Натискът върху Мерц расте - германският бизнес вече не иска обещания, а действия
Вече пет месеца настроенията в местните компании се подобряват заради поетите от канцлера предизборни ангажименти, но все по-често се чуват и гласове, че те не са облечени в конкретни политики

Новото правителство на Германия е на власт от малко повече от 100 дни, но бизнес лидерите в страната казват, че вече е време политическите обещания да се превърнат в реалност.
Канцлерът Фридрих Мерц проведе предизборна кампания с платформа, подкрепяща бизнеса и икономическия растеж, обещавайки реформи и инвестиции, които дадоха надежда на бизнес общността. Оптимизмът се засили още повече, когато коалиционните преговори между Християндемократическия съюз (CDU) на Мерц, заедно с неговата сестринска партия Християнсоциалният съюз (CSU), и Социалдемократическата партия (SPD), доведоха до значителна промяна във фискалната политика, която ще позволи по-високи разходи за отбрана и инфраструктура.
CDU, CSU и SPD сега формират коалиционното правителство на Германия, а ентусиазмът на бизнеса се запазва и след началото на мандата на коалицията, твърдят негови представители пред CNBC.
„Както чухте по-рано, имаме минимум 10, може би 20 години на слаби политически решения, силно идеологически мотивирани, а не от бизнеса или обществото, и изглежда, че новото правителство върви в друга посока“, казва Томас Шулц, главен изпълнителен директор на строителната компания Bilfinger.
От друга страна, изпълнителният директор на финансовия доставчик Allianz Оливер Бате приветства подхода на новото правителство да вземе на сериозно конкурентоспособността - Мерц многократно е обещавал да върне германската индустрия на пътя към глобалното лидерство.
„Мога само да ги аплодирам за това, че подхождат сериозно към въпроса, че мобилизират финансови резерви, за да реализират безпрецедентна инвестиционна програма, и че слагат край на почти две десетилетия на летаргия, свързана с недостатъчни инвестиции в инфраструктурата, отбраната и образованието“, казва той.
Водещи германски компании обявиха през юли своя собствена инициатива с цел да стимулират интереса и доверието на инвеститорите. Групата, съставена от 61 компании, планира да инвестира колективно 631 милиарда евро до 2028 г.
„Това е добър сигнал и показва, че в момента съществува съюз между корпоративния свят и политиката, което е много важно и не е било така през последните години“, коментира Тимотеус Хьотгес, главен изпълнителен директор на Deutsche Telekom, пред CNBC.
Тонът, зададен от бизнес лидерите, се отразява и в последните данни. Икономическият институт Ifo отчита подобрение в настроенията на компаниите вече пет поредни месеца.
Призив за действие
Въпреки това, бизнесът призовава правителството да предприеме действия, като изисква предизборните обещания да бъдат превърнати в реалност.
Бате от Allianz акцентира, че макар отношението на правителството да е добра новина, „сега идва моментът за изпълнение“, а Шулц от Bilfinger добавя, че „в момента в много области има само празни обещания, с много добри идеи, но трябва да стигнем до изпълнение“.
Икономистите, анкетирани от Ifo и Frankfurter Allgemeine Zeitung, също отбелязват липсата на конкретни мерки.
„30% от участващите икономисти оценяват икономическите мерки на новото германско правителство през първите 100 дни като „по-скоро негативни“, а други 12% - дори като „много негативни“, сочи проучването.
Участниците подчертават и „липсата на усилия за реформи в областта на социалноосигурителните системи“.
„Освен това те виждат липса на ясни стимули за по-нататъшни структурни реформи, намаляване на бюрокрацията и напредък в областта на опазването на климата“, се отбелязва в проучването.
Като цяло бизнес лидерите имат дълъг списък с желания.
Роланд Буш, главен изпълнителен директор на технологичния конгломерат Siemens, е сред тези, които искат структурни реформи. Някои от тях включват „дигитализация, по-бързи процеси на вземане на решения, по-малко бюрокрация, работа върху нашата енергийна трансформация и промени на пазара на труда“.
Ръководителите изтъкват и специфичните нужди на бизнеса, като Хьотгес от Deutsche Telekom казва, че компанията може да бъде подкрепена от местните власти и федералното правителство в изграждането на оптична инфраструктура.
Много от тези проблеми бяха сочени от тях като причини за икономическата слабост на страната през последните години. Икономиката на Германия се свива както през 2023, така и през 2024 г. Според данните най-голямата икономика в Европа отбелязва растеж на брутния вътрешен продукт от 0,3% през първото тримесечие на тази година, последван от свиване с 0,1% през второто.
„Германия не е отбелязала растеж през последните две години и има причини за това. Става въпрос за бюрокрацията, образованието, сигурността, цените на енергията и в този контекст – за конкурентоспособността ни в глобален мащаб“, отбелязва Карстен Кнобел, главен изпълнителен директор на химическата компания Henkel. „Но трябва да се превърнем от страна, която не расте, обратно в такава, която върви нагоре“.