Питър Линч: „Буквално не можех да произнеса Nvidia допреди осем месеца“
Бумът на AI доминира пазара през последните три години, но легендарният инвеститор, който е постигал средна годишна доходност от 29,2% в своите 13 години начело на Fidelity Magellan Fund до 1990 г., предпочита да наблюдава отстрани
&format=webp)
Легендарният инвеститор Питър Линч е изградил репутация с редовното си изпреварване на пазарите, докато управлява Fidelity Magellan Fund през 80-те години. Десетилетия по-късно той има съвети за новото поколение инвеститори.
Бумът на AI доминира пазара през последните три години, но Линч, който е постигал средна годишна доходност от 29,2% в своите 13 години начело на Magellan до 1990 г., предпочита да наблюдава отстрани.
„Нямам нито една акция, свързана с AI“, казва той в подкаста “The Compound and Friends” с инвеститора Джош Браун.
„Буквално не можех да произнеса Nvidia до преди около осем месеца.“
Линч, който известен с твърдението, че в даден момент 1 на всеки 100 американци притежава дял във Fidelity Magellan, в подкаста говори за кариерата си, уроците, които е научил, и за настоящата лудост по всичко свързано с AI.
Да стоиш настрана от AI
Мегакорпорациите в технологичния сектор скочиха след появата на ChatGPT в края на 2022 г., което кара мнозина на Уолстрийт да сравняват бумa с дотком балона от 90-те години, пише CNBC.
Попитан дали инвеститорите са преследвали AI твърде надалеч, Линч казва, че „няма представа.“
Той признава, че не разбира технологията достатъчно, за да има информирано мнение за оптимизма на пазара към AI:
„Аз съм най-не-технологичният човек на света. Не мога да правя нищо с компютри. Имам само жълти бележници.“
Линч отказва да говори за текущото си портфолио или за акциите, които харесва в момента, позовавайки се на правилата на Fidelity.
Защо не трябва да „играеш на пазара“
Линч дълго време настоява инвеститорите да разбират добре компаниите, в които влагат. Това е основен принцип в книгата му “One Up on Wall Street.”
„Имам си девиз: ‘Знай какво притежаваш.’“
„Ако не разбираш какво притежаваш, си обречен.“
Той подчертава, че хората ще отделят часове за проучване на полети, за да намерят най-добрата цена, но когато става въпрос за инвестиции, „те ще сложат $10 000 в някоя луда акция, която са чули в автобуса.“
Фразата „играеш на пазара“ Линч описва като „ужасна“ и „опасна.“ Вместо това, според него, хората трябва да купуват добри компании и да разбират какво правят.
Докато конвенционалната мъдрост съветва да се купуват акции преди те да полетят нагоре, Линч предупреждава да не се отхвърлят инвестиционни идеи само защото дадена акция вече е пораснала.
Примерът му е McDonald’s, която според слуховете вече била достигнала бърз вътрешен растеж. Въпреки това веригата се развива успешно на международните пазари.
„Хората казваха ‘McDonald’s е приключил,’“ спомня си Линч.
„Просто не бяха обмислили нещата.“
Предимствата за инвеститорите днес
Днешните инвеститори имат „възглавници“, които не са съществували преди Голямата депресия и Новия курс, според Линч.
Той посочва обезщетенията за безработица, социалното осигуряване и създаването на Securities and Exchange Commission, както и активната роля на Федералния резерв в последните десетилетия.
„Има толкова много неща, които са по-добри днес,“ казва Линч, отбелязвайки повече пазарни и икономически „амортизатори“ от преди.
Според него инвеститорите са се подготвяли за икономически срив като този от 30-те години на миналия век, но нито един от тестовете на пазара след това, включително глобалната финансова криза през 2008-2009 г., не е имал същата интензивност.
Бъдещето на труда
Линч успокоява служителите, които се тревожат, че AI ще замени техните работни места.
През началото на 80-те около 1 млн. души са работили за американския телекомуникационен гигант AT&T, докато цялата работна сила е била около 100 млн.
Днес водещите компании в телекомуникационния сектор имат около 400 000 служители, а общата работна сила в САЩ надхвърля 160 млн.
„Американците могат да разчитат на разширяване в някои сектори, за да компенсират елиминацията на работни места в други, свързана с технологични напредъци или автоматизация,“ казва Линч.
Той завършва с известната си максима за креативността:
„Америка създава, Китай копира, а Европа регулира.“