Бумът на AI сделките съживява частния капитал, докато рискът от балон расте
Някои инвеститори предпочитат да подкрепят стартъпи с реални парични потоци, вместо да преследват теоретичния потенциал и еуфория около изкуствения интелект
&format=webp)
Освен че изстрелва акциите до рекордни върхове, бумът на изкуствения интелект също така дава тласък на фондовете за частен капитал, като размразява пазара на първични публични предлагания и осигурява така необходимата ликвидност.
В същото време AI създава и инвестиционна среда, която водещи фигури от индустрията описват като „прегрята“ в някои сегменти на пазара, което прави по-трудно откриването на следващото поколение стартъпи за финансиране.
Краят на ерата на нулевите лихви в САЩ през 2022 г. практически довежда до застой на пазарите за сливания и придобивания (M&A) и IPO - основните изходни пътища за индустрията.
Без стабилен поток от средства, връщащи се от успешни сделки, инвеститорите в частни капиталови фондове - като пенсионни фондове и фондации - стават по-резервирани към ангажирането на нов капитал.
„Едно от големите предизвикателства в частния капитал в момента е липсата на монетизация“, казва Тони Тутроне, ръководител на частните пазари в Neuberger Berman, пред CNBC на конференцията IPEM в Париж.
Тутроне допълня, че макар пазарът да се възстановяваше в началото на 2025 г., търговската война, започната от САЩ през април, „спря всичко“.
„Най-големият ефект беше, че навреди на набирането на средства, тъй като клиентите се нуждаят от обратно върнат кеш, за да могат да инвестират в нови фондове.“
Катализаторът AI
Тази динамика започна да се променя през втората половина на 2025 г., като AI действа като основен катализатор. Големи корпорации плащат високи премии за AI компании, предоставяйки добре дошъл изходи за техните инвеститори в частния капитал.
Хала Фадел, управляващ партньор във фонда за частен капитал Eurazeo,посочва скорошната продажба на германската AI компания Cognigy, която автоматизира обслужването на клиенти, на публично търгуваната NiCE. Сделката беше на стойност малко под 1 милиард долара.
„Това беше доста значим изход - най-големият AI exit в Европа“, казва Фадел.
„Виждаме, че средата за излизания става по-гъвкава в последно време, като големи компании искат да се позиционират в GenAI и затова търсят цели за придобивания.“
Публичните пазари също показват признаци на съживяване с няколко високопрофилни листвания, сред които успешното IPO на финтех гиганта Klarna, което подобри настроенията.
Междувременно базираната в Швейцария компания Verisure, която интегрира AI в своя бизнес с домашна сигурност, се готви да набере 3,1 милиарда евро на стокхолмската борса — потенциално едно от най-големите листвания за годината.
„Пазарите са прегрели“
Инвеститорите твърдят, че убедителна AI история вече е почти задължително условие за успешно публично предлагане.
„Гледаме компании с големи, достъпни целеви пазари, често в технологии, които имат някаква експозиция към AI и генеративен AI, за да се възползват от тези мегатенденции“, казва пред CNBC Кристиан Реш, ръководител на отдела за растежов капитал за Европа, Близкия изток и Африка в Goldman Sachs Asset Management.
Но този нов оптимизъм идва със силна конкуренция за обещаващи AI активи, което е изтласкало оценките до нива, които мнозина намират за тревожни, напомняйки за дотком балона от края на 90-те години.
„Пазарите определено са прегрели, както публичните, така и частните“, предупреждава Реш.
„Виждаме частни компании, оценявани на 50, 60, дори 100 пъти над техните приходи.“
Освен високите оценки, инвеститорите се сблъскват и с друго притеснително предизвикателство: AI може потенциално да направи много от днешните „сигурни“ компании - остарели.
За да избегнат този риск, някои инвеститори предпочитат да подкрепят компании, които използват AI за решаване на непосредствени и скъпи бизнес проблеми на утвърдени големи клиенти, вместо да гонят хипотетичен потенциал.
„Фокусираме се върху компании със силни практически приложения“, казва Фадел от Eurazeo, посочвайки бизнес модела на Cognigy, който има клиенти като застрахователя Allianz и авиокомпанията Lufthansa.
„Те автоматизираха 70% или 80% от обслужването на клиенти, а това е много силен use case, който добавя незабавна стойност за компаниите“, добавя тя.
„Точно такива примери търсим, когато инвестираме.“