Ако един автомобил направи обратен завой, но зад волана не стои човек – кой всъщност получава глобата? С този сложен въпрос се сблъсква полицията в Сан Бруно, Калифорния, през миналата седмица.

По време на акция срещу шофиране под въздействие на алкохол или наркотици служителите спират превозно средство на Waymo – водещия оператор на автономни таксита в района на залива Сан Франциско. Причината е, че колата прави забранен обратен завой на светофар, разказва The Guardian.

В пост на полицията в Сан Бруно от събота се вижда как униформен служител надниква в автомобила, оборудван с камери и сензори. „Тъй като зад волана нямаше човек, нямаше как да бъде издадена глоба (в актовете все още не присъства отметка за „робот“),“ пишат от департамента.

Вместо наказание органите на реда уведомяват Waymo за проблема, а от компанията обещават, че „препрограмиране“ ще помогне за избягване на подобни опасни маневри в бъдеще.

Компанията реагира и с официално изявление: „Системата за автономно управление Waymo Driver е проектирана да спазва правилата на пътя. Разглеждаме този случай и сме ангажирани с подобряване на пътната безопасност чрез постоянни обучения и трупане на опит.“

Случаят повдига въпроса за законовата рамка, която все още не е в крак с технологичната реалност. Едва през юли 2026 г. влиза в сила нов закон, подписан миналата година от губернатора на Калифорния Гавин Нюсъм, който ще позволява на полицаи да издават „уведомления за несъответствие“, когато автономни превозни средства нарушават правилата. Законът изисква и компаниите да осигуряват спешна телефонна линия за реакции.

Инициативата идва от страна на депутата Фил Тинг от Сан Франциско и е резултат от поредица инциденти с автономни превозни средства – блокиране на кръстовища, влачене на пешеходец, пречки пред пожарни автомобили или дори навлизане на територията на активни местопрестъпления. С новите правила полицията ще има правото да нарежда на компаниите да извеждат колите си от даден район, като срокът за реакция е до две минути.

В отговор на критиките, че са прекалено снизходителни, органите на реда в Сан Бруно уточняват, че има законодателство в процес, което ще позволява на служителите да издават уведомления директно на самите компании.

Waymo, която стартира като проект на Google още през 2009 г., е символ на автономното бъдеще на транспорта. Но и тя не е пощадена от проблеми.

Само тази година компанията трябваше да изтегли над 1200 автомобила заради софтуерен дефект, който води до сблъсъци със статични обекти като вериги и бариери.

Американската агенция за пътна безопасност (NHTSA) също стартира разследване, след като получи 22 сигнала за превозни средства на Waymo, които се движат непредсказуемо или нарушават правилата.

Случката в Сан Бруно е илюстрация на сблъсъка между старите правила и новите технологии. Днешният парадокс – че актовете все още нямат отметка за „робот“ – утре може да се превърне в един от най-важните дебати за това кой поема отговорността, когато алгоритмите се провалят на пътя.