Когато през 2022 г. дизайнерът Робърт Уун е номиниран за престижните Andam Fashion Awards – отличия, които в миналото са печелили Мартиен Маржела и Кристоф Льомер – той заминава за Париж без особени очаквания.

Убеден, че няма шанс да спечели, Уун застава в самия край на залата, спокойно отпива от напитката си и дори не осъзнава веднага, че неговото име е произнесено като носител на Prix Spécial – наградата за подгласник, която идва и с чек за близо 120 хил. долара. Едва след две минути екипът му успява да го открие сред тълпата и да го придружи на сцената.

Въпреки че историята звучи като анекдот, за Уун тя е изключително символична – години наред той се чувства сякаш не получава институционална подкрепа и признанието изглежда като недостижим мираж. Макар да живее, учи и работи в Лондон вече 15 години, никога не е показвал колекции по време на London Fashion Week.

„Никога не съм получавал подкрепата на институциите или тяхното одобрение“, признава дизайнерът в интервю за CNN. „Всички британски или лондонски имена, които хората познават, са част от определена система, която се намира под голямо „чадърообразно“ покровителство.“

След дипломирането си в London College of Fashion през 2012 г. Уун стартира свой собствен бранд, подкрепен от хонконгската марка Joyce Boutique. В периода между 2014 и 2018 г. кандидатства за различни програми и грантове на British Fashion Council, но не е избран.

„Бях достатъчно инатлив, за да продължа напред. В един момент спрях да търся това одобрение“, разказва той.

Истинската стъпка на валидирацията му в индустрията идва години по-късно, когато журито на Andam Awards признава, че дълго е обсъждало дали да не му даде първата награда.

„Това беше първият момент, в който почувствах, че съм достатъчно добър“, казва Уун.

Днес той вече е пълноправен couturier, част от най-високия сегмент в модната индустрия, и за първи път ще покаже работата си в Лондон.

На 25 септември в Barbican Centre е открита и изложбата Dirty Looks, посветена на дизайнери, които изследват темите за разпада и несъвършенствата. Сред експонатите са рокли на стойност до 200 хил. долара, изработени в неговото студио в Източен Лондон.

Сред тях е и прочутата му рокля „Bleeding Love“, носена от Бионсе по време на турнето ѝ Cowboy Carter. Тя включва червени петна, обсипани с кристали – символ на едновременното разрушение и красота, които често вървят ръка за ръка в творчеството му.

Уун признава, че никога не е мислил за кариера в haute couture, докато президентът на Chanel Бруно Павловски не му препоръчва да опита именно в Париж. Това е съвет със сериозна тежест – в света единствено Френското министерство на индустрията и Федерацията на висшата мода имат възможността да признаят една марка за couture. Подкрепата на Павловски му отваря вратите към Haute Couture Week и през 2023 г. Уун прави своя дебют с колекция, озаглавена „Fear“.

„Бях ужасен. Не знаех как ще се получи всичко – PR, локация, кастинг, продукция. Просто проектирах, воден от всичките си сурови емоции“, припомня си дизайнерът.

Страхът обаче бързо се превръща в източник на вдъхновение. Сред най-запомнящите се визии е „scorched bride“ – булчинска рокля, осеяна с дупки от обгаряне, постигнати с помощта на тамян, запалки и цигари, комбинирани с 3D печат. В друг модел бяла коприна е обляна с червено вино, като чашата е носена като аксесоар на подиума.

Getty Images

Въпреки че тоалетите му са достъпни само за 1% от потребителите, посланието им е универсално. Всеки човек, който носи дрехи – независимо дали те струват 50 или 50 000 паунда – може да се разпознае в страха от разрушението и да оцени красотата, която може да възникне от него.

Днес, когато творбите на Уун висят редом до тези на Александър Маккуин в Barbican, той нарича момента „затваряне на кръга“. Точно там през 2008 г., като студент, той за първи път вижда голяма изложба на Viktor & Rolf. „Все още си спомням колко кинематографично изглеждаше всичко. Да бъда част от подобно събитие днес е изключително специално“, казва дизайнерът.

А може би днес в залата ще влезе нов студент, който ще види работите на Робърт Уун и ще започне да мечтае за бъдещето си. За него дизайнерът има един прост съвет:

„Никога не вярвайте, че трябва да сте определен тип човек, за да се впишете. Дайте на света нещо свое и уникално, и не позволявайте огънят във вас да угасне.“