободиха Германия от самоналожените ограничения на т.нар. „спирачка на дълга“. Той създаде фонд за инфраструктура и климат в размер на 500 милиарда евро и позволи масивни разходи за отбрана, за да се противопостави на заплахата, идваща от руския президент Владимир Путин.
Мерц реши да действа в този момент, защото центристките партии в страната все още имаха необходимите две трети от мнозинството, за да променят конституцията, докато предишният парламент все още беше на власт. Това е мнозинство, което той вече няма, което ограничава способността му да предприеме подобни мащабни конституционни реформи.
Но по-големият проблем за Мерц е, че вече приетите реформи на разходите вероятно не са достатъчни, за да стимулират силен растеж, казват икономистите. От една страна, има съмнения дали масивното увеличение на разходите за отбрана на Германия ще стимулира икономическия растеж, както някои се надяват. В краткосрочен план всяко евро, което германското правителство харчи за отбрана, ще доведе до едва 50 цента допълнителна икономическа активност, според проучване на икономисти от Университета в Манхайм. В дългосрочен план ефектите са трудни за предсказване.
„Да се каже, че това е рецептата за икономически бум, е преувеличено от икономическа гледна точка“, коментира Том Кребс, един от авторите на проучването. „Не можем да имаме толкова много танкове, че да компенсират всички други проблеми в производствения сектор“.
Макар че разходите за инфраструктура имат по-голям мултипликационен ефект, пакетът от 500 милиарда евро също не е достатъчен сам по себе си, за да стимулира силен растеж, тъй като е разпределен за 12 години – и много зависи от това как ще бъде използван.
„Все пак е добре, но е много по-малко, отколкото хората си мислят“, казва Кребс.
Много икономисти са съгласни, че това, което Мерц е направил досега, не е достатъчно. Повечето от тях оценяват представянето на коалицията на Мерц като „по-скоро негативно“ в проучване, проведено от водещ икономически институт.
„Мисля, че се нуждаем от разумна и стратегическа индустриална политика, а ние нямаме такава“, предупреждава в заключение Кребс. „Няма план“.