Мадрид тества първия автономен автобус, произведен в Испания
Испанската столица представи първия си автономен електрически автобус с пътници, който вече се движи в парка Casa de Campo като част от пилотен проект за бъдещето на градската мобилност
&format=webp)
Мадрид вече си има своя първи изцяло автономен автобус, който вози пътници. Автомобилът представлява електрически минибус, който от средата на септември се движи в парка Casa de Campo, разказва Euronews.
Това е пилотен проект, който цели да тества как подобна технология може да функционира в реални условия на движение, като същевременно адресира един от най-острите проблеми в Европа – недостига на професионални шофьори.
Автобусът е произведен в Испания, побира 12 пътници и изминава маршрут от 1,8 км с шест спирки. Обслужва линията безплатно от понеделник до петък, между 12:00 и 17:00 ч., като инициативата ще продължи до 24 октомври в рамките на Европейската седмица на мобилността.
Първите пътници, които са част от проекта, споделят, че са развълнувани да пътуват без шофьор, а служителите на Общинската транспортна компания в Мадрид (EMT) не крият гордостта си от това, че участват в едно от първите подобни начинания в испанската столица.
„Автобусът е един от най-добрите, които някога съм тествал“, казва Сесар Омар Чакон Фернандес, ръководител на отдела за планиране на подвижния състав в EMT, пред Euronews. „Държи се чудесно динамично. Технологията е перфектно интегрирана и не реагира роботизирано или хаотично, както други подобни превозни средства.“
Въпреки че е 100% електрически, голяма част от технологичните компоненти са с чуждестранен произход. Работата по монтажа, софтуера и интеграцията е извършена в Галисия, където Центърът за автомобилни технологии (CTAG) е внедрил сензори, камери, GPS и централен процесор – своеобразният „мозък“ на автобуса.
„В Мадрид нямаме проблем с недостига на персонал, но виждаме възможност за подобряване на безопасността и ефективността на транспорта“, допълва Чакон. „Тази технология може да покрие именно онези „горещи точки“, където липсата на шофьори е най-осезаема.“
Европа също експериментира
Подобни тестове вече текат и в други големи европейски градове – Париж, Стокхолм и Хамбург. В Мадрид обаче не липсват скептици, които се питат доколко е надежден проектът. EMT уверява, че системата е напълно безопасна и вече е преминала през години на тестове.
„Това не е първият ни опит с автономни превозни средства. Работим по тази технология вече от четири–пет години и това е един от най-надеждните автобуси, които сме изпробвали някога“, подчертава Чакон.
Автобусът работи на четвърто ниво автоматизация, което означава, че разпознава пътни знаци, светофари, велосипедисти и пешеходци, като сам решава кога да ускори, спре или завие. „Превозното средство засича всякакви обекти – от велосипеди до животни – и естествено реагира, за да избегне сблъсък“, обяснява Чакон.
Системата също така следи скоростта, ускорението, траекторията, състоянието на вратите и рампите за достъп в реално време. Контролът оптимизира безопасността и повишава ефективността на управлението.
Въпреки че линията е изцяло автономна, на борда винаги присъства оператор по сигурността, който е готов да реагира при извънредни ситуации – било чрез ръчно спиране или отваряне на вратите. „Не оставяме нищо на случайността“, категоричен е Чакон.